BarcelonaLa sala contenciosa del Tribunal Suprem va tenir ocasió ahir de sentir de boca de nou experts les objeccions que troben a la línia de molt alta tensió (MAT) que va de Bescanó a Santa Llogaia. I no són poques. Les obres, però, estan acabades i l’autopista elèctrica que unirà Espanya amb França serà inaugurada demà pels presidents del govern dels dos països, Mariano Rajoy i Manuel Valls.
L’alt tribunal té a les mans el recurs presentat per la CUP, la plataforma No a la MAT (moviment que agrupa col·lectius ecologistes) i la coordinadora d’ajuntaments afectats AlarMAT. Amb el recurs van mirar de paralitzar l’acord del consell de ministres del 2 agost del 2013 que va aprovar la utilitat pública del tram i va concedir a Red Eléctrica de España (REE) el projecte d’execució de la línia aèria de transport d’energia elèctrica a 400 kv, anomenada Bescanó - Ramis - Santa Llogaia, i la compactació amb les línies existents Vic-Juià de 220 kv i Juià-Figueres de 132 kv, a Girona.
L’alt tribunal sempre és reticent a acordar cautelarment la suspensió dels treballs, malgrat que els recurrents ho van sol·licitar, així que les obres van continuar. Només dos dies abans de la inauguració, però, els pèrits van poder explicar que els arguments que REE i l’Estat van oferir per justificar el projecte no eren certs. Van sostenir, per exemple, que la Costa Brava no necessita reforçar el seu servei elèctric, perquè la seva demanda és molt inferior a la planificada, i van alertar de l’impacte que tindran les ones electromagnètiques generades.
Previsiblement el pròxim pas de l’alt tribunal serà fixar la data per deliberar i resoldre la impugnació. Els recurrents confien que, encara que ja no es pugui tirar a terra tot el projecte, s’ajusti d’acord amb la directiva europea que, segons ells, s’hauria d’haver aplicat i es modifiquin alguns punts per allunyar la MAT dels nuclis urbans.