TRÀNSIT

Tres mesos per pujar a l’examen pràctic de conduir

Les autoescoles alerten del tap per la falta d’examinadors i el col·lectiu demana a l’Estat més oferta pública

Un cotxe de pràctiques d’una autoescola circulant per Barcelona.
Elena Freixa
08/06/2018
4 min

BarcelonaDurant la meitat del 2017 va ser pràcticament impossible treure’s el carnet de conduir a Catalunya. La vaga dels funcionaris que exerceixen com a examinadors, convocada per demanar al govern espanyol una millora de les condicions de treball i denunciar la falta d’efectius, va derivar en un tap que no s’ha resolt del tot sis mesos després que el col·lectiu pactés amb el govern de Mariano Rajoy un complement salarial i posés fi a les aturades, que van durar cinc mesos.

Les autoescoles asseguren que el problema es manté perquè encara continua la falta d’examinadors, i això continua col·lapsant el sistema i dilata els terminis perquè els aspirants a conductors puguin examinar-se. “El problema és que l’administració general de l’Estat no ha cobert ni les baixes ni les jubilacions”, lamenta el president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC), Raül Viladrich. La bossa de persones que esperaven fer l’examen ascendia a 68.900 persones, segons la FAC, que esgrimeix que l’última dada oficial que els ha facilitat la Direcció General de Trànsit (DGT) és del gener. Des de llavors, però, les cues i els temps d’espera es mantenen: “La situació és endèmica i insostenible i fa temps que se’ns prometen efectius que no arriben mai”, sosté Viladrich. “La meitat del tap que va provocar la vaga encara no l’hem digerit i l’anem arrossegant”, corrobora Carlos Duran, fundador de les autoescoles Hoy Voy. Quan va acabar la vaga, al desembre, aquesta empresa tenia 2.700 alumnes en llista d’espera, i al maig la xifra s’ha reduït a només 300persones.

Els temps d’espera per pujar a examen pràctic es mouen entre un i tres mesos en els centres més col·lapsats a Barcelona. “A alguns alumnes els estem dient que fins a l’octubre no comptin pujar”, sosté Duran. L’estiu és l’època forta de matriculacions perquè molts joves aprofiten la pausa dels estudis per apuntar-se i obtenir el permís, però les autoescoles no poden garantir-los un calendari. “Abans podíem pujar a examen alumnes setmanalment i ara tenim un nombre de persones per professor al mes i estem sempre pendents de la trucada de Trànsit per saber quan podrem pujar, així que no podem treballar amb antelació”, lamenta Raquel Castro, propietària de l’autoescola Trailer a Mollerussa. Afegeix que entre una tongada i una altra d’alumnes a examinar pot passar fàcilment un mes. Toni López és un alumne d’aquesta autoescola de la demarcació de Lleida. Acaba de suspendre l’examen pràctic i no té clar quan podrà tornar a presentar-s’hi: “Ja m’han dit que serà un mes com a mínim, però no ho sabré fins uns dies abans”, lamenta.

Castro corrobora que les autoescoles estan abocades a fer molts equilibris perquè els alumnes -molts d’ells joves- tinguin l’oportunitat d’or d’examinar-se tot i ser convocats amb poc marge. “Ens trobem de tot, com ara pares que venen a demanar que els seus fills pugin abans no marxin d’Erasmus, per exemple, però no hi podem fer res”, reconeix Castro.

“La situació ens preocupa i és, a més, un greuge respecte a la resta de l’Estat”, insisteix el president de la FAC. En una carta enviada fa poques setmanes al govern espanyol, les autoescoles demanaven concrecions sobre la data i el nombre d’efectius que s’esperen amb urgència a Catalunya. Al document, el sector també demanava el traspàs de competències plenes al Servei Català de Trànsit (SCT) de la Generalitat. Des del 2014, recorda Viladrich, les autoescoles de Barcelona i Girona tenen limitada la capacitat de treball a 4 alumnes per professor, en lloc dels 13 de la resta d’Espanya. A altres indrets com ara Tarragona, el nombre màxim per convocatòria i professor és de 6 alumnes.

Segons Viladrich, mentre que en demarcacions com ara Castelló hi ha exàmens extraordinaris en dissabte i es desplacen examinadors d’altres llocs de València per alleugerir les cues, a Catalunya això no passa. La DGT va oferir hores extres als examinadors, però “la majoria s’han negat a fer-les”. El president de la FAC lamenta que l’activitat i el servei als usuaris es vegi “frenat” per l’administració de l’Estat.

Els examinadors volen efectius

El cos d’examinadors, per la seva banda, està pendent que el govern espanyol executi el compromís de la millora salarial que va permetre desbloquejar el conflicte. La partida està inclosa als comptesd’aquest any, de manera que serà efectiva així que quedin aprovats els pressupostos generals de l’Estat. D’altra banda, els treballadors públics reclamen a l’administració central que reverteixi els efectes de les retallades que es van aplicar durant la crisi. Reclamen recuperar poder adquisitiu ara que l’economia creix.

La falta d’efectius és un dels punts principals de les seves demandes. “La situació és deficitària a Catalunya i també en altres comunitats, per això exigim més oferta d’ocupació pública”, explica Silvia Faja, que és examinadora de Trànsit i secretària de l’administració general de l’Estat de la UGT de Catalunya. “Les retallades del PP han atacat amb molta virulència els serveis públics”, critica. Els treballadors de la funció pública volen aprofitar el canvi de govern recent i imprevist a l’Estat per recordar les seves demandes a l’executiu de Pedro Sánchez. LaUGT, CCOO i el CSIF han convocat una concentració dimarts que ve davant de la delegació del govern espanyol a Barcelona.

stats