Suplements28/02/2016

El més ràpid (i barat) guanya!

Les empreses d’'e-commerce' busquen alternatives de distribució per entregar els paquets de manera àgil, eficaç i econòmica

B.v.
i B.v.

La cursa per aconseguir l’entrega més immediata ha començat. Fa un temps, quan compràvem alguna cosa per internet, no se’ns feia estrany rebre-la al cap d’una o dues setmanes, però ara, si tarda més d’un dia, l’espera ja se’ns fa llarga. El client cada vegada és més exigent pel que fa la logística i les empreses d’e-commerce busquen noves solucions i alternatives per ser més eficaces i complaure el consumidor. La majoria de les grans companyies online ja ofereixen com a mínim un servei de distribució en menys de 24 hores -Amazon amb PrimeNow, eBay amb eBaynow, etc.-, i també s’han posat les piles els comerços tradicionals, com El Corte Inglés, entre molts d’altres, que des de fa un temps ofereix un servei de distribució en menys de dues hores. Però l’ambició per voler ser el més ràpid no acaba aquí. Amazon ja ha patentat el sistema d’enviament fins i tot abans que es faci la demanda. És a dir, enviar un camió carregat de productes a un codi postal i esperar que els clients els comprin. El gran volum de vendes que té l’empresa fa que pugui preveure’n algunes.

L’opció més ecològica

Entre les formes de distribució que fan servir les empreses, n’hi ha una que crida especialment l’atenció: l’enviament ecològic amb bicicleta. D’entrada pot semblar que no és una bona opció per a la distribució dels paquets d’ e-commerce, però algunes empreses que utilitzen aquest servei, com la cadena Fnac, que ho fa des del 2012, asseguren que no és un inconvenient ni pel temps ni per transportar segons quins productes. “Els paquets que enviem d’aquesta manera tarden menys. De fet, és l’opció que utilitzem per fer enviaments en 24 hores a Barcelona i a Madrid. És ràpida i eficaç i, a més, ecològica”, diu Miguel Arribas, responsable d’ e-commerce, màrqueting i vendes de Fnac Espanya. “Les bicicletes poden transportar fins a 180 kg i disposen de contenidors amplis que poden encabir gairebé tot tipus d’articles”, explica. El preu varia segons el producte i la distància a què és el client.

Cargando
No hay anuncios

Per poder fer aquests enviaments la Fnac té contractat el servei d’una petita empresa catalana, eMakers, que té clients com ara Pull&Bear, Nespresso o Nice Things, entre d’altres. “A mesura que l’ e-commerce guanya pes en el sector de la distribució, els sistemes de missatgeria i transport a l’ última milla (recorreguts curts) tenen cada vegada més presència a les nostres ciutats -diu Arribas-. A causa del volum d’entregues diàries que duem a terme, l’impacte mediambiental en el repartiment dels nostres productes és un tema que hem afrontat des de fa temps. Creiem que l’única opció sostenible a llarg termini és la combinació del transport tradicional per als grans recorreguts i la missatgeria ecològica per als curts; és a dir, per als clients que viuen o treballen als centres de les ciutats”.

Economia col·laborativa

Cargando
No hay anuncios

Per fer front també al problema de la logística en els recorreguts curts, l’últim any a Espanya han aparegut diverses plataformes que aposten per un sistema anomenat economia col·laborativa -el que utilitzen, per exemple, models com UberEats o BlaBlaCar-. Una d’aquestes noves plataformes és Glovo, impulsada des de Barcelona el març del 2015 per l’enginyer aeronàutic Oscar Pierre. Els repartidors d’aquesta companyia, els glovers, que són autònoms i es desplacen amb moto, s’encarreguen de dur a terme tot el procés. Primer compren el que el client els demana i després li porten el paquet en menys de mitja hora, a partir de la geolocalització del mòbil. A més, poden fer qualsevol encàrrec, des de comprar un perfum o un videojoc en una botiga fins a un menú d’un restaurant. “El client només ens ha de dir què vol, on vol que ho anem a buscar i on vol que li portem”, diu Pierre. Per ara, aquest servei ja opera a Barcelona, Madrid i València; està treballant per obrir a Milà, i costa 4,90 euros, però la idea, segons el fundador, és poder anar reduint costos.

“El que pretén l’economia col·laborativa és compartir els recursos de la societat. En una ciutat sempre hi ha gent molt ocupada i d’altra que té temps i està disposada a fer encàrrecs per un sou extra -diu Pierre-. El que fa la nostra plataforma és posar-los en contacte”. Amb només un any de vida, Glovo ja té 15.000 comandes mensuals i és que, tot i que hi ha diverses plataformes de menjar a domicili, no hi ha cap altre tipus d’aplicació que porti al client qualsevol paquet que demani. “Des que es va començar a comprar per internet s’ha anat escurçant el temps d’entrega, nosaltres hem portat aquest concepte de la immediatesa al límit -diu Pierre-. Estem acostumats que els productes estiguin a grans magatzems a fora les ciutats, però de mica en mica ens estem adonant que l’única manera de fer entregues immediates és que els productes siguin a dins del centre urbà. Crec que això serà el futur de l’ última milla i que cada vegada més sectors utilitzaran aquest sistema”.