Millor infraestructura, pitjor servei de tren a les Terres de l'Ebre

El territori denuncia la degradació de servei tot i posar-se en marxa el nou tram de via doble

Una imatge de la nova variant ferroviària entre Vandellòs i Tarragona que entrarà en marxa el proper 13 de gener
Oriol Gracià
02/01/2020
3 min

TortosaDesprés de set-cents milions d'euros invertits i vint anys d'obres, la inauguració imminent del nou tram de via doble entre Vandellòs i Tarragona –uns quaranta quilòmetres, fins ara de via única– havia despertat molta expectació a les Terres de l'Ebre. És previst que el nou vial entri definitivament en funcionament el dilluns 13 de gener, però els avantatges promesos no arribaran tal com estava previst, almenys per al territori ebrenc: ni més freqüències, ni reducció del temps de trajecte.

Aquest migdia, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Isidre Gavín, ha presentat la nova oferta de serveis ferroviaris i ho ha fet en un to crític amb Adif, l'empresa gestora de les infraestructures, i Renfe, que gestiona el servei. "És una oferta insuficient, que no ens complau, no cobreix les expectatives ni les necessitats del territori. A més, no ens han concretat una proposta d'horaris fins fa dues setmanes, amb un marge de reacció i negociació molt limitat", ha explicat. "És cert que no es reduirà la freqüència dels trens regionals i de rodalies, però sí la dels de llarga i mitjana distància. A més, és incomprensible que, després de tants anys d'obres, ni es redueixi el temps del trajecte respecte als que hi havia fa tres anys, ni s'ampliï l'oferta de serveis

en el seu còmput general", ha afegit.

Els trens Euromed ja no s'aturaran a l'Ebre

L'anunci dels nous horaris ha sigut decebedor per al territori. "Perdem freqüències i la facilitat de desplaçar-nos fins a Barcelona i Tarragona en un temps competitiu", ha denunciat Josep Casadó, de la Plataforma Trens Dignes de l'Ebre i el Priorat. I és que els trens Euromed que es van posar en funcionament fa tres anys per compensar els retards en la línia de Rodalies deixaran d'aturar-se a l'estació de l'Aldea-Amposta-Torosa. Hi continuaran parant els Talgo –sis freqüències al dia, que circulen per la via de la costa– i a partir del mes de febrer s'habilitarà un nou tren de llarga distància a primera hora del matí que, aquest sí, transitarà per la via interior d'alta velocitat i permetrà unir Tortosa i Barcelona amb una hora i trenta-cinc minuts, "que és el millor temps que mai hem tingut", segons Isidre Gavín. De fet, aquesta última és de les poques millores destacables que la Generalitat de Catalunya ha aconseguit esgarrapar en les negociacions de les últimes setmanes amb Renfe i Adif.

"A la Generalitat no tenim competències en la gestió d'horaris i freqüències en els trens de mitjana i llarga distància, però els considerem essencials perquè són un complement al servei que ofereixen els regionals i les rodalies", ha comentat Isidre Gavín. De fet, tant el Govern com la Taula de la Mobilitat de les Terres de l'Ebre —que agrupa diversos ens locals— han signat una carta conjunta per reclamar l'aturada de l'Euromed, la millora dels horaris en els serveis de Rodalies i demanar a Adif poder implementar serveis per la via interior d'alta velocitat. Adif, però, assegura que la infraestructura no pot assumir més freqüències fins que entri en funcionament l'estació de la Sagrera, ja que els accessos a Sants estan saturats.

I mentre es posa en marxa el nou vial de Vandellòs i s'implementen els nous horaris, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya assegura que continuaran negociant amb Adif i Renfe per intentar millorar el servei a mitjà termini: "Volem que hi hagi trens llançadora entre Tortosa i l'estació del Camp de Tarragona que permetin fer transbord cap a la línia de l'AVE, ja sigui en direcció a Madrid com a Barcelona. En això ja hi estem treballant". Per la seva banda, la plataforma ciutadana Trens Dignes de l'Ebre i el Priorat –que aquest migdia s'ha reunit amb Isidre Gavín a la Delegació de la Generalitat de Catalunya de Tortosa— ha anunciat que ja prepara noves accions de protesta que farà públiques la setmana vinent, accions que previsiblement inclouran talls de vies i manifestacions les pròximes setmanes.

El trajecte entre Barcelona i València, 40 minuts menys

La posada en marxa de la nova variant i la circulació de trens Euromed d'ample variable sí que escurçarà el temps de viatge dels trens d'alta velocitat que enllacen Barcelona i València en 40 minuts, segons ha anunciat la companyia Renfe. Vuit dels trens Euromed que ara circulaven per via convencional faran el trajecte per la línia d'alta velocitat, cosa que produirà que el trajecte sigui de 2 hores i 35 minuts.

stats