Emoticona, emoji, 'sticker'... la confusió amb les icones d'internet s'ha d'acabar

Guia per entendre per què no tots els símbols que utilitzem cada dia a les xarxes socials són el mateix

Emoticona, emoji, sticker... La confusió amb les icones d'Internet s'ha d'acabar
Ara
11/08/2016
2 min

BarcelonaSi estàs xatejant i no en tens prou amb les paraules pots animar la conversa amb emoticones, emojis, 'stickers' o les tres coses alhora, perquè no són el mateix malgrat que s'assemblin. Els mitjans de comunicació són els primers que, aspirant a expressar-se amb més claredat, han parlat d'emoticones en continguts que tractaven exclusivament d'emojis, i han considerat l''emoticona' com un sinònim d''icona'. Des del punt de vista tècnic, però, aquesta assumpció no és exacta.

Una emoticona és la representació tipogràfica d'una expressió facial. S'empra en textos escrits i es considera que el seu inventor va ser l'enginyer informàtic Scott Fahlman, qui el 1982 va suggerir a la Universitat Carneige Mellon (Pennsilvània, Estats Units) la utilització de :-) i :-( per distingir les bromes a les converses 'online'. Poc després aquests símbols es van popularitzar a tota la xarxa amb el nom 'emoticon', una paraula composta de l'anglès 'emotion icon' (icona d'emoció).

Emoticones de Facebook

Per la seva banda, els emojis no són, com es pensa, una evolució de les emoticones (tot i que en moltes xarxes socials les han substituït). Són ideogrames d'origen japonès que va inventar l'any 1990 la plataforma per a internet mòbil NTT DoCoMo. El seu nom és una contracció de les paraules 'e' i 'moji', que signifiquen 'pictograma'. En efecte, a diferència de les emoticones, els emojis són imatges que es llegeixen com un sol caràcter al nostre dispositiu. Això significa que el software del dispositiu del nostre receptor ha d'admetre aquestes imatges perquè les pugui veure.

whatsapp

Però la cosa encara es complica: algunes aplicacions i serveis transformen les emoticones en emojis, de manera que, quan l'usuari escriu una tipografia, aquesta es converteix automàticament en una imatge. És per això que no es pot escriure a Facebook, per exemple, el símbol del cor (<3) i copiar la imatge resultant en un altre xat. S'ha de tornar a teclejar.

Els 'stickers' i els gifs: un món a part

Els 'stickers' (emprats a plataformes com Facebook o Snapchat) són imatges que s'enganxen a la conversa (d'aquí el seu nom, 'enganxina' en anglès). Els 'stickers' es poden enganxar a totes les converses en què es puguin enviar imatges, a diferència dels emojis, que necessiten un software específic.

Una col·lecció d'stickers

Per la seva banda, un gif és un format gràfic específic que s'utilitza tant en imatges com en animacions. El va crear CompuServe el 1987, i s'utilitza sobretot en els bàners de publicitat i, en el cas de les xarxes socials, com a substitutiu dels vídeos, molt més difícils d'editar i pesants.

Gifs animats a Twitter
stats