Veganisme: Un nou negoci en la moda i els cosmètics

El veganisme guanya posicions en el mercat de roba i bellesa, on hi ha un important nínxol de consumidors

Cremes veganes fetes amb productes d’origen vegetal.
Olga Vallejo
21/12/2019
4 min

BarcelonaEl veganisme és un estil de vida que comporta canviar altres hàbits de consum a més de l’alimentari. La cosmètica i la moda són dos dels sectors que estan vivint un boom de noves empreses que ofereixen productes per al públic vegà: des de roba, sabates i complements fins a cremes facials o sabons sense cap producte d’origen animal. Una d’aquestes consumidores és l’Elena Crespi, de 38 anys, i que en fa 4 que és vegana. “Ara soc més conscient i estic més compromesa amb el respecte pel medi ambient i per evitar el maltractament animal, i també de les persones”, explica. Tot i això, reconeix que la decisió no és fàcil: “És impossible ser 100% coherent, no hauria de viatjar en avió ni tenir mòbil, però em comprometo tant com puc: amb el menjar, la roba, productes de cosmètica i neteja o la cosmètica eròtica”.

I és que els productes pensats per a vegans estan vivint un fort creixement sobretot als Estats Units, el Regne Unit, Alemanya i França, que són els que inverteixen més en el mercat vegà, segons un estudi de la companyia d’anàlisi de dades Edited. I no paren d’aparèixer nous productes: ara fins i tot es faran cotxes vegans, segons ha anunciat Tesla. La companyia d’Elon Musk produirà models de cotxe 100% vegans el 2020.

El negoci de la sostenibilitat

Des del sector de la moda i de la cosmètica tenen molt present que les noves generacions -els anomenats mil·lennials, nascuts entre la dècada dels 80 i finals dels 90, i la generació Z, nascuts a finals del segle passat- es preocupen molt per la sostenibilitat i el medi ambient. I això per a molts consumidors també vol dir evitar el maltractament dels animals. Segons l’enquesta Global Millennial 2019 de Deloitte, un 42% dels consumidors d’entre 19 i 39 anys comencen o incrementen relacions amb empreses en funció del seu comportament ètic i de l’impacte positiu o negatiu que tenen en la societat. I un 38% acaben aquestes relacions si l’empresa no comparteix els seus valors.

En el sector de la moda, concretament, els canvis han vingut del creixement de la consciència mediambiental de la indústria -la segona més contaminant del planeta, després de la petroliera-. L’oferta de moda vegana ja no és exclusiva de petites marques molt conscienciades sinó que també és una aposta de grans firmes i multinacionals com Stella McCartney o Vivienne Westwood. I altres grans empreses com Ralph Lauren, Hugo Boss, Armani, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Prada, Versace o Gucci, sense convertir-se en veganes, sí que han fet un pas en aquesta direcció i han deixat de banda pells i cuir per a les seves creacions i s’han sumat al moviment Fur Free Alliance, que treballa per posar fi a la mort i explotació d’animals per a l’ús de la seva pell. En aquesta línia es preveu que el mercat de la pell vegana -alternatives d’imitació que gràcies a la tecnologia ara són de molta qualitat- mogui 85.000 milions d’euros el 2025, segons dades de la consultora Grand View Research.

D’altra banda, aquest 2019 ha nascut la Vegan Fashion Week a Los Angeles, per donar visibilitat a les marques veganes. Es tracta d’una aposta per la revolució ètica de la moda. Els lemes de les dues edicions - Sense crueltat és el nou luxe i La moda és activisme - evidencien el suport a la creació vegana i sostenible i confirmen que aquesta tendència creixent ha arribat per quedar-se.

I dins del sector de la moda, concretament la indústria de les sabates ha viscut un creixement destacat amb grans firmes com Adidas, per exemple, que aquest any ha llançat les seves primeres vambes veganes amb Stella McCartney, o marques més petites i de producció local.

A Barcelona a poc a poc han anat sorgint botigues que venen roba vegana. N’és un exemple Amapola Vegan Shop, una botiga vegana de roba i complements que va obrir el 2011, quan l’oferta era gairebé inexistent. La seva fundadora, Raquel Passola, admet que no ha sigut fàcil. “Al principi es desconeixia el veganisme i tampoc hi havia interès. Hi havia una barrera cultural important, ens havien ensenyat que el que era bo estava fet de pell, plomes o llana, i el que era sintètic era de mala qualitat, com plàstic”.

Però al llarg d’aquests anys s’ha explorat amb les fibres vegetals, i el món sintètic ha evolucionat molt, s’han creat materials amb un impacte pràcticament nul, reciclables i amb una durabilitat que no aconsegueixen les fibres vegetals ni moltes de les fibres animals. Passola creu que per fi ara “hi ha un canvi de tendència, hi ha més consciència i augmenta la demanda de productes vegans, la indústria més potent hi veu possibilitats de negoci i el mercat evoluciona cap a la veganització”.

Cosmètica a l’alça

En el sector de la bellesa és on s’està veient més el creixement de l’oferta vegana. De tots els nous productes vegans llançats al Regne Unit l’any passat, el 82% eren de cosmètica, segons dades d’Edited. En el cas dels Estats Units van suposar el 40% i a Alemanya el 62%. Un estudi del 2018 de la consultora internacional Grand View Research preveu que la cosmètica vegana mourà prop de 18.000 milions d’euros l’any 2025, basant-se en el creixement sostingut dels últims anys i l’auge de marques especialitzades i línies noves d’empreses ja consolidades.

Un exemple d’aquestes noves empreses és la catalana Freshly Cosmetics, que fa cosmètica apta per a vegans. S’ha convertit en la marca de cosmètica online que ha crescut més ràpid a Europa: té previst tancar l’any amb una facturació de 12 M€ -el 10% prové del mercat internacional- i s’ha fixat l’objectiu de duplicar aquesta xifra l’any vinent. A l’octubre van obrir la primera botiga física a Barcelona i el primer semestre del 2020 obriran la segona a Madrid.

stats