FELIÇMENT, DONES

Lideratge femení cultivat entre pomes

Lideratge femení cultivat entre pomes

NOEMÍ VILASECA
i NOEMÍ VILASECA

Periodista

De la poma mundialment més cèlebre a La Pometa Agència Creativa. La lleidatana Laia Rogel, fundadora i CEO d’aquesta empresa referent en el sector de la publicitat creativa, va néixer amb un Apple sota el braç. Els seus pares van regentar el primer centre a Lleida del gegant tecnològic californià i van empeltar la inquietud emprenedora a una nena que ja de petita jugava a muntar negocis. Avui, a banda de dirigir un equip de dotze persones a La Pometa, presideix l’associació professional d’empresàries de la demarcació, Ap! Lleida, amb unes 140 sòcies, i és la primera dona al capdavant del Gremi de Publicitat, Comunicació i Màrqueting de Catalunya.

Les seves expectatives no eren tan altes: fins ara massa noies han crescut pensant que no seran capaces de. D’aquí que a les xerrades que imparteix a nenes i joves, la Laia les inciti a no posar-se límits. Més amunt, a les mentories que ofereix a emprenedores, el seu principal consell és abraçar el risc. “S’ha d’aprendre a conviure-hi”, assegura amb convicció aquesta dona de posat ferreny i afable ensems. Han de ser conscients que quan s’emprèn és possible que hi hagi mesos que no entri un sou. I si es vol créixer, potser cal demanar un crèdit. “Es pot viure amb la sensació de no arribar; te n’acabes sortint”. Els homes, segons ella, temen menys el risc perquè no hi reflexionen tant. La societat ens hi ha dut a uns i altres. “És una càrrega generacional que arrosseguem, però vull pensar que les nenes ja se n’han desprès”.

Cargando
No hay anuncios

I què fa falta per promocionar el lideratge femení en el món empresarial? D’una banda, l’associacionisme. La presidenta d’Ap! Lleida està convençuda que genera oportunitats i obre portes. “Agrupades tenim molta més força i capacitat de canviar les coses”, diu. De l’altra, que l’administració aposti per l’empoderament femení “treballant més amb visió d’empresa i menys amb visió d’administració pública”. Reclama polítiques que afavoreixin que les autònomes i empresàries es posin davant a les aules d’escoles, instituts i universitats. Ara ho fan, perquè creuen en la necessitat de fer aquesta aportació a la societat, però és temps que hi dediquen de voluntariat. La Laia és del parer que l’àmbit educatiu encara viu massa d’esquena a l’empresa.

En el seu sector, el sostre és més de formigó armat que de vidre. A publicitat i relacions públiques, les noies representen prop del 80 per cent de l’alumnat. Però quan ens fixem en els càrrecs de responsabilitat a les agències, elles s’esvaneixen com els anuncis de gelats al setembre. Laia Rogel lamenta que són majoritàriament ells els que prenen decisions. També brega des del primer dia per capgirar la gestió eminentment masculina que va heretar en el Gremi. Enguany, per exemple, ha impulsat una campanya per posar cara a les dones directives de la publicitat i el màrqueting al nostre país i començar a configurar un directori de perfils professionals. Té molt clar que alhora que es promou el talent femení, s’inspira generacions presents i futures de creatives. Per cultivar un bon munt de pomes, primer se n’ha de fer germinar les llavors.e