BARCELONA

Tramvia pel mig: un projecte que genera interrogants

L’oposició mostra discrepàncies amb la idea de Colau i els comerciants la consideren una “aberració”

L’Ajuntament de Barcelona estudia la possibilitat de fer passar el tramvia pels carrils centrals de la Diagonal.
Núria Martínez
18/10/2015
3 min

BarcelonaQue un dels objectius d’Ada Colau com a alcaldessa és la unió del tramvia per la Diagonal és un fet àmpliament sabut. El que no ho era -per als comerciants i l’oposició-és que, tal com va avançar ahir l’ARA, la idea inicial del govern de Barcelona en Comú és deixar dos carrils de circulació per sentit i situar el tramvia a la part central de l’avinguda. Els comerciants -que sempre s’han posicionat en contra de la unió del tramvia- titllen el projecte en el qual està treballant el govern “d’aberració”, mentre que l’oposició hi veu molts interrogants, però no hi mostra un rebuig frontal.

L’equip de Colau treballa amb la idea de mantenir l’amplada de les voreres de la reforma iniciada per Trias, i guanyar d’aquesta manera espai per als vianants. Les bicicletes se situarien també a l’espai central, al costat del tramvia, i l’autobús podria passar a compartir espai amb el Tram o a circular pels laterals.

Amb motiu del Dia Sense Cotxes -que es va celebrar ahir, després de 12 anys-, Colau va tornar a reafirmar-se: el projecte del tramvia continua endavant, però abans s’han de fer estudis econòmics sobre el tipus de connexió i finalitzar els estudis previs. En la mateixa línia, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va explicar que actualment s’està treballant “amb un ampli equip tècnic analitzant l’encaix urbà del tramvia, el tipus de concessió i com s’operarà”.

La majoria de grups de l’oposició es van mostrar sorpresos pel projecte, però es van posicionar més a l’expectativa que a la contra. La majoria menys CiU i el PP, que sempre s’han declarat contraris a la unió de tramvies per la Diagonal, sigui de la manera que sigui. El portaveu de CiU i primer tinent d’alcalde amb el govern de Trias, Joaquim Forn, denuncia que per a Colau el tramvia s’ha convertit en “una qüestió ideològica més que tècnica” i adverteix que cal no oblidar que es tracta d’una decisió “d’una gran transcendència” per a la ciutat.

“Nosaltres som defensors de l’alternativa més econòmica: la del bus elèctric. Entenc que es produís el debat sobre el tramvia fa 10 anys, però no ara que hi ha alternatives sobre la taula”, considera Forn. En aquest sentit, apunta que “altres ciutats europees ja han tingut aquesta discussió” i es pregunta què passarà amb els cotxes si només es deixen dos carrils de circulació per sentit. “¿Per on els farem passar? Els estem expulsant cap a altres zones de l’Eixample i cal veure si això no genera caos circulatori”, apunta Forn.

Un projecte amb matisos

A banda de necessitar el vistiplau de la Generalitat per poder tirar endavant el projecte, a Colau li caldrà el suport d’altres forces de dins del consistori. Els socis més estables del govern de Barcelona en Comú -ERC i PSC- es posicionen a favor de la unió del tramvia, però veuen molts interrogants en el projecte tal com l’està treballant l’equip de Colau.

El líder d’ERC, Alfred Bosch, reivindica “prudència” i assegura que fins que no tinguin tota la informació no es pronunciaran sobre aquest tema. Bosch aposta per estudiar opcions alternatives com el soterrament i reivindica “més audàcia i imaginació urbana”. “Seria aconsellable estudiar quant costa el soterrament des de Francesc Macià fins a Balmes”, apunta el líder d’ERC. Per la seva banda, l’arquitecte i regidor del PSC Daniel Mòdol expressa que donen suport al tramvia per la Diagonal, però que els socialistes ja tenen fet un projecte al respecte. “Si Colau ja té el traçat clar, per què encarreguen dotze estudis alternatius?”, es pregunta Mòdol.

A més, considera que “la secció prevista no soluciona la càrrega i descàrrega dels comerços ni els problemes d’accessibilitat per emergències”. El regidor de Ciutadans Santiago Alonso considera que Colau fa molta “demagògia” amb el tramvia i exigeix que es presenti “un projecte seriós” que respongui al finançament i a la mobilitat global de ciutat. La CUP sempre s’ha mostrat partidària de potenciar el tramvia, però molt crítica amb el model de gestió, que consideren que hauria de ser pública en la seva totalitat.

Els comerciants, indignats

Qui sí que està en peu de guerra contra la unió del tramvia -sigui de la manera que sigui-és la presidenta de l’associació de comerciants de la Diagonal, Marta Canut. Titlla la connexió “d’aberració” i opina que es crearà un mur enmig de l’avinguda. “Estem destrossant la Diagonal i els seus comerços. Tot el que hem aconseguit fins ara ens ho carregarem”, sentencia Canut, que reivindica un altre referèndum perquè es vegi que els veïns “estan en contra de la connexió”.

stats