TMB encarrega 42 trens a Alstom: el contracte més important de la història del metro
Substituiran els combois més antics de la L1 i la L3 per treure amiant de la xarxa
BarcelonaTransports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha encarregat la fabricació de 42 trens a l'empresa francesa Alstom per substituir la majoria de combois de les línies 1 i 3 de metro. Es tracta de l'operació de compra de material mòbil ferroviari més important de la història del suburbà. El contracte puja a 268 milions d'euros i inclou la producció i entrega dels trens en dos anys i mig. El rellotge començarà a comptar a partir de la data de formalització, prevista per a finals de setembre. Amb la retirada de les sèries 3000 i 4000, els trens més antics del parc mòbil del metro, la companyia accelera el "procés de renovació" per augmentar la fiabilitat del servei i per eliminar "una part de la presència d'amiant" a la xarxa. El concurs, iniciat el febrer passat, comprenia dos lots: un de 24 trens d'ample ibèric, per a la línia 1, i un altre de 18 trens d'ample internacional, per a la línia 3.
Tres empreses de material ferroviari van presentar propostes per a cadascun dels lots i també ofertes integradores de tots dos, que en conjunt tenien un pressupost base de 369,6 milions d'euros. En el procés de valoració de les propostes, la que va presentar CRRC Quingdao Sifang va quedar exclosa perquè no complia els criteris de solvència exigits en el plec de condicions.
El concurs va continuar amb l'estudi de les propostes presentades per les empreses CAF i Alstom. Finalment l'oferta integradora d'Alstom ha sigut la que ha obtingut una puntuació més alta segons un barem que ha tingut en compte tant el preu ofert com les característiques tècniques i els terminis de fabricació.
Així, Alstom s'ha compromès a lliurar un primer tren per a la línia 1 i un altre per a la línia 3 només 11 mesos després de la firma del contracte. A més, TMB rebrà els 18 trens de la línia 3 en dos anys i els 24 trens per a la línia 1 en dos anys i mig. Uns terminis que milloren notablement els establerts en els plecs de condicions, que situaven el lliurament dels trens entre els 30 i els 48 mesos.
D'acord amb els plecs, els nous trens s'han dissenyat amb criteris de sostenibilitat: estructura lleugera, baix consum energètic, elevades taxes de recuperabilitat i reciclabilitat dels components, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment. Les unitats, que estaran formades per cinc cotxes interconnectats, s'equiparan amb telecomandaments i sensors per a una gestió òptima del manteniment del material mòbil.
En paral·lel al procés de licitació, TMB està gestionant les operacions de finançament necessàries per fer front a la inversió, a través de les institucions públiques de crèdit i de la banca privada, tal com va autoritzar el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) el desembre passat.
Els 42 nous trens substituiran els 18 de la sèrie 3000 i els 24 de la sèrie 4000, de característiques i antiguitat molt semblants. Els trens 3000 es van posar en circulació a la línia 3 entre el 1986 i el 1988, mentre que els 4000 van entrar en servei a la línia 1 entre el 1987 i el 1990. Tenen, per tant, uns trenta anys i són els més veterans del metro de Barcelona.
No és l'únic encàrrec en marxa de TMB a l'empresa francesa. El març del 2018 la companyia metropolitana va aprovar la compra de 12 trens per a la xarxa de metro, que incrementaran el material mòbil de les línies 1, 3, 4 i 5. Aquests trens els estan fabricant CAF i Alstom, que començaran a lliurar-los a finals d'aquest any, i serviran per millorar la prestació del servei en les línies amb més demanda. La flota del metro està integrada per 171 trens.