Tarragona busca una solució al pàrquing faraònic
Tarragona reconduirà el seu projecte més polèmic, l'aparcament robotitzat que ha costat 25,7 milions d'euros i mai ha entrat en funcionament. L'Ajuntament va aprovar ahir redimensionar l'obra.
TARRAGONAL'Ajuntament de Tarragona va aprovar ahir la licitació de l'aparcament soterrat de Jaume I que es construirà a la plaça de l'Escorxador, al bell mig de la part alta de la ciutat. El pàrquing s'edificarà al lloc on es va frustrar la construcció d'un innovador aparcament robotitzat, adjudicada l'any 2002 per 3,9 milions d'euros i abandonada set anys després, amb una despesa acumulada de 25,7 milions d'euros. El pressupost del nou projecte s'acostarà als 4 milions i s'adjudicarà en els pròxims tres mesos. La previsió és que estigui operatiu en el termini d'un any i mig.
El nou aparcament de Jaume I serà convencional i tindrà capacitat per a 300 vehicles, la meitat del que preveia el projecte robotitzat validat l'any 2002. El seu paper és clau per solucionar els problemes d'aparcament a la part alta de Tarragona. La licitació va comptar amb els vots a favor dels regidors del govern del PSC i dels de l'oposició de CiU i PP. Només la regidora d'ICV-EUiA hi va votar en contra.
La història del projecte del frustrat aparcament robotitzat de Tarragona és una cadena de despropòsits. Es va planificar en l'època de l'alcalde Joan Miquel Nadal (CiU) com un projecte faraònic. L'any 2002 es va adjudicar a una unió temporal d'empreses formada per Sistemas Alem i l'empresa pública Aparcaments Municipals de Tarragona, amb un pressupost de 3,9 milions d'euros i 4 anys per construir-lo. Però la seva execució es va trobar amb dificultats tècniques que van obligar a rectificar el projecte inicial en diverses ocasions.
L'estiu del 2006, l'aparició d'una cisterna al subsòl també va obligar a fer canvis als sistemes elevadors que havien de moure els vehicles. Paral·lelament, l'empresa Sistemas Alem va començar a donar símptomes d'insolvència i l'Ajuntament es va plantejar accions legals i la rescissió del contracte. Diversos crèdits demanats per fer front a la situació van fer que el pressupost es tripliqués. A finals d'aquell mateix any, Sistemas Alem va al·legar que l'estructura mecànica estava rovellada per les filtracions d'aigua i per la falta d'ús. També es va destapar que les prospeccions fetes per avaluar la duresa del subsòl van ser menys de les necessàries. Els partits de l'oposició van plantejar crear una comissió d'investigació per aclarir la qüestió, però el govern de CiU ho va refusar. Amb el canvi de govern, el PSC va anunciar que el pàrquing tiraria endavant amb 150 places menys mentre es demanaven nous crèdits. El forat ja superava, en aquell moment, els 20 milions d'euros. Per si el projecte no presentava prou complicacions, s'hi van afegir els mals resultats de les proves de funcionament de l'aparcament robotitzat. Les obres es van aturar finalment el febrer del 2008. Segons els estudis, acabar-lo costaria entre 5 i 7 milions d'euros més, que se sumarien als 25,7 ja invertits. El consistori ha optat finalment per un aparcament convencional, que finalment ahir va entrar en fase de licitació.
Aprovat el POUM
El pla validat ahir a l'Ajuntament de Tarragona va encarrilar també una de les altres assignatures pendents de la ciutat, el pla d'ordenació urbana municipal (POUM), que ha de regir el creixement de la capital tarragonina en els pròxims anys. El document ja va ser aprovat inicialment el juny del 2011, però la Generalitat va retornar-lo al consistori perquè en modifiqués diversos aspectes tècnics. El document preveu que Tarragona creixi fins als 185.000 habitants i els 2 milions de metres quadrats. El consistori espera que la Generalitat hi doni, ara sí, el vistiplau definitiu abans que acabi l'any.