Torna el Tren Granota: la ruta estrella del s. XX pel Vallès
Els primers viatgers hi podran pujar el 21 de maig i el 4 de juny per fer el recorregut entre les estacions de Les Planes, Rubí, Terrassa i Sabadell
Avui l'històric Tren Granota ha tornat a circular després de 27 anys. L'UT-400, conegut com a Tren Granota pels seus colors blanc i verd i per la posició dels seus fars a la part superior que recorden els ulls d'aquest amfibi, tornarà a recórrer les vies de la línia Barcelona-Vallès alguns diumenges puntuals. Tot i que avui s'ha fet el primer viatge de prova amb el conseller de Territori, Juli Fernàndez, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Toni Segarra, serà els dies 21 de maig i 4 de juny quan tothom podrà tornar a pujar a aquest tren històric del s. XX per fer el recorregut entre les estacions de Les Planes, Rubí, Terrassa i Sabadell.
Durant els dies de funcionament l'emblemàtic vehicle farà sis trajectes entre les nou del matí i les tres de la tarda i s'hi podrà accedir adquirint un bitllet senzill de FGC o un bitllet integrat que correspongui amb les zones tarifàries de les estacions del recorregut. Més enllà dels primers viatges anunciats, a la tardor està previst que es tornin a programar més trajectes en diumenges concrets.
D'aquesta manera, el Tren Granota passarà a formar part de l’oferta de trens turístics de Catalunya al costat del Tren dels Llacs, el Tren del Ciment, el Funicular de Gelida, el Cremallera de Núria i el Cremallera i el Funicular de Montserrat. Per recuperar la seva circulació, Ferrocarrils ha restaurat el vehicle a l'estat original i s'ha fet una revisió tècnica i de seguretat per adaptar-lo a les mesures actuals. A més, també s'ha hagut d'impartir una formació teòrica i pràctica als maquinistes que el conduiran.
Dissenyat per enginyers de Sarrià l'any 1944
El Tren Granota va ser construït anys després de la Guerra Civil amb l'objectiu de modernitzar els vehicles que cobrien els trajectes de Sarrià fins a les Planes, Sant Cugat, Rubí, Terrassa i Sabadell. Les prolongacions s'havien estrenat entre l'any 1916 i el 1922 i els trens havien quedat vells. Davant d'aquesta situació i per fer front a l'augment de la demanda, un grup d'enginyers de Sarrià va dissenyar un vehicle nou amb un aspecte i una tecnologia molt moderns per a l'època. El model UT-400 es va posar en circulació per primera vegada l'any 1944 i ben aviat es va començar a conèixer col·loquialment com el Tren Granota.
L'any 1979 Ferrocarrils de la Generalitat es va fer càrrec de l'explotació de la línia Barcelona-Vallès i va iniciar un programa de modernització dels trens que estaven en un estat de conservació deficient. L'últim viatge del Tren Granota va ser el 20 de juny del 1996; després els trens de tipus 400 van ser substituïts pels de la sèrie 112.