Tornen els exàmens de setembre a Catalunya
Un total de 105.799 alumnes estan convocats avui als exàmens de setembre. Després de prop de dues dècades, l'ESO i primer de batxillerat recuperen aquesta prova. El 36% dels alumnes l'han de fer.
BARCELONA.Arrenquen avui els exàmens de recuperació del setembre per a 105.799 alumnes dels quatre cursos de l'educació secundària obligatòria (ESO) i de primer de batxillerat. Això vol dir que el 35,75% dels 295.919 alumnes que cursen aquests cicles a Catalunya han de recuperar assignatures.
Aquesta prova, que la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha recuperat a la secundària i el batxillerat, és obligatòria per als que tenen més de dues matèries suspeses, però es recomana també que la facin els que en tenen dues o una, tot i que podrien passar de curs igualment.
Per aquests nois, serà una experiència nova haver de tornar uns dies abans a l'institut per fer un examen, igual que ho ha estat l'obligació de preparar-se durant tot l'estiu per a aquesta avaluació. I és que fa més de quinze anys que a Catalunya es van deixar de fer exàmens de recuperació al setembre a secundària.
La Logse (la llei orgànica d'educació que va aprovar el govern de Felipe González l'any 1990) va instaurar l'avaluació contínua com a metodologia pedagògica, tot i que la decisió sobre el calendari d'exàmens va quedar en mans de les autonomies. Catalunya va optar per fer la recuperació al juny. Així, fins al curs 2010-2011, l'única oportunitat que tenien els alumnes de secundària de recuperar una matèria suspesa era tornant-se a examinar cap al 23 de juny, pocs dies després del seu últim examen.
Però la major part de la comunitat educativa no veu amb bons ulls recuperar la prova del setembre. Des que la consellera va anunciar la mesura, les associacions de pares d'alumnes han denunciat les desigualtats que pot generar entre les famílies que es poden permetre pagar un reforç a l'estiu i les que no.
El sindicat de professors secundària ASPEPC va ser l'únic a manifestar-se partidari de recuperar aquesta prova. Però els sindicats USTEC i CCOO, a més dels col·lectius de directors com AXIA i moviments pedagògics com Rosa Sensat, van defensar la cultura de l'avaluació contínua i global del desenvolupament de l'alumne que va instaurar la Logse i que va mantenir la LOE, aprovada el 2006.
Contra el fracàs escolar
El pedagog Gregorio Luri, però, adverteix que "si una cosa no funciona, s'ha de canviar" i ell veu clar que la Logse "no ha funcionat".
"Hem de deixar de regir-nos més pels principis i les bones intencions que pels resultats, perquè l'avaluació contínua és una idea meravellosa però tenim un 30% de fracàs escolar", apunta. Segons Luri, "les dades deixen molt clar que els nens d'abans de la Logse (els de l'EGB) en sabien molt més que els d'ara".
A més de l'examen de setembre, Luri també està d'acord a limitar el nombre d'assignatures suspeses que la junta d'avaluació pot perdonar a un alumne perquè passi de curs, un altre dels canvis introduïts per Rigau. Des d'aquest curs, no es pot passar de curs amb més de dos suspensos. Amb tot, el pedagog adverteix que caldrà "un estudi seriós" dels resultats d'aquesta recuperació de setembre d'aquí dos o tres anys, perquè "tota mesura pot ser bona o dolenta segons com s'apliqui".