El transport públic serà un 50% més barat amb contaminació alta

Peatges i aparcaments pujaran un 25% a l’àrea de Barcelona

Mario Martín Matas
24/09/2014
2 min

BarcelonaEl desenvolupament de la T-Mobiliat, el nou sistema de tarifació del transport públic que està a punt d’adjudicar-se, inclourà uns descomptes especials durant els dies que la contaminació sigui més elevada a l’àrea metropolitana de Barcelona. Fins a un 50% menys pagaran els ciutadans que l’utilitzin durant aquests dies, segons va confirmar ahir el Govern.

Tal com va avançar el diari ARA, el consell executiu va debatre el nou pla de millora de la qualitat de l’aire i va decidir aprovar-lo. La bateria de 166 mesures diferents que es preveuen inclou que, els mateixos dies que el transport públic s’abaratirà, els vehicles privats hauran de pagar un 25% més en peatges i zones d’aparcament municipals. En tot cas, el pla va molt més enllà d’aquestes dues mesures concretes, ja que els episodis de contaminació elevada s’han activitat set cops des que van crear-se, el 2011. Un total de 34 dies sobre més d’un miler, cosa que fa d’aquestes dues mesures una “anècdota” en l’esperit general del pla, segons ha explicat la mateixa directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran. Tindrà més impacte, per exemple, que els cotxes més ecològics -un 12% del total que circulen a Catalunya- estaran exempts dels encariments i es beneficiaran de descomptes addicionals cada dia. L’àmbit d’aplicació del pla serà de 40 municipis del Barcelonès, del Baix Llobregat, del Vallès Occidental i del Vallès Oriental, que comprenen 4,3 milions d’habitants i 725 quilòmetres quadrats.

Amenaça de sanció

El nou pla arriba després que la Comissió Europea hagi obert dos expedients informatius contra la Generalitat per la superació del límits màxims de dos contaminants: les partícules en suspensió inferiors a 10 micres (PM10) i el diòxid de nitrogen (NO). La problemàtica és comuna a moltes ciutats europees, i cadascuna decideix les seves mesures, però no actuar d’una manera ambiciosa pot comportar una multa per al Govern. El departament de Territori i Sostenibilitat va elaborar un pla preliminar el 2011, insuficient segons el criteri europeu, i per això el nou pla ha incorporat un 97% de les al·legacions que s’hi van presentar. L’objectiu és millorar la salut i la qualitat de vida a les ciutats, cada cop més conscients de la necessitat de respirar un aire net.

El Govern crearà també un fons específic per finançar les actuacions que promoguin una mobilitat més sostenible, com és la promoció del transport ferroviari de mercaderies. Catalunya desplaça d’aquesta manera un 3% dels productes, respecte al 10% de la mitjana europea. El nou pla requereix del desenvolupament de diverses lleis, s’anirà desplegant progressivament i no estarà plenament vigent fins al 2016. Tot i així, mesures com la creació dels episodis ambientals funcionen des del 2011.

stats