Tanzània honora Jane Goodall amb un espectacle immersiu
El projecte pretén donar a conèixer el llegat de la primatòloga britànica, que ha basat la seva vida en l'estudi dels ximpanzés
Nova York¿Esteu a punt per a l'experiència Jane Goodall? S'està preparant per a vosaltres. Dr. Jane's Dream [El somni de la doctora Jane], un espectacle immersiu dissenyat per creadors de Walt Disney i artesans africans que celebren la innovadora primatòloga i activista ambiental anglesa Jane Goodall està prenent forma en un complex cultural de Tanzània. La seva estrena, a la porta del parc nacional d'Arusha, entre el Kilimanjaro i el parc del Serengeti, coincidirà amb el Dia Mundial del Ximpanzé, el 14 de juliol del 2025, 65 anys des que Goodall, aleshores una investigadora novella de 26 anys, va aterrar a la reserva forestal de Gombe amb la seva mare per començar el seu treball de camp sota la direcció de l'antropòleg Louis Leakey. En poc temps va capgirar la doctrina científica a l'observar un ximpanzé mascle adult, que va batejar com a David Greybeard, atacant un termiter amb una branca buida a la qual havia arrencat les fulles per extreure i menjar-se els insectes. La fabricació i l'ús d'eines s'havia considerat durant molt de temps un segell distintiu dels humans.
Des d'aleshores, Goodall, que va fer 90 anys el 3 d'abril enmig d'una gira americana esgotadora, s'ha convertit en una estrella i ha aparegut en llibres i pel·lícules. És Dama Comandant de l'Orde de l'Imperi Britànic i Missatgera de la Pau de les Nacions Unides, a més de ser la capitana d'una croada mundial de joves i celebritats que inclou des del príncep Enric fins a Leonardo DiCaprio i que lluita contra la desforestació, el canvi climàtic, la contaminació i l'agricultura industrial. Les xifres que es mouen al seu voltant són enormes: es preveu que l'Institut Jane Goodall, sense ànim de lucre, recapti només als Estats Units 30 milions de dòlars, i el seu moviment juvenil, Roots and Shoots, és present en 70 països.
Però mai fins ara no s'havia preparat un homenatge de la categoria del que es prepara a Tanzània, que s'ha concebut com una "barreja d'imaginació creativa amb coneixements tècnics", segons l'ha qualificat Walt Disney. Amb tot, el somni de la doctora Jane no és un projecte de Disney, sinó que més aviat s'aprofita de les tècniques de narració d'alguns dels seus veterans innovadors.
Des de Nova York, Goodall ha donat alguna pista sobre què es trobarà el públic quan hi vagi: "Hi ha una tenda on érem la meva mare i jo i dos petits mirallets que miren el món dels ximpanzés". Els visitants seran desafiats. "Entraran en aquest món oníric i hauran d'investigar. És com una aventura". Als 90 anys, la científica es manté activa: recorre el món per escampar les seves vivències i la importància de preservar el medi natural. Al seu Bournemouth natal, al canal de la Mànega, on va tornar per instal·lar-se, de fet hi para ben poc, perquè la seva feina la manté a la carretera 300 dies a l'any a qualsevol racó del planeta.
Al sud del país
L'espectacle immersiu s'està desenvolupant al Centre del Patrimoni Cultural d'Arusha, a la històrica ciutat del sud del país, on s'han signat molts acords de pau. El va obrir el 1994 Saifudin Khanbhai, el besavi del qual va arribar de l'Índia per establir-se a la colònia britànica de Tanganyika. Khanbhai va oferir a Goodall una ubicació al jaciment patrimonial, de cinc hectàrees, enmig d'un complex de mitja dotzena d'edificis i quatre cabanes que mostren les obres de 3.000 artistes i joiers, a més de la tanzanita, la pedra preciosa blava única de la regió i que dona el nom a Tanzània. "Vam connectar bé tots dos", explica Khanbhai en una entrevista. "Soc un home de química. Si funciona, funciona."
La carcassa i les formes rodones de l'edifici, semblants a tambors, ja són una realitat, i les exposicions interiors arribaran l'any vinent. "Bàsicament, Goodall es fa càrrec del fil conductor de la narració, el disseny i el concepte immersiu de Disney Imagineering [una empresa del gegant de l'animació] perquè, bé, adorem la Jane", afirma Tom Acomb, un arquitecte amb la seva pròpia firma, AOA, i ex-Disney que es va unir amb col·legues com Joe Rohde, creador del parc temàtic Disney's Animal Kingdom, a Florida, per cedir gratuïtament els seus serveis de disseny al projecte.
Un centre d'experiència
La idea del projecte, segons explica Rohde, és crear "molt més un centre d'experiència que un centre expositiu". En aquest sentit, indica que treballen per capturar "tots els sentiments i emocions que van fer de Jane Goodall Jane Goodall i transferir-los a una sèrie d'objectes i trobades". No es tracta de parlar "sobre" Goodall, sinó més aviat de "sentir-la".
Per aconseguir l'objectiu, els creadors de l'espectacle han aconseguit un catàleg de crits de Goodall traduint crits de ximpanzés a l'anglès. Un sostre de 800 rajoles en forma de fulles pintades per diversos artistes africans, models d'animals embolicats amb informació sobre ells (que requereixen un estudi detingut per part dels visitants, de la mateixa manera que Goodall havia d'estudiar de prop els seus temes) i troncs d'arbres elaborats i pintats en un estil de creació artística anomenat Makonde. I, per descomptat, el famós termiter. "En lloc de dir-li a la gent que aquesta és la manera com els ximpanzés mengen", apunta Rohde, es pretén "obligar la gent a fer coses com les que fan els ximpanzés": "Utilitzeu aquestes petites sondes per estimular alguna cosa dins del termiter. No estàs aprenent sobre què fan els ximpanzés, estàs aprenent què fan".
CopyrIght The New York Times