La nova xarxa de bus de Barcelona sumarà tres línies al febrer
L'entrada en funcionament dels nous traçats comporta l'eliminació de quatre línies convencionals: la 14, la 58, la 64 i la 73
BarcelonaDesprés d'haver alentit el ritme previst, l'Ajuntament de Barcelona treballa per intensificar l'aposta per la nova xarxa de bus, la que redibuixa la ciutat en traçats horitzontals, verticals i algun de diagonal que s'entrecreuen, i accelerar-ne el desplegament. L'equip de Barcelona en Comú ha presentat aquest dimarts els tres nous traçats que preveu posar en marxa el 29 de febrer, quan la xarxa passarà a tenir 16 de les 28 línies en funcionament. Segons la planificació del govern de CiU, aquestes línies, que s'emmarquen en la quarta fase d'ampliació de la xarxa, s'haurien d'haver activat a la tardor, però l'equip de Colau va endarrerir-ne l'estrena per estudiar els ajustos que considerava necessaris i culminar el procés participatiu previst. Ara la previsió és deixar enrere l'estrena espaiada de noves línies i posar el peu a l'accelerador perquè la xarxa funcioni com a tal.
La regidora de Mobilitat i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Mercedes Vidal, ha anunciat aquests canvis en una sessió de treball amb els mitjans de comunicació, en la qual ha explicat que volen acabar el mandat amb les 28 línies desplegades. "El que es farà d'una vegada és la reflexió conjunta de tot el que queda per fer per presentar tot el canvi en conjunt i que els veïns entenguin que no és un caprici", ha assenyalat.
Les obres per fer possible el desplegament d'aquesta quarta fase començaran aquesta setmana –destaquen, sobretot, les que es faran a la plaça Alfons Comín, que comportaran l'eliminació de l'aparcament a l'interior–. Les noves línies cobriran un eix horitzontal i dos de verticals:
L'H4 unirà la Zona Universitària i el Bon Pastor.
La V11 enllaçarà l'Estació Marítima i la Bonanova.
La V13 connectarà el metro de Drassanes amb l'avinguda Tibidabo.
La previsió és que aquestes tres noves línies transportin uns 40.000 passatgers, de manera que la xarxa pugui passar a registrar 270.000 validacions diàries i a concentrar un 40% de la demanda dels busos.
Per evitar duplicitats de recorregut, l'entrada en funcionament dels nous traçats comportarà la desaparició de quatre línies de les convencionals: la 73, la 14, la 58 i la 64. A més, quatre viuran modificacions:
La 20 (Estació Marítima - Pl. Congrés): per evitar el solapament amb la V11 passarà a tenir l'origen i final al carrer de Viladomat, tocant a l’avinguda de Roma.
La 22 (Pl. Catalunya - Av. Esplugues): mantindrà el recorregut entre la plaça de Catalunya i la plaça Kennedy, mentre que el sector de Sant Gervasi i Pedralbes quedarà cobert per l'H4.
La 60 (Pl. Glòries - Zona Universitària): deixarà de fer el recorregut per la Gran Via, que se solapa amb l'H12, i tindrà l'origen i el final a l'entorn de la rambla Prim; es traslladarà l'altre terminal de Zona Universitària a l’avinguda d'Esplugues i es rectificarà el recorregut a la zona de La Maquinista; també se'n millorarà la freqüència perquè circuli cada 11 minuts en hora punta dels dies feiners i cada 15 en hores vall.
La 92 (Pg. Marítim - Gràcia): es modificarà parcialment el recorregut perquè tingui l'origen i el final a l'entorn de la plaça Kennedy, en lloc de la plaça Gal·la Placídia, d'aquesta manera serà possible fer la connexió entre el Carmel i Sarrià amb un sol intercanvi, amb l'H4; el trajecte per avinguda de Vallcarca i Príncep d’Astúries fins a Gal·la Placídia queda cobert per la V17.