I ara, les furgonetes tampoc: tot el que has de saber del veto als vehicles contaminants a Barcelona

A partir de l'1 d'abril, se sumen als turismes i motocicletes que no poden circular si no tenen l'etiqueta ambiental de la DGT

El carrer Aragó en el seu tram pel centre de Barcelona
Elena Freixa
31/03/2021
4 min

BarcelonaEl 2020, Barcelona i quatre municipis més de la seva àrea metropolitana van començar a aplicar per primer cop una restricció de trànsit permanent a alguns vehicles més contaminants. L'impacte de la pandèmia va relaxar els calendaris per al compliment de la normativa als de més dimensions (furgonetes, camions i autocars, per exemple), però a partir d'aquest 1 d'abril s'acaba la moratòria per a un primer grup d'aquests vehicles, les furgonetes, que ja no podran accedir a la zona de baixes emissions.

Aquestes són les normes mediambientals de circulació per aquesta àrea:

Què és la zona de baixes emissions i fins on arriba?

La zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona és una àrea de 95 quilòmetres quadrats que engloba la ciutat de Barcelona –delimitada per les rondes, que queden exemptes de restriccions– i que inclou part dels municipis pròxims de l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs. La superfície equival a 20 cops l'àrea de baixes emissions pionera que havia posat en marxa Madrid, l'anomenada Madrid Central.

Tot el que se sap fins ara del veto als cotxes contaminants a Barcelona

Quins vehicles no poden circular per la ZBE?

Queden vetats tots els vehicles –turismes, motocicletes, ciclomotors i vehicles lleugers de tres i quatre rodes– que no tinguin l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT). A grans trets, són els vehicles de benzina anteriors a l'any 2000 i els dièsel d'abans del 2006. Els que tinguin distintiu és recomanable que el portin per evitar que els aturi la Guàrdia Urbana, però no obligatori.

Pots consultar l'etiquetatge que correspon al teu vehicle aquí.

Els vehicles inclosos en la moratòria de la zona de baixes emissions (ZBE)

Quan i com funciona?

La prohibició de circular és de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre. Els festius i caps de setmana s'aixequen les restriccions per a tots els vehicles. Va quedar descartada l'opció d'aixecar restriccions els divendres a la tarda per facilitar les sortides del cap de setmana.

¿Hi ha excepcions per a alguns vehicles?

Les categories de vehicles més grans, des de furgonetes fins a camions i autocars, tenen moratòries que els permeten circular encara per tota l'àrea però que aniran vencent al llarg d'aquest any.

Moratòries a la ZBE
  • Furgonetes (categoria N1) A partir de l'1 d'abril del 2021, no podran accedir les que no tinguin el distintiu ambiental. Són el 7% de les furgonetes que circulen ara per Barcelona i tenen antiguitats de més de 15 anys la majoria, segons l'Ajuntament. Els qui hagin comprat un vehicle nou i estiguin pendents de rebre'l poden seguir circulant amb l'antic mentrestant
  • Vehicles pesants, camions i autocars petits (N2,N3 i M2) La moratòria perquè puguin circular independentment del que contaminin acaba el proper juliol de 2021
  • Autobusos i autocars A partir de l'1 de gener del 2022, autobusos i autocars (M3) destinats al transport col·lectiu anteriors a la norma Euro 4 (habitualment matriculats abans de 2006 o 2007) tampoc podran accedir

¿Hi ha ha excepcions per a alguns col·lectius?

Els comuns van acceptar una moratòria social proposada per ERC perquè les persones amb uns ingressos baixos s'hi poguessin acollir. L'impacte econòmic del covid va ampliar els llindars i tots els autònoms amb ingressos inferiors a dues vegades l'IPREM (l'indicador públic de renda d'efectes múltiples) podien acollir-se a la mesura fins a l'1 d'abril d'aquest any.

Què passa amb les ambulàncies i els serveis d'emergències?

Les ambulàncies, els vehicles de mobilitat reduïda i els de serveis funeraris estan exempts de complir la nova normativa.

Què passa si tinc una urgència i el meu cotxe no pot circular?

Cada conductor té fins a 10 autoritzacions anuals per saltar-se el veto. Prèvia sol·licitud a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), podrà agafar el vehicle i circular-hi fins a 10 dies cada any. Cada autorització diària té un cost de 2 euros i hi ha bonificacions per a les rendes baixes.

Com s'han de demanar les autoritzacions puntuals?

S'ha creat el registre metropolità, que ja permet iniciar els tràmits per inscriure vehicles que no tenen etiqueta o que duen matrícula estrangera perquè, un cop en marxa les restriccions, es puguin sol·licitar els permisos puntuals d'un dia per circular.

Quins altres tipus d'excepcions i d'autoritzacions es poden demanar?

En poden demanar els vehicles de transport de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de serveis (mèdics, funeraris, d'emergències, cossos de seguretat, bombers i protecció civil). També poden sol·licitar autoritzacions d'activitats temporals en dies esporàdics vehicles d'obres o que hagin d'ocupar la via pública per algun motiu. En el cas dels vehicles amb matrícula estrangera, els que tinguin dret a circular han de sol·licitar un certificat que equival a l'etiqueta ambiental i que costa 5 euros. La validesa del certificat és de dos anys.

De quin import seran les multes per als infractors?

Les sancions als infractors de la zona de baixes emissions estan vigents des del 15 de setembre després d'un ajornament durant el primer estat d'alarma per la pandèmia de covid-19. Els imports van de 100 a 499 euros les lleus, de 500 a 1.000 les greus i les molt greus arriben a 1.800 euros. L'import varia depenent de si l'infractor va amb motocicleta (una sanció més baixa) o bé amb un camió, i també s'encariran si el dia que es detecta l'incompliment és en un episodi declarat amb nivells de contaminació especialment elevats.

La reincidència en la infracció comportarà un recàrrec extra del 30% en la multa. Un cop es detecti un vehicle saltant-se la restricció, es donarà 90 minuts al conductor per abandonar la zona de baixes emissions abans d'exposar-se a una altra sanció.

Un tren de Rodalies a plaça Catalunya

Quina millora ambiental s'espera?

L'Ajuntament de Barcelona i l'AMB preveien uns efectes molt positius de la mesura -havia de retirar fins a 125.000 vehicles de la circulació i reduir un 15% les emissions contaminants de NOx i partícules- però l'impacte de la pandèmia en la mobilitat ha complicat l'avaluació per la situació d'excepcionalitat. Durant el confinament, els nivells de contaminació van caure dràsticament a Barcelona fruit d'una mobilitat de mínims, però els nivells van repuntar de nou ràpidament un cop van anar aixecant-se les restriccions més dures. De fet, la mesura de la zona de baixes emissions ja va néixer com un pas important però no suficient per resoldre el problema de la contaminació atmosfèrica a la ciutat: Barcelona necessita una reducció del 12% del trànsit per complir amb els topalls de contaminació que fixa la UE.

Quines alternatives de mobilitat hi ha?

L'entrada en funcionament de la zona de baixes emissions era una prova de foc per al transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona, perquè les administracions esperaven que rebés un increment del 20% de passatgers. Es preveien gairebé 170.000 desplaçaments més al dia en tren (Rodalies i FGC), autobús o metro, segons els càlculs de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), uns nivells que no s'han complert per la pèrdua de viatgers que ha comportat la pandèmia.

stats