La Generalitat obrirà un portal a l'estil de TripAdvisor per informar sobre la higiene dels restaurants
El nombre de brots d'intoxicació alimentària creix a l'hostaleria catalana
BarcelonaEl nombre de brots d'intoxicació alimentària, el nivell d'higiene o la formació dels manipuladors d'aliments és el que els consumidors podrien saber sobre els restaurants gràcies a un portal web públic de l'estil de TripAdvisor. Aquest és el projecte que està preparant la Generalitat per informar la ciutadania sobre les condicions dels establiments i, sobretot, la qualitat dels aliments. Amb aquesta eina, l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària vol fer front a l'augment de brots d'intoxicació a l'hostaleria catalana: dels 27 brots que va haver-hi el 2014 es va passar a 64 el 2017.
"És una eina important de transparència", ha assegurat aquest matí el secretari de Salut Pública, Joan Guix, i no només per informar els ciutadans, sinó també perquè "la restauració sigui més activa i corregeixi les seves mancances". Les causes principals d'aquest creixement d'intoxicació estan relacionades amb la higiene, el trencament de la cadena de fred o l'encreuament dels estris de cuina amb aliments crus, estris que després no es netegen i tenen contacte amb altres aliments. Tot i haver-hi una baixada d'afectats per la salmonel·la, els casos de bacteris 'Campylobacter' i 'Listeria' s'han incrementat a Catalunya. De fet, el nombre d'afectats per la 'Listeria' és tres vegades superior al de la mitjana europea, amb 91 persones afectades; i els afectats per 'Campylobacter' són 5.161, mentre que el 2005 eren 2.439.
La subdirectora de Seguretat Alimentària i Protecció de la Salut, Carme Chacón, ha explicat que l'augment dels afectats pels bacteris 'Listeria' o 'Campylobacter' està relacionat amb el consum d'aliments a punt per menjar o crus, on no s'aplica el tractament de fred i, en conseqüència, no es destrueix el microorganisme. "Si no es completa la cadena de producció alimentària, la inseguretat augmenta", ha advertit Chacón, i ha afegit que "ser un país calorós" afecta encara més, així com "mantenir els aliments en una carmanyola durant hores" i sense ser refrigerats.
Els reptes, segons el secretari Guix, són reforçar la formació dels manipuladors d'aliments, així com la formació i la informació als ciutadans i consumidors. "S'ha de treballar conjuntament amb els actors econòmics per ser capaços de crear un sistema que faci el consumidor capaç de veure la informació simple i clara sobre quins són els nivells d'higiene dels restaurants", ha expressat Guix, i ha destacat la importància d'establir polítiques públiques que siguin integrals i tinguin en compte tota la cadena de producció, "des del camp, fins a la taula".
Nous hàbits de comprar i consumir
Hi ha un "canvi d'hàbits en la manera de comprar i de consumir" i "la seguretat alimentària s'hi ha d'adaptar", ha assegurat Chacón, que ha afegit que "s'ha d'avançar per minimitzar l'exposició dels riscos encara que la ciutadania vulgui comprar per internet". Les plataformes online de compra d'aliments són tendència i també cal tenir en compte les persones que, cada cop més, venen menjar per les xarxes socials. Però no hi ha una "garantia de les condicions alimentàries d'aquesta venda", reconeix Chacón.
Davant de les noves tendències de compra i consum d'aliments, l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària considera important que "el consumidor autocontroli el que rep", perquè la compra "pot ser un clic, però al darrere ha d'haver-hi una logística que mantingui aquest procés de cadena de fred" i que garanteixi la seguretat del producte.
Inspeccions municipals
Durant el 2018 Salut Pública de la Diputació de Barcelona va revisar gairebé 14.000 establiments de 41 municipis. D'aquests, se'n van multar un 3,4% i es van fer un 16,6% de requeriments. En un 62% dels casos, només amb el requeriment se soluciona el problema. Segons la cap de Salut Pública, Cati Chamorro, "al llarg d'aquests anys s'està incrementant el percentatge de compliment de la normativa".
L'Agència Catalana de Seguretat Alimentària explica que "l'objectiu no és sancionar, sinó tenir seguretat i corregir les mancances", però si s'arriba a "comprometre la seguretat", es poden "activar mesures cautelars com el tancament de l'establiment".