Accés esglaonat al Camp Nou, tot i la vaga de metro

Al matí ha baixat un 40% l'afluència de viatgers i, al vespre, l'aturada coincideix amb el partit entre el Barça i el Madrid

Dissabte amb noves aturades al metro
Gerard De Josep
02/04/2016
5 min

BarcelonaUna nova convocatòria de vaga al metro condiciona aquest dissabte l'accés al Camp Nou, on a partir de les 20.30 se celebra el Barça-Madrid. La recomanació de l'Ajuntament de Barcelona als aficionats i als usuaris del suburbà en general és la de planificar bé els desplaçaments i escollir mitjans de transport alternatius al metro. En la franja de la tarda, l'aturada es produeix entre les 18.30 i les 23.00 i, per tant, afecta de ple la celebració del partit. Els serveis mínims dictats són del 50%, però Transports Metropolitans de Barcelona ja va advertir que l'oferta és "insuficient" per absorbir els usuaris habituals d'un dissabte. I els aficionats van arribant al camp de manera esglaonada. Hi ha aglomeracions a les estacions properes quan arriba algun metro, però no s'han viscut escenes de col·lapse.

Segons ha informat TMB, bona part de les persones que han acudit al partit han decidit utilitzar transports alternatius al metro quan han sabut que hi havia vaga. Els usuaris que han elegit el suburbà ho han fet "de forma esglaonada" i "molts han avançat la sortida de casa per evitar aglomeracions".

Al matí, la convocatòria de vaga ja ha afectat el servei entre les 10:30 i les 13:00. En aquest cas, amb uns serveis mínims del 20% i l'afluència d'usuaris ha disminuït en un 40% en relació a un dissabte normal i, a la tarda, un 27%. Els sindicats del suburbà tornen a cridar a la mobilització per denunciar el "bloqueig" de la negociació del nou conveni col·lectiu.

Al matí, la convocatòria de vaga ja ha afectat el servei entre les 10.30 i les 13.00. En aquest cas, amb uns serveis mínims del 20%, l'afluència d'usuaris ha disminuït en un 40% en relació a un dissabte normal i, si es mira el global del dia, la baixada és del 15%. Els sindicats del suburbà tornen a cridar a la mobilització per denunciar el "bloqueig" de la negociació del nou conveni col·lectiu.

Els serveis mínims dictats comporten, segons TMB, que entre les 10.30 i les 13.00 els intervals a la xarxa de metro siguin de 29 a 38 minuts, segons la línia, mentre que de 18.30 a 23.00 seran de 8 a 9 minuts a les línies 3 i 5, de 14 a 17 minuts a les línies 1, 2, 4, 9 Sud i 11, i de 23 minuts a la L9 Nord.

Els treballadors del metro demanen augments salarials per als pròxims anys i garanties de contractació indefinida per als empleats que només treballen a l'estiu. TMB apunta que el principal problema radica en la retribució. L'empresa defensa que ha proposat increments salarials que representen un 3,28% en còmput acumulat fins al 2018 i que les demandes de la part social "pugen al 7,56% i se situen clarament fora del que marca la llei per al 2016 [un 1% com a màxim]". Els sindicats ja han advertit que si no hi ha acord reprendran les mobilitzacions la setmana del 25 d'abril.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va apuntar que les negociacions amb els treballadors han avançat en temes com les contractacions, però que no s'han acostat posicions en aspectes com les retribucions i les categories salarials. "No hem pogut tancar un acord complet", ha apuntat Vidal, que ha remarcat que les últimes setmanes hi ha hagut dues reunions setmanals però que ja no n'hi ha cap més de prevista abans de dissabte.

Al camp, amb temps

"Sent dissabte, com si no volen treballar", diu un culer amb la samarreta del Barça parlant dels treballadors del metro. Està assegut a la terrassa d'un bar. Són les cinc de la tarda i no té cap pressa, i encara hi ha temps de parar-se a fer moltes altres cerveses de camí. Just al costat hi ha una furgoneta de la Guàrdia Urbana, i un dispositiu de sis agents es preparen per a quan arribin els moments més moguts. Gabriel Enriquez és colombià, viu a Madrid i acaba d'arribar a Barcelona en tren. No ha sentit ni a parlar d'una vaga de metro, però tampoc tenia pensat agafar-lo. La impressió és que el camp queda prou a prop de l'estació. Va amb els seus dos fills, busca un hotel i espera tenir sort de trobar una entrada per veure el partit.

A les dos quarts de sis l'estació de Badal està buida, la vaga no afectarà els usuaris fins al cap d'una hora, però el metro ja descarrega una bona colla de seguidors. Alguns acaben d'arribar fins a Collblanc. Són previsors. És el cas de dos amics que han seguit la recomanació d'anar cap al camp dues hores abans per evitar aglomeracions d'última hora, però no té res a veure amb la vaga, sinó amb el fet que el partit d'avui sigui el clàssic. "Si haguéssim tingut problemes amb la vaga hauríem agafat un taxi, sense problemes", diuen. La riuada de gent que va anant cap al camp a fora de l'estació de Collblanc comença a ser important.

Passen poc minuts de les sis i els voltants del Camp Nou bullen. No sembla que ningú s'hagi vist afectat per una vaga que pràcticament havia de paralitzar Barcelona, però és que no torna a afectar els usuaris fins al cap de mitja hora. Ho paguen els poc previsors. Mentrestant, la cervesa corre com la pólvora als bars del voltant i també ho fan les veus que reclamen entrades de revenda. "Compro, compro", diuen uns. La remor sona a volum de clam.

A la parada de Les Corts, unes noies aprofiten l'avinentesa i reparteixen, en patins, publicitat d'una empresa d'alimentació a domicili. Alguns turistes demanen consell als locals i, a dos quarts en punt de set, just en el moment que es reprèn la vaga de metro, la Guàrdia Urbana talla una de les direccions de l'avinguda de les Corts. Els cotxes que es veuen més són taxis, i molts d'ells, buits. Esperen ser l'alternativa al transport públic i fer l'agost.

Les estacions on es preveuen més aglomeracions són Collblanc Badal, de la L5, i Palau Reial, Les Corts i Maria Cristina, de la L3. De moment, hi ha aglomeracions a l'arribada de cada metro, però després les estacions recuperen la normalitat. A l'hora de la sortida del partit, i com es fa habitualment a la sortida del Camp Nou, es regularà l'accés a les estacions per evitar que les aglomeracions es produeixin a les andanes. D'aquesta manera, les cues es fan al carrer. TMB calcula que avui el temps d'espera serà més llarg.

Matí de vaga

L'aturada de servei ja s'ha deixat sentir al matí. A la boca del metro de Plaça de Sants, la reixa no està oberta de bat a bat. És el primer indici de la vaga parcial. Ni una ànima travessa a les onze del matí el passadís que va de la L1 a la L5. TMB ha avisat que aquest primer tram de dia, entre les 10.30 a les 13.00, els intervals podrien arribar als 40 minuts.

L'aturada del matí s'ha produït entre les 10:30 i les 13:00

Amb tot, el venedor de la parada subterrània aconsegueix vendre el seu primer paquet de xiclets. A l'andana en direcció a Cornellà Centre, calma. Qualsevol altre dia de la setmana hi podria haver la mateixa gent a aquesta hora, i només falten cinc minuts perquè arribi el metro, segons diuen els panells. És previsible que aquest espai se saturi aquesta tarda de seguidors amb ganes del clàssic.

Per ara, la treva és clara. El mòbil ajuda a passar l'estona. El banc no disposa de llocs per a tothom. Hi ha qui s'asseu a la gatzoneta. Un home es queixa: els cinc minuts s'han allargat. "Ja s'han xulejat tres o quatre minuts, ja veurem quan arriba", diu incrèdul. El metro ve ple a vessar, però s'hi cap, i a la pròxima parada, Badal, pugen quatre gats. Són molts els que baixaran aquí per pujar a peu cap al Camp Nou. Molts els que baixaran quan acabi el partit per estalviar-se les aglomeracions de la primera parada. "Hem arribat, tard, però hem arribat". "Més val tard que mai", diuen dos homes que baixen a Collblanc.

Turistes amb maletes de rodes fan a Collblanc el canvi per agafar la L9, que va fins a l'aeroport. Aquest enllaç, estrenat recentment, pot arribar a complicar molt la situació aquest vespre. La pressa, l'eufòria, la necessitat d'agafar un avió, la desesperació d'anar tard poden convertir aquesta estació en un còctel difícil de gestionar.

stats