Societat29/11/2019

Un WhatsApp xinès per detectar els lladres dels comerços asiàtics

Els Mossos de Nou Barris fan servir les aplicacions de missatgeria per rebre alertes dels botiguers i enviar-ne

Pau Esparch
i Pau Esparch

Barcelona"Utilitzen el WeChat, oi? Nosaltres també hi som". Ho explica un sergent dels Mossos d'Esquadra a la quinzena de comerciants de Nou Barris que l'escolten. Tots ells, a part de tenir el negoci al mateix districte de Barcelona, són originaris de la Xina i gairebé tots regenten un bar, excepte un que ven fruita i un altre amb un basar d'articles de casa. Entenen perfectament el mandarí però no tant el castellà ni el català, els quals parlen poc. Per trencar aquesta barrera idiomàtica una intèrpret tradueix totes les frases. El WeChat és l'aplicació de missatgeria que acostuma a fer servir la comunitat xinesa al mòbil, perquè el WhatsApp no és tan popular. Per això els Mossos de Nou Barris, que des de fa un any utilitzen el WhatsApp per rebre alertes dels botiguers vinculades als lladres i enviar-ne, també han entrat al WeChat per poder-se comunicar amb els comerciants asiàtics.

És el tercer cop en els últims mesos que els agents dels Mossos i la Guàrdia Urbana es reuneixen amb membres de la comunitat xinesa per donar-los trucs per detectar els lladres als seus locals i consells per evitar que actuïn: "Per molt bo que sigui el cafè o l'entrepà, si als clients els roben al vostre bar no voldran tornar". Les xerrades també es fan amb els altres botiguers del districte, però en aquesta hi intervé una intèrpret per assegurar que el missatge arriba a totes les parts. "És una barrera idiomàtica i també cultural, perquè tenen un altre concepte de la policia", valora el cap de la comissaria dels Mossos a Nou Barris, l'inspector Joan Coll, que es mostra satisfet per l'assistència a la reunió, encara que sigui per expressar queixes, de cara a fer un pas més en la confiança d'aquesta comunitat amb els agents. Al final de la trobada d'aquest dijous, diversos comerciants xinesos han retret a la policia que tardi a atendre les seves trucades d'emergències.

Cargando
No hay anuncios

Tot i que els agents deixen molt clar que el WhatsApp o el WeChat no han de substituir el 112, perquè els avisos urgents sempre s'han de comunicar pel telèfon d'emergències, les aplicacions de missatgeria del mòbil permeten tenir un contacte més directe que sovint dona resultats. El sergent Abel Gimeno, de l'oficina de relacions amb la comunitat dels Mossos a Nou Barris, explica que dimarts van aturar dues lladres habituals a l'eix de Fabra i Puig amb unes bosses carregades d'objectes. "Vam enviar una foto dels articles pel WhatsApp perquè no tenien cap etiqueta i no sabíem de quina botiga els havien pogut robar. Al cap de 10 minuts ja ens havien respost que un comerciant els trobava a faltar", recorda Gimeno. Això va permetre, segons afegeix, poder acreditar els furts i retornar a la botiga els objectes robats, que valien 90 euros.

Cargando
No hay anuncios

També aquesta setmana, dimecres, els treballadors d'una farmàcia de Nou Barris van alertar que un lladre havia intentat robar al seu establiment feia poca estona i van passar-ne una descripció. Els Mossos van avisar uns agents de paisà que hi havia a la zona, que van poder-lo enxampar després que acabés de robar a dues altres farmàcies i el van detenir perquè tenia una ordre de cerca pendent. Un altre agent de l'oficina de relacions amb la comunitat, Domènec Colomé, concreta que ara els Mossos tenen 17 contactes –tots amb el WhatsApp i un amb el WeChat– que els fan d'enllaç amb els grups de missatgeria dels quals formen part els botiguers. Amb els mitjancers, la policia arriba a uns 800 comerciants –un centenar de la comunitat xinesa– de Nou Barris, cosa que els permet contactar amb una quarta part dels establiments del districte, segons els Mossos.

Explicar què passa tot i la dificultat

Lijuan Zhang és una de les botigueres que participa al WeChat. Defensa que, malgrat la dificultat que tenen els membres no tan joves de la seva comunitat per comunicar-se en català i castellà, ella els anima a formar part del grup "per explicar què està passant". "Si no ho dius, ningú ho sabrà", expressa Zhang amb el suport de la intèrpret, Begoña Ruiz de Infante, que en tota la xerrada no ha parat de traduir del català al mandarí i viceversa. Maite Fernández, de Nou Barris Centre Comerç, reivindica que hi hagi "una interrelació" entre els comerciants, més enllà del seus orígens, per poder-se ajudar entre ells i acompanyar-se. "Ens hem d'entendre i posar les necessitats que tenim en comú", conclou.