Seguiment total del primer dia de vaga del Bicing
Els treballadors volen que l’Ajuntament obligui el nou concessionari a millorar-los les condicions
BarcelonaLes parades del Bicing de la part alta de la ciutat estaven buides ahir, mentre que a tocar del mar estaven totes ben plenes. El motiu era que els treballadors del servei feien vaga per primera vegada per protestar contra les condicions laborals que els marca l’empresa concessionària, Clear Channel. Durant la protesta -prevista per a tots els dies del que queda del juliol, excepte els dimarts i els dijous- les bicicletes seran al carrer, però no es repartiran entre les diferents parades ni se’ls farà manteniment ni reparacions. En aquestes condicions el servei es col·lapsa perquè les bicis són on les deixen els usuaris, sense que ningú les redistribueixi per cobrir la demanda als llocs on no arriben de manera natural.
Dilluns, ni metro ni Bicing
Tal com està plantejada la mobilització dels treballadors, a més a més, dilluns que ve coincidiran la vaga del Bicing i la del metro, de manera que les opcions dels usuaris del transport públic seran encara més reduïdes que les últimes setmanes.
El comitè d’empresa va assegurar ahir que el seguiment de la vaga havia sigut del 100%, ja que no hi ha serveis mínims. Així, els 150 treballadors del Bicing entre mecànics, repartidors de bicis i administratius van fer aturades de quatre hores en cadascun dels torns per denunciar les “precàries i lamentables” condicions en què treballen. El seu objectiu és que en les condicions del nou concurs per gestionar el servei es posi fi a “l’explotació” que diuen que reben i s’hi incloguin les seves reclamacions. Des que el Bicing es va posar en marxa, fa deu anys, l’empresa Clear Channel ha gestionat el servei, però el contracte està a punt d’acabar-se i el govern municipal obrirà una nova licitació.
L’Ajuntament promet “millores”
Els treballadors, que ahir van organitzar dos piquets i van concentrar-se davant l’Ajuntament de Barcelona, asseguren que l’empresa els força a saltar-se les normes viàries i també les mesures de prevenció de riscos laborals perquè les estacions “no estan adaptades per carregar i descarregar les bicicletes”. Segons ells, tampoc els deixen temps per anar al lavabo durant la jornada laboral. “És miserable que un servei que depèn de l’Ajuntament de Barcelona tingui els treballadors en aquestes condicions”, va dir Sergio Sena, membre de la CGT, el sindicat majoritari del sector.
Des de l’Ajuntament, la tinent d’alcalde d’Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va reiterar el compromís a l’hora de plantejar el concurs per al nou contracte del servei del Bicing i va assegurar que incorporarà “millores en les condicions laborals i també en el servei” als usuaris. La negociació del futur contracte d’aquest servei serà una mostra més, segons Sanz, de l’objectiu de millorar la contractació pública que s’ha marcat el govern municipal d’Ada Colau.