Més enfadats amb el turisme

La pressió dels visitants ja és el segon problema dels barcelonins, per darrere de l'atur

Un grup de turistes esperen per pujar al bus turístic / FRANCESC MELCION
Maria Ortega / Selena Soro
03/10/2016
4 min

BarcelonaLluny queden aquells anys en què, quan es preguntava als barcelonins, la inseguretat o la neteja eren els principals punts espinosos de viure a Barcelona. Després d'uns anys de clar domini de les preocupacions econòmiques, el turisme comença ja a despuntar com un dels principals maldecaps. L'enquesta de serveis municipals –que es fa anualment a partir de 6.000 entrevistes presencials– mostra com la convivència amb els turistes es dispara com una de les principals preocupacions dels enquestats i se situa en el segon lloc del podi només per darrere de l'atur i les condicions de treball, que, al seu torn, comença a davallar com a gran preocupació: si el 2013 ho era per al 26% dels enquestats, aquest any ho és només per al 13,4%.

Mes enfadats amb el turisme

El creixement de la percepció del turisme com a problema és espectacular. Si el 2005 ni figurava entre la llista de maldecaps més massius, l'any passat es va colar en el quart lloc de la taula, i aquest 2016 ja ha escalat fins al segon lloc desbancant la inseguretat i la neteja. Avui és la principal preocupació per al 8,1% dels enquestats, quan el 2015 ho era per al 6,4%, i el 2014, per al 3,8%.

No és, lògicament, una percepció homogènia del conjunt dels ciutadans. Els barris que més pateixen l'impacte de la massificació turística són aquells que demanen amb més força mesures de control per regular els fluxos de visitants. A la Barceloneta, la Sagrada Família i al Gòtic és on els veïns assenyalen amb més força l'impacte del turisme com a principal problema local, mentre que a la zona alta o Nou Barris aquest maldecap no apareix ni mencionat.

Mes enfadats amb el turisme

El creixement de la percepció del turisme com un problema reforça, segons el portaveu del govern municipal, Gerardo Pisarello, les línies vermelles marcades pel seu equip: "Demostra que no era un caprici", defensa en referència a plans com la moratòria hotelera, la croada contra els apartaments turístics il·legals o el pla especial urbanístic d'allotjaments turístics (Peuat), per al qual el govern encara no ha trobat soci per poder aprovar.

El problema del trànsit

L'enquesta també mostra que es recupera la preocupació pels problemes de trànsit, que, amb la caiguda de la mobilitat lligada a la crisi econòmica, havien davallat els últims anys, després d'haver estat sempre a la part alta de la taula. El trànsit se situa ara com a tercer problema –ho és per al 8,1% dels enquestats–, cosa que lliga amb l'avís que va llançar la setmana passada el RACC sobre el retorn dels embussos als accessos de Barcelona.

Transport públic

Pel que fa a la valoració dels diferents serveis municipals, la majoria milloren i, de fet, només suspèn -com ha passat sempre- l’aparcament. Un dels serveis que, tot i obtenir un notable, veu empitjorar la seva valoració és el metro, en un any convuls per la successió de vagues en dies claus. La valoració del suburbà baixa tres dècimes i se situa en el 7,1. També empitjora nota el Bicing, que obté ara un 6, però en aquest cas són els no usuaris del servei els que fan que perdi nota. Un punt que el consistori apunta que es pot atribuir al conflicte amb la bicicleta en l’ús de l’espai públic. La millor nota, com ja és un clàssic, se l’enduen les biblioteques públiques, que obtenen un 7,8. Milloren nota aspectes com la seguretat, que passa d’un 5,9 a un 6,1 (un 6,4 a nivell de barri); o la neteja, que obté un 6,7.

Gestió municipal

L’equip de govern manté un 6,3 com a puntuació mitjana

L’enquesta, que és la primera que avalua un any sencer de govern de BComú, evidencia que els ciutadans atorguen a l’Ajuntament exactament la mateixa puntuació que fa un any: un 6,3 de mitjana. Aquesta és, de fet, la puntuació més alta que s’ha obtingut mai i, fins ara, s’ha repetit en quatre ocasions. El 60,9% dels enquestats són optimistes i creuen que la situació a la ciutat millorarà, mentre que el 19,5% consideren que empitjorarà, un percentatge 1,7 punts més alt que l’any passat. La principal demanda que els ciutadans fan a l’Ajuntament és que millorin els aspectes polítics. Puja el percentatge de ciutadans que creuen que el consistori gestiona molt bé o bé els diners (41,6%), i la nota mitjana per la satisfacció de viure a la ciutat se situa en un 7,9, una dècima més que l’any passat.

Catalunya i Espanya

Finalment, l’enquesta de serveis municipals pregunta també per la percepció de la situació a Espanya i a Catalunya. Per a la majoria (21%), el principal problema a Catalunya és l’encaix dins d’Espanya, seguit per l’atur i les condicions de treball. Els maldecaps referents a Espanya són, segons els enquestats, l’atur en primer lloc, la corrupció en segon lloc i la gestió política en tercer lloc.

DFA
stats