El primer test de la vaga col·lapsa el metro a l’espera del Mobile
Els sindicats lamenten que la plantilla té el sou congelat i la direcció no
BarcelonaPrimera demostració de força del comitè d’empresa del metro de Barcelona. Una convocatòria de vaga de cinc hores -entre les deu del matí i les tres de la tarda- ha sacsejat aquest dimarts el servei habitual, que, en algunes línies, ha acumulat retards de prop de mitja hora.
Els serveis mínims del 20% fixats pel Govern han estat, tal com va advertir Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), “insuficients” per absorbir la totalitat de la demanda, que en un dia feiner se situa en 340.000 viatges en aquesta franja horària. Per aquest motiu, l’empresa havia recomanat als usuaris que escollissin mitjans de transport alternatius.
D’aquesta manera l’afluència de viatgers ha estat força inferior a la d’un dia normal, cosa que, juntament amb les mesures de regulació de fluxos aplicades per TMB -s'han tancat 40 accessos-, ha fet que la jornada no hagi registrat incidències i que no hagi calgut tancar estacions ni aturar el servei. Però les escenes de vagons de metro en què no s’hi cabia i de llargues esperes a les andanes s'han repetit al conjunt de les línies. Per rematar el dia, una important avaria a la L5 del metro entre Maragall i Horta ha obligat a habilitar un autobús alternatiu.
L’Ajuntament vol negociar
El d'aquest dimarts era el primer plat de la mobilització dels treballadors del transport públic barceloní: dimecres hi ha convocades aturades als autobusos -de 10 h a 16 h- i la protesta tornarà al metro els dies 22 i 24 de febrer, coincidint amb el Mobile World Congress.
Els empleats protesten contra la congelació de sous i la precarietat laboral. La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha mostrat aquest dimarts el seu compromís per “defensar les condicions laborals dels treballadors” peròha remarcat que l’escenari de noves protestes no afavoreix la negociació: “No necessitem cap vaga per posar-nos a negociar”. El conveni de metro va expirar l’1 de gener i Vidal defensa que el nou pot millorar les condicions dels treballadors.
TMB xifra en un 65% el seguiment de la mobilització, mentre que els sindicats convocants eleven el percentatge per sobre del 90%. La manifestació ha sortit de la plaça Urquinaona a les 11.30, i ha interpel·lat de manera directa l’alcaldessa de la ciutat al crit de “Colau, escucha, el metro está en lucha”. La marxa estava convocada per tots els sindicats amb presència al comitè d’empresa del metro.
El portaveu de CGT, Óscar Sánchez, ha concretat que els sous i la precarietat laboral són els dos motius principals que han provocat les mobilitzacions. Asseguren que la directiva s’ha apujat el sou un 14%, “mentre que els treballadors fa quatre anys que el tenen congelat”, i reclamen que es facin públiques les nòmines dels directius. Sánchez també precisa que s’estan fent contractes precaris i s’estan pagant sous “molt baixos” amb diners públics. “Se’ns exigeix fer sacrificis, mentre els gestors s’enriqueixen fent una feina improductiva i moltes vegades supèrflua”, diu el comunicat dels sindicats, que acusen també la directiva de “posar en risc la seguretat dels passatgers”.
L’empresa, per la seva banda, nega aquestes acusacions i defensa que el cost mitjà unitari del personal de conveni del metro, durant el període 2011-2014, es va incrementar un 3,42% com a conseqüència de l’aplicació d’acords sindicals, mentre que el cost mitjà unitari del personal de fora de conveni es va incrementar un 0,5%. La direcció de l’empresa considera que la seva proposta manté el poder adquisitiu dels treballadors dins dels límits de l’actual marc legal.
Quan arriba el MWC, els sindicats ho aprofiten
Que s’acosti el Mobile World Congress és, sovint, senyal que s’acosta també una demostració de força dels treballadors del metro de Barcelona. La propera vaga que els sindicats han convocat, el 22 i 24 de febrer, coincideix amb l’arrencada del congrés. No és la primera vegada que tots dos factors van, a priori, de la mà. L’anterior ocasió en què es va convocar una vaga de metro coincidint amb el MWC va ser el 2012. Finalment, però, la protesta es va desconvocar uns dies abans, quan empresa i sindicats van arribar a un preacord i la plantilla el va ratificar en una consulta. En aquell moment hi havia també una vaga d’autobusos, que es va desconvocar la nit abans del congrés en una assemblea. Altres anys, segons TMB, hi ha hagut amenaces de convocatòria de vaga també per aquestes dates, però tampoc s’han arribat a materialitzar. El portaveu de la CGT, Óscar Sánchez, afirma que, si volen fer coincidir les vagues amb el Mobile és, precisament, perquè no molesta els barcelonins, “que no són el públic objectiu del MWC”. Caldrà veure si la convocatòria es manté, aquesta vegada sí, fins al final.