L'ATM rectifica i crea una nova targeta multipersonal, la T-Familiar, per pal·liar la desaparició de la T-10

L'anunci arriba una setmana després que es fes la primera presentació de la "revolució tarifària"

Un usuari del metro apunt de passar el bitllet
Natàlia Vila
12/12/2019
3 min

BarcelonaEl consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha decidit afluixar davant les crítiques per la pèrdua de la multipersonalitat de la T-10 i aquest dijous a la tarda ha anunciat que crearan un nou títol: la T-Familiar. Aquesta nova targeta –que estarà a la venda a partir del mes de març– sí que serà multipersonal (la podran fer servir alhora dues o més persones), però les seves condicions varien respecte a la T-10 actual.

El canvi principal és que la nova T-Familiar només tindrà vuit viatges i costarà 10 euros (la T-10 costa actualment 10,20 euros). A més, caducarà 30 dies després de la primera validació (del primer cop que s'utilitzi). Així, cada viatge sortirà per 1,25 euros (més barat que el bitllet senzill però més car que la T-Casual, que, per contra, no es pot compartir en un mateix trajecte). "Està pensada per a les famílies de quatre membres que es mouen junts ocasionalment en transport públic", ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.

xx

L'ATM ha considerat que, d'aquesta manera, el nou títol minimitza les crítiques per la desaparició de l'actual T-10, un dels bitllets de transport més utilitzats, que es podrà fer servir com fins ara fins a finals de febrer. "A partir de l'1 de març la T-Familiar substituirà la T-10", ha deixat clar Calvet.

"Hem introduït alguns ajustos al model proposat la setmana passada per adaptar algunes inquietuds que havíem anat detectant i que podien comportar algun moment de desincentivació de l'ús del transport públic, que s'ha volgut corregir", ha admès Calvet durant una breu compareixença als mitjans.

De fet, l'anunci ha arribat un dia i una setmana després que la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) haguessin presentat els nous títols, que van definir com una "revolució tarifària". Els principals canvis que es van comunicar aleshores van ser que la T-10 i la T-Mes desapareixien, cosa que es manté. El primer bitllet es passarà a dir T-Casual i serà unipersonal i més car (11,35 euros). L'abonament mensual, per la seva banda, es passa a dir T-Usual, manté les seves característiques però s'abarateix un 25%, fins els 40 euros. Al gener també deixaran d'existir la T-50/30, la T-70/30 i la T-Trimestre, que no se substituiran, com ja es va anunciar inicialment.

La tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha afegit aquest dijous que "la voluntat dels canvis és millorar el sistema". "Hem escoltat la ciutadania i fem un pas més per garantir que la demanda té el preu que considerem assequible per a tothom", ha defensat Sanz.

Transport "totalment gratuït" per als menors de 16 anys

La introducció de la T-Familiar no és l'únic canvi que ha anunciat aquest dijous l'ATM. Durant la seva compareixença, el conseller Calvet també ha anunciat que la T-16, que ja era gratuïta però tenia un preu d'expedició inicial de 35 euros, es queda "a cost zero". Això vol dir que la primera expedició també serà gratuïta a partir de gener. "Hem volgut arrodonir aquest títol i fer-lo veritablement gratuït perquè els joves ho valorin i esdevinguin usuaris habituals del transport públic", ha argumentat Calvet.

A més, l'ATM també ha volgut donar resposta a una petició del territori més enllà de les sis zones tarifàries i congelar el pack de preus del Berguedà i el Ripollès. "Es derivava que patien un increment que quedava molt fora del mercat perquè no tenen cap altre transport públic", ha admès Calvet, que ha assegurat que amb la congelació de tarifes aquest problema queda resolt.

Tots aquests canvis tenen, en principi, vigència d'un any, perquè l'ATM té previst que el 2021 arribi la "digitalització total" del sistema, la nova T-Mobilitat, que suposarà la desaparició de tots els bitllets de cartró. La posada en funcionament d'aquest sistema s'havia previst inicialment per a la tardor del 2015, però diversos endarreriments han fet que fins ara acumuli més de quatre anys de retard i un sobrecost de 24 milions d'euros.

stats