Suspens en comprensió lectora i matemàtica
L'OCDE recomana a Espanya que canviï les polítiques educatives per millorar resultats
Barcelona.Últims en matemàtiques i penúltims en comprensió lectora. Aquests són els resultats del primer informe d'avaluació de competències d'adults (PIAAC en anglès) fet per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) en 23 països desenvolupats, entre els quals hi ha Finlàndia, Alemanya, Noruega, Bèlgica, el Japó i Corea. L'informe és l'equivalent al PISA que es fa a les escoles, però avalua una població de 16 a 65 anys en comprensió lectora i matemàtica, i en la resolució de problemes en l'àmbit informàtic. Aquesta última competència, però, no s'ha fet a l'Estat. En total l'han fet 157.000 adults, dels quals 6.055 són espanyols. El nivell de competències s'avaluava amb un examen que té una durada d'una hora, que es podia fer en paper o en un ordinador portàtil, i que es va fer entre el setembre del 2011 i el maig del 2012. Actualment, l'OCDE està fent una segona ronda d'aquest estudi en països que per estadística estan al mateix nivell que Espanya, com Turquia, Grècia i Portugal.
A la cua de 23 països
Dificultats per entendre el gràfic del rebut de la llum o 'El Quixot'
En la prova de matemàtiques, Espanya obté 246 punts, 23 per sota de la mitjana de l'OCDE i 19 menys de la de la Unió Europea. L'informe assegura que els espanyols tenen problemes per entendre el gràfic del rebut de la llum, comparar preus d'hotels o sumar el cost dels diversos productes per saber el preu final d'una compra. A nivells similars a l'Estat hi ha els Estats Units i Itàlia. En canvi, al capdavant de la classificació s'hi situen el Japó, Finlàndia i Bèlgica. En comprensió lectora, els resultats no milloren. L'Estat queda relegat al penúltim lloc del rànquing, només per davant d'Itàlia, amb una puntuació de 252 punts, 21 per sota de la mitjana de l'OCDE i 19 de la de la UE. Just per sobre d'Espanya hi ha Polònia, Irlanda i França, respectivament. Segons l'informe elaborat per l'OCDE, als espanyols els costa "treure conclusions d'una lectura" i es perden en un text de certa profunditat i riquesa com pot ser El Quixot . El país més ben valorat en aquesta competència torna a ser el Japó, seguit en el podi de Finlàndia i els Països Baixos.
Recomanacions de l'OCDE
Impulsar polítiques per millorar els resultats de les competències
Per aconseguir que Espanya s'aproximi a la mitjana dels altres països desenvolupats, l'OCDE creu que ha de buscar polítiques educatives que ajudin a millorar el rendiment en les dues competències. "Sense les habilitats adequades, les persones queden al marge de la societat, el progrés tecnològic no es tradueix en un creixement econòmic i els països no poden competir en l'actual economia global", va advertir el secretari general adjunt de l'OCDE, Yves Leterme. El portaveu de l'OCDE també va advertir que hi ha una "distància important" en la formació entre els altament competents i els que tenen resultats més baixos, i va demanar que es "facin esforços" perquè aquests últims tinguin més accés a la formació.
Dard als socialistes
El PP acusa dels mals resultats la política educativa del PSOE
El ministeri d'Educació responsabilitza de la mala formació dels adults la llei orgànica general del sistema educatiu (Logse), del 1990, i la llei orgànica d'educació (LOE), del 2006, totes dues impulsades per governs socialistes. "A partir dels noranta es produeix un estancament que coincideix amb l'entrada en vigor de la Logse", va destacar la secretària d'estat d'Educació, Montserrat Gomendio. Els resultats han servit al ministeri liderat per Wert, perquè pot vendre com a solució per capgirar la situació la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomce), que aquesta setmana es debatrà al Congrés. Molt diferent és la interpretació que en fa la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau: "Aquests resultats demostren que s'han canviat massa les lleis educatives", va assegurar ahir.
Un reflex de l'informe PISA
Els experts subratllen que hi ha hagut un excés de lleis educatives
Als experts no els sorprenen els resultats del PIAAC. "Són similars als de les proves PISA. L'estrany seria que no seguissin la mateixa tònica", puntualitza el director dels estudis de psicologia i ciències de l'educació de la UOC, Carles Sigalés. Per Sigalés, és evident que el sistema educatiu espanyol funciona pitjor que els altres països, però alerta que és només "una peça d'un conjunt que fa que el país estigui en la situació actual". Els sectors que anaven bé quan hi havia bonança econòmica, explica Sigalés, són la construcció i el turisme, que, alhora, són els que menys formació reclamen. Els experts tenen dubtes que la Lomce millori els resultats. "Tot dependrà de com s'apliqui", assegura la professora i investigadora de la Universitat Pompeu Fabra Queralt Capsada. "Els canvis legislatius en l'àmbit educatiu no han permès consolidar el sistema", manté Sigalés.
Baix nivell dels llicenciats
Alumnes de batxillerat del Japó superen universitaris espanyols
L'informe PISA per a adults també destaca que hi ha països, com el Japó, on els graduats de batxillerat i formació professional de grau mitjà tenen més bona nota en matemàtiques que els espanyols llicenciats universitaris o amb títol de FP de grau superior. Alhora, l'informe apunta que la taxa d'atur per als espanyols amb competències baixes de matemàtiques triplica la dels que obtenen la millor puntuació en les proves. I els primers cobren menys de la meitat que els segons. En general, els homes tenen uns resultats lleugerament superiors que els de les dones per les dificultats que elles van tenir, segons l'informe, per accedir al món educatiu abans de la Transició.
Impuls al projecte d'Escoles Tàndem
El departament d'Ensenyament i la Fundació Catalunya - La Pedrera van firmar ahir els convenis pels quals s'incorporen dos centres més al programa d'especialització Escoles Tàndem. L'escola Miquel Bleach de Barcelona col·laborarà amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) per potenciar les competències relacionades amb l'art dels seus alumnes, que organitzaran una exposició. I l'IES Rovira-Forns, de Santa Perpètua de Mogoda, treballarà en tàndem amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) per millorar l'aprenentatge de les ciències i les matemàtiques.