Consum

El Suprem anul·la diverses restriccions a l'emissió de publicitat d'apostes online

El decret només permetia la publicitat del joc entre la una i les cinc de la matinada per protegir els menors

ARA
i ARA

BarcelonaEl Tribunal Suprem ha anul·lat diversos articles del decret que limita la publicitat de jocs i apostes, impulsat per l'exministre de Consum Alberto Garzón, perquè entén que "no tenen la necessària cobertura legal". La sala contenciosa administrativa estima en part el recurs de l'Associació Espanyola de Joc Digital contra el reial decret de comunicacions comercials de les activitats del joc, aprovat el novembre de 2020 i que enduria la regulació dels anuncis d'apostes i jocs d'atzar online. Els jutges han eliminat la limitació que només permetia l'emissió de publicitat d'apostes entre la una i les cinc de la matinada, amb l'excepció de les retransmissions esportives.

La sentència considera que la publicitat forma part de la llibertat d'empresa, tot i que admet que està subjecta a límits per part de l'Estat per protegir l'interès general, per exemple, els menors i els drets dels consumidors. Ara bé, explica que aquests límits i prohibicions, quan incideixen també en l'exercici d'una activitat empresarial lícita, han de tenir prou cobertura legal i considera que "determinades limitacions o prohibicions establertes al decret no tenen la necessària cobertura legal" i, per tant, les anul·la.

Cargando
No hay anuncios

En concret, els articles descartats són els que fan referència a la publicitat per captar nous clients, a vegades mitjançant personatges famosos, i a la prohibició generalitzada de la difusió d'anuncis per ràdio, televisió i internet, incloent-hi les xarxes socials i les plataformes de vídeo en streaming. Les prohibicions anul·lades fan referència a l'article 13, que prohibeix les activitats de promoció dirigides a captar nous clients; l'article 15, sobre l'aparició a la publicitat de personatges famosos, i l'article 23, que veta la difusió de comunicacions comercials a través de mitjans de comunicació. El tribunal també ha anul·lat l'article 25.3, sobre la publicitat del joc en plataformes d'intercanvi de vídeos, i l'article 26, que limita la possibilitat de dur a terme la publicitat a través de les xarxes socials.

Han de ser límits "proporcionals"

Segons la sentència, el govern ha d'“establir criteris generals o directrius sobre els quals fundar les limitacions que es poden establir i les limitacions, que han de ser proporcionals a la finalitat que persegueixen”, i establir aquest tipus de prohibicions generals no ho és. Per exemple, en el cas de la limitació a la publicitat en mitjans de comunicació d'apostes en línia, el Suprem conclou que "no és possible limitar la publicitat amb un abast general a tot un mitjà davant l'eventualitat que pugui ser utilitzat per menors d'edat".