Vaga de metro: combois plens i col·lapse de trànsit

Els usuaris han d'esperar entre vuit i deu minuts en hora punta per a l'arribada dels combois

Serveis mínims decretats a la jornada de vaga de Metro, plaça Espanya.
Núria Martínez / Maria Ortega / Enric Borràs / Josep Ferrer
22/02/2016
7 min

BarcelonaSense incidències. Així ha començat la vaga de metro d'aquest dilluns, que coincideix amb l'inici del Mobile World Congress (MWC) a la capital catalana. La vaga s'està desenvolupant amb normalitat des de primera hora del matí, complint l'acord dels serveis mínims, que obliga a tenir un 50% dels combois en hora punta, i el 30% a la resta de franges horàries. Això vol dir que a les estacions de metro hi ha estones d'espera d'entre vuit i deu minuts a les hores més concorregudes, i d'entre 16 i 20 minuts durant la resta del dia. La CGT calcula que entre el 96 i el 98% dels treballadors no afectats pels serveis mínims han secundat l'aturada.

A causa de la vaga s'està registrant menys afluència de passatgers –tant dins dels combois com a les estacions–, que han optat per agafar altres transports. Consegüentment, s'estan registrant cues quilomètriques de trànsit a l'entrada i sortida de Barcelona. També es noten les afectacions als Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), on segons l'empresa s'ha detectat un increment del 111% en el nombre de passatgers respecte a un dina normal però, en comparació amb el primer dia del MWC de l'any passat, el descens és del 39%. FGC atribueix aquest descens a la vaga del metro i al fet que el congrés "ha organitzat serveis alternatius de transport pels congressistes".

Retencions de trànsit a primera hora

  • C-58, entre Barberà del Vallès i nus de la Trinitat: 8 km
  • El carril VAO s'ha obert a tots els vehicles per ajudar a descongestionar el trànsit
  • Entre Ripollet i nus de la Trinitat en sentit sortida: 5,5km
  • C-16, a la zona de Sant Cugat: 11 km
  • Ronda de Dalt, molt congestionada. Entre la carretera d'Esplugues de Llobregat i el nus de la Trinitat en sentit Llobregat: 12 km
  • AP-7, a la zona de Mollet del Vallès: 6 km
  • B-30, a la zona de Ripollet sentit nord: 10 km
  • B-23, entre Molins de Rei i la Diagonal: 10 km
Retencions a tocar de plaça Espanya

Entrar i sortir en cotxe de la plaça d'Espanya ha arribat a costar 10 minuts, degut a un embús immens per anar al MWC, sobretot als accessos. Aquest matí només es podia evitar per la ronda del Mig i la plaça Cerdà. Plaça d'Espanya ha sigut un dels punts més conflictius per arribar al MWC, però la Gran Via també ha estat especialment embussada, tot i que per Gran Via 2 el trànsit recuperava fluïdesa, i la retenció tornava a augmentar a mesura que els cotxes s'acosten a la Fira.

Plaça Espanya, el punt clau

Des que ha obert el metro, s'està informant de la vaga per megafonia en català, castellà i anglès a totes les estacions de la ciutat. A plaça Espanya –on molts congressistes fan el transbord des del metro fins al Ferrocarril per arribar al MWC– s'estan acumulant els passatgers, que volen arribar-hi tan aviat com sigui possible.

Aquest dilluns també hi ha vaga dels treballadors d'Adif, que faran aturades de 06.00 a 08.00 h, de 14.00 a 16.00 h i de 00.00 a 02.00 h. Això ha fet que de les nou màquines per validar el bitllet que hi ha habilitades a l'estació de plaça Espanya, només n'hi hagués dues d'operatives durant la primera franja d'aturades.

Sortir abans de casa

La majoria dels passatgers són conscients que hi ha vaga, i per evitar-se les cues, han sortit abans de casa. "He sortit una hora i mitja abans de l'habitual. He hagut d'esperar el metro mitja hora", explica Maria José, usuària del metro a la plaça Espanya. També ha optat per llevar-se abans un treballador de seguretat del MWC que ha havia d'anar de Vallcarca a la Fira Gran Via: "He sortit 45 minuts abans de casa per no arribar tard", ha explicat.

Tot i que són minoria, també hi ha usuaris que no són conscients que hi ha convocada una vaga. "No ho sabia i estic arribant tard a la feina. Porto més de 6 minuts esperant el metro", explica el Sergio, que viu a Sant Boi i ha d'arribar al carrer Balmes.

Incidències

Les portes d'un autobús de la línia H12 –que recorre la Gran Via– s'han espatllat cap a les 09.50 hores a la plaça d'Universitat quan estava atapeït d'usuaris. Aquesta línia, que uneix el barri del Gornal (l'Hospitalet de Llobregat) amb el Fòrum, ha registrat una gran afluència de viatgers, sobretot a la zona més pròxima a plaça d'Espanya.

Fonts de TMB han assegurat a Efe que l'avaria de les portes de l'H12 no ha estat per causa del volum de passatgers, sinó que simplement s'ha tractat d'un "contratemps com el que pot passar qualsevol altre dia". Després de l'avaria de les portes de l'H12, tots els passatgers de l'autobús han hagut d'abandonar-lo a la plaça d'Universitat i esperar el següent.

Els taxis, ocupats

Tot i que tots els taxistes poden treballar aquests dies sense restriccions, trobar un taxi lliure a les zones cèntriques de la capital catalana és pràcticament impossible.

Com a pla de contingència per assegurar que els assistents al Mobile hi puguin assistir “ràpidament”, l’associació que organitza el MWC, el GSMA, ha habilitat busos llançadora. Hi ha un servei des del recinte i fins al recinte firal de Gran Via amb 15 punts de recollida a tota la ciutat.

Busos llançadora i monovolums tintats

La majoria dels acreditats al Mobile hi arriben amb els busos llançadora, cotxes llogats pel seu compte o grans monovolums amb els vidres foscos contractats per les grans empreses tecnològiques. Silvia Bianchi, que treballa en una empresa d’aplicacions italiana, explica sense ni tan sols aturar-se que ha trigat 40 minuts a arribar des de l’hotel al centre de Barcelona, fa tard. No tothom té tanta pressa. Jaime Badia, que també està acreditat al congrés però és de Barcelona, ja s’esperava els problemes d’accés, hi ha vingut en moto i ha trigat uns 15 minuts.

Cal ser un expert per moure’s avui amb tranquil·litat entre el trànsit de Barcelona. O tenir paciència zen. El carrer Aragó i els voltants de la plaça d’Espanya estan col·lapsats des de primera hora del matí. Mallorca flueix millor, però des de Mallorca amb Borrell a l’entrada del congrés es podia trigar ben bé mitja hora, a primera hora, o fins i tot més. En un dia normal n’hi hauria hagut prou en deu minuts. La gran quantitat d’agents de la Guàrdia Urbana que regulen el trànsit a partir de la plaça d’Espanya fa que les coses siguin més fàcils, però el col·lapse augmenta a mesura que el conductor s’acosta a l’avinguda Joan Carles I. La vaga de metro s’ha convertit en un bon caos als carrers de Barcelona.

Col·lapse

Fins i tot hi ha problemes per aconseguir taxis. Avui poden treballar tots els taxistes que vulguin, però fora del centre de la ciutat i de les rutes per accedir al Mobile World Congrés costa de veure’n. I els que hi arriben es posen directament a la cua per carregar passatgers que tornin a la ciutat. És una bona ruta: amb el trànsit que hi ha, segur que serà una carrera cara.

Alguns visitants troben normals els "petits problemes de trànsit" amb què han topat pel camí dins d’autobusos i monovolums. És el cas de Youngchal Koo, que és coreà i treballa a LG, i explica que no ha tingut cap problema per arribar a la Fira amb l’autobús llançadora més enllà d’una mica més de trànsit que l’any passat. El seu compatriota Chang Won, que treballa a Samsung, també assegura que l’arribada en monovolum ha estat "normal". Diu que ha trigat una hora, aproximadament, a arribar fins al recinte, però no sap explicar ben bé on és el seu hotel. No coneixen la ciutat ni els temps habituals per moure’s-hi. L’argentí Gido Ottolenghi, que ha llogat un cotxe, tampoc té cap queixa del temps que ha trigat a arribar al recinte del MWC, tot i que aquest matí pot ser, tranquil·lament, el triple que en un dia normal.

Quan els autobusos, furgonetes, taxis i cotxes llogats descarreguen els passatgers amb l’acreditació del congrés penjant del coll a la vora de l’entrada, s’afegeixen als més valents, els que han optat pel transport públic, en un riu de gent que amb prou feines contenen els semàfors. Una noia amb una armilla vermella de l’organització s’esgargamella cridant en anglès: "Per entrar feu servir el pont, sisplau". Es refereix a les estructures metàl·liques provisionals que s’han col·locat a la vora del congrés perquè la gent hi pugui entrar sense haver d’esperar els semàfors verds. El problema és que la majoria ni l’escolta: passen en verd i continuen fent-ho en vermell, col·lapsant encara més carrers com el de les Ciències o l’avinguda Joan Carles I.

Un tren de la L9 descarregant passatgers a la parada Fira

La L9, infrautilitzada

La vaga del metro ha deslluït la prova de foc de la nova L9, que hauria d'haver estat una de les vies més ràpides per accedir al congrés des de l'aeroport. La parada Fira, que té entrada directa al Mobile World Congress, està buida bona part de l'estona. Amb freqüències de pas de com a mínim 12 o 15 minuts, hi han confiat ben pocs assistents al congrés, i els 25 treballadors que hi estan destinats tan sols per orientar-los no tenen gaire feina. Això sí, asseguren que "no estan autoritzats" a contestar si hi ha passat poca o molta gent durant el matí. De lluny els vigilen mitja dotzena de vigilants de seguretat i nou mossos: quatre de la Brigada Mòbil, tres amb uniforme i gorra de plat, i dos de paisà. Alguns dels uniformats duen subfusells i armilles antibales.

La buidor de la parada Fira del metro contrasta amb les andanes dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya de la parada d'Europa Fira, que a primera hora del matí vomitaven autèntiques onades d'encorbatats amb l'acreditació penjada al coll. L'any passat FGC era el principal transport públic per accedir al congrés, i aquest any, amb la vaga de metro, sembla que ho continua sent. Els ferrocarrils són una de les vies més ràpides per arribar a la Fira des de la plaça d'Espanya quan es col·lapsa el trànsit en superfície.

stats