Societat24/11/2015

Com t'has de comunicar amb els nens abans de les seves primeres paraules?

Un grup d'investigadors de la Universitat Pompeu Fabra i de la Universitat de Barcelona elaboren un portal web dirigit a pares i educadors per ajudar a millorar l'aprenentatge comunicatiu dels infants durant els primers mesos de vida

Martí Gelabert
i Martí Gelabert

BarcelonaCom es desenvolupa el llenguatge en el primer any de vida? 'Abans de les primeres paraules' és el nom de la web que han creat investigadors de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de la Universitat de Barcelona (UB), amb la col·laboració de la Universitat de Sheffield, per resoldre aquests dubtes i aconsellar pares i educadors. A la web s'hi pot trobar material didàctic i divulgatiu per ajudar a fer millor l'aprenentatge dels infants, ja que s'hi recullen una sèrie de pautes estudiades científicament i que demostren la correlació entre els gestos i la parla i les habilitats de llenguatge als 18 mesos.

Els equips investigadors, dirigits per Pilar Prieto (UPF) i Laura Bosch (UB), han detectat com potenciar les habilitats dels infants i quins són i quan apareixen els precursors del llenguatge: la percepció del ritme i l'entonació d'una llengua, els primers sons que emet, l'inici del balboteig o el gest d'assenyalar, entre altres. La web ofereix informació pràctica i exemples d'interacció per fomentar el desenvolupament de la seva parla a partir d'aquests precursors de manera natural. D'altra banda, també es poden detectar, indirectament, perfils de risc sobre els quals convindria dur a terme accions preventives.

Cargando
No hay anuncios

Una de les conclusions a les quals s'ha arribat és que durant un estímul nou, l'infant es fixa en la reacció de l'adult. D'aquesta manera, els gestos de l'adult faciliten l'aprenentatge de l'infant. En la presentació de la web, realitzada aquest dimarts al Palau Macaya de l'Obra Social La Caixa, Prieto ha assegurat que "actualment estem bombardejant els nens" i que el que és necessari és "respondre als seus interessos".

El projecte s'emmarca dins el programa RecerCaixa. El director de l'Àrea de Recerca i Coneixement de la Fundació Bancària La Caixa, Jordi Portabella, ha acompanyat les investigadores en la presentació i ha remarcat la importància d'estudiar els nadons "per saber com desenvoluparan el coneixement". Portabella també ha aplaudit la iniciativa del projecte.

Cargando
No hay anuncios

Els principals consells per als pares i educadors

  • Parar atenció als interessos del nen: És important esperar el moment en què l'infant expressa una preferència per potenciar-la i comentar amb gestos o paraules allò que li interessa en aquell moment.
Cargando
No hay anuncios
  • Mirar els nens cara a cara: Els infants solen iniciar en aquests moments respostes emotives, expressades en alguns sons i amb gestos. Això afavoreix el desenvolupament de les primeres interaccions comunicatives. Així es poden conèixer els seus interessos i establir més afecte.
  • Parlar de manera variada i expressiva: Si el nen està jugant amb un cotxe, és important parlar d'aquesta joguina de manera animada i reiterativa.
Cargando
No hay anuncios
  • Parlar sobre l'aquí i l'ara, així com del present i el futur immediat: Els infants que ja poden comunicar alguna cosa sobre les coses o persones que els envolten en un moment concret seran més capaços d’avançar per entendre i parlar sobre esdeveniments del passat o del futur.
  • Respondre al gest d'assenyalar de l'infant: És el moment idoni per conèixer els seus interessos. Per endevinar què li interessa, pots agafar l'objecte que assenyala i esperar la seva reacció.