Trànsit

Velocitat limitada a 100 km/h a l'AP-7 entre Martorell i Gelida els caps de setmana

El Govern anuncia restriccions als camions sense concretar data i posarà més radars en una via on s'han disparat les cues des que no hi ha peatges

Retencions AP-7
23/03/2023
2 min

BarcelonaEl Servei Català de Trànsit ha anunciat un pla d'intervenció de 14,3 milions d'euros per millorar el trànsit i la seguretat a l'AP7. Les mesures, algunes de les quals es començaran a aplicar aquest mateix cap de setmana, s'han decidit després d'un període de diagnosi de 18 mesos en què s'ha constatat que la mobilitat i les retencions han augmentat considerablement des de l'alliberament dels peatges.

Per fer-hi front, entre el 2023 i el 2025 s'implantarà un paquet de més de 20 mesures, entre les quals destaquen la instal·lació d'un nou sistema de radars en diferents punts de l'AP-7 aquest mateix 2023 i un radar de tram a la zona de la Mora a Constantí. Aquest any també es preveu la posada en funcionament de quatre càmeres amb intel·ligència artificial per controlar la velocitat, i la utilització de drons per detectar infraccions i monitorar punts conflictius. El primer objectiu d'aquest sistema serà avaluar quin és l’origen de les retencions que es formen a la Roca en el retorn dels diumenges.

Aquest divendres ja es posarà en funcionament una altra de les noves mesures: un sistema de reducció de velocitat a 100 km/h o menys en el tram de Martorell-Gelida els divendres a la tarda, els dissabtes al matí i els diumenges a la tarda. A més, entre el 2023 i el 2025 s'instal·laran sistemes de velocitat variable a la C-58 i als trams entre Martorell i Vilafranca i entre Mollet i Sant Celoni.

Tot i que encara no s'especifica a partir de quin moment, també s'aplicaran una sèrie de limitacions de vehicles pesants. Els camions hauran de circular sempre pel carril de la dreta entre Calafat i Camarles i també els divendres, dissabtes i diumenges en el tram Martorell-Gelida i entre Martorell i la Roca. A més, els caps de setmana, ponts i festius rellevants i durant el mes de juliol s'aplicaran restriccions de vehicles pesants a tota l'AP-7. També està previst habilitar passos de mitjana per instal·lar carrils addicionals en cas d’accident en les zones amb més sinistralitat i retencions (als trams d'Orriols-Cabanes, la Roca-Hostalric, Granada-Gelida, i l’Aldea - l'Hospitalet de l’Infant).

Més retencions i accidents

Des de l'alliberament dels peatges la mobilitat per autopista ha augmentat un 26% i la circulació de camions un 36%, un increment que ha provocat que en l'últim any i mig es dispari la durada de les retencions un 70% i les afectacions derivades d’accidents o avaries hagi pujat un 142%. També hi ha hagut un augment dels accidents, i s'ha passat de 503 accidents l'any 2019 fins a 647 l'any passat. El 2022 també va haver-hi 24 víctimes mortals a l'AP7 (9 més que el 2019) i el nombre de ferits greus es va triplicar: va passar dels 19 l'any 2019 als 52 l'any passat.

Més enllà de l'increment de vehicles, el Servei Català de Trànsit també atribueix l'augment de retencions a factors com la dificultat en la retirada de vehicles quan hi ha incidències, la incorporació de nous usuaris i vehicles no habituals a l’autopista, les infraccions en la distància de seguretat i la velocitat inadequada. També reconeixen que hi ha dissenys obsolets de la infraestructura, un dèficit d’equipaments tecnològics i una manca d’infraestructures alternatives.

stats