Del patinet al quiròfan

Una quarta part dels accidentats acaben operats per traumatismes

Dos conductors de patinets circulant per la Gran Via de Barcelona / Marc Rovira

Una de cada quatre persones que va patir un accident de patinet elèctric ha acabat en un quiròfan. La dada s'extreu de les atencions a l'Hospital del Mar de Barcelona entre el maig del 2019 i el maig del 2020, quan es van atendre 397 ferits a les urgències del centre. El perfil mitjà de la víctima és un home jove, amb una edat mitjana de 31 anys, resident a Barcelona i que no porta casc de protecció (un de cada cinc conductors). Un de cada 10 lesionats eren menors d'edat, la gran majoria de menys de 16 anys. 

Gairebé tots els atesos, concretament el 95%, eren els conductors dels vehicles elèctrics, que s'havien lesionat a conseqüència d'una caiguda (85%) i, en menor mesura, van haver d'anar a l'hospital per tractar-se les ferides a causa d'un xoc (11%) o un atropellament (4%). Les fractures òssies són la principal causa per entrar a urgències, amb gairebé la meitat dels casos estudiats, seguit de prop de contusions i dislocacions en les extremitats superiors.

Amb aquestes dades els investigadors, en col·laboració amb especialistes de l'Hospital Sant Joan de Déu, assenyalen que cal reforçar el missatge que els patinets són un transport que comporta riscos i que calen mesures de protecció per dur-los, com el casc, que adverteixen que hauria de ser obligatori per circular. Per a Alexandre Coelho, resident al servei de cirurgia ortopèdica i traumatologia de l'Hospital del Mar i el principal autor de l'informe, el casc té capacitat per protegir el conductor de "lesions neurològiques". Coelho, però, va més enllà, i aconsella sistemes de protecció de genolls i colzes "per prevenir lesions importants a les extremitats”. En la línia de la nova normativa de la Direcció General de Trànsit, que va entrar en vigor el 2 de gener, aposten per prohibir la circulació dels patinets per la vorera com a mesura per mitigar el nombre d'atropellaments. 

Com a curiositat, la meitat dels accidents es van produir durant els tres mesos d'estiu, i es van concentrar entre les 4 de la tarda i les 11 de la nit, el que dona una pista de l'ús recreatiu que es reserva encara als patinets, segons el doctor del mateix servei Albert Alie, que també destaca que els conductors d'aquests vehicles han de ser conscients dels riscos associats a anar a 30 km/h.

stats