Els usuaris de patinets elèctrics de Barcelona desconeixen la meitat de la normativa bàsica per circular
Un estudi del RACC indica que el 94% se salten el límit de velocitat dels carrils bici a les voreres
BarcelonaEls usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) –sobretot patinets elèctrics, però també altres aparells semblants– que circulen per Barcelona desconeixen el 51% dels aspectes bàsics de la normativa per circular, com quan cal dur casc, llums o per on poden anar i per on no. Així ho explica l’estudi El comportament dels usuaris de vehicles de mobilitat personal a Barcelona (2021), fet pel RACC. El president de l'entitat, Josep Mateu, ha remarcat la necessitat de “fomentar el coneixement de la normativa d’ús”, així com de la “normativa general de circulació”, alhora que considera que s’hauria d’afegir senyalització per ajudar els usuaris. A més, ha proposat que s'exigeixi una formació obligatòria, que pot ser gratuïta, per poder circular amb aquests vehicles per la ciutat.
Els usuaris respecten els límits de velocitat de manera desigual, segons les 600 enquestes i les més de 3.000 observacions fetes en el marc de l’estudi. Així, el 94% dels usuaris se salten el límit de velocitat quan circulen pels carrils bici situats a la vorera (10 km/h), però el 97% el respecten quan el carril bici és a la calçada (25 km/h). Per això Mateu demana traslladar tots els carrils bici de les voreres a la calçada. El 19% dels enquestats han admès que van més ràpid del permès si no hi ha més usuaris circulant per la mateixa via, i el 9% reconeixen que tenen el vehicle trucat per poder-se saltar la limitació de velocitat amb què es venen de fàbrica i a què obliga la regulació.
En els casos en què no hi ha un carril per on puguin circular, el 43% expliquen que circulen per la vorera i el 41% ho fan per la calçada. Les dues pràctiques estan prohibides, fora de zones 30, on si no tenen carril bici haurien d'aturar el vehicle i fer el tram caminant. A les zones 30 un de cada tres admet, a més, que circula per la vorera, tot i que no ho hauria de fer. El 29%, a més, reconeixen que circulen contra direcció en carrils bici unidireccionals i en zones 30. D'altra banda, l’ús del telèfon mòbil ha disminuït del 34% de l’any passat al 24% actual. Ara bé, ha augmentat l’ús dels auriculars durant la conducció, que ha passat del 39% al 45%.
L'ús d'aquests vehicles encara és minoritari, els fan servir un 0,85% dels usuaris, però ha experimentat un gran creixement exponencial, segons el RACC. A més, es tracta de l'únic tipus de vehicle que ha incrementat el nombre d'usuaris, fins i tot en xifres absolutes, durant les restriccions per covid, quan la mobilitat es va reduir i també els usuaris dels altres mitjans de transport.
Implicats en el 5% dels accidents
Malgrat que els vehicles de mobilitat personal encara no són d'ús general, cada cop estan implicats en més accidents de trànsit. Si només un 0,85% dels usuaris utilitzen aquest mitjà de transport per moure’s, en un 5,3% dels accidents hi ha implicat un vehicle d’aquests. Això situa la ràtio al mateix nivell que l’accidentalitat de les motos, utilitzades en un 6% dels casos, però implicades en un 30% dels accidents, i s’allunya de les bicicletes, que tenen una ràtio molt més baixa: d’u a dos.
Per bé que un 78% dels accidents són lleus, un 2% són greus i durant la primera meitat del 2021 dues persones que conduïen un patinet elèctric van morir en un accident. Un era un noi de 15 anys que, amb la normativa a la mà, no podia conduir un VMP. El total de morts en accidents de trànsit a Barcelona en el mateix període és de vuit persones: a part dels dos usuaris d'aquests vehicles, hi ha cinc motoristes i un vianant. Això lliga amb la inseguretat que noten els usuaris d’aquest transport. Un 57% se senten vulnerables, sobretot respecte als vehicles de motor. En canvi, respecte al tramvia i els vianants, els usuaris de VMP se senten segurs, tot i que el 26% dels accidents que tenen involucren vianants.
El 81% dels usuaris suspenen l’oferta d’aparcament de la ciutat i el 78% els punts de càrrega. Més d’un 50% valoren negativament la prohibició de circular per les voreres i la calçada. El que valoren més els usuaris de vehicles de mobilitat personal són els carrils segregats de trànsit, amb un 79% d’aprovats, així com la continuïtat de la xarxa de carrils bici i la convivència amb altres usuaris, aprovada en més d’un 60% dels casos.