La superilla de Sant Antoni s’expandeix

Comencen les obres per ampliar la pacificació dels carrers Borrell i Tamarit

La festa a l'entorn del mercat /MANOLO GARCIA
Maria Ortega
17/01/2019
4 min

BarcelonaEl barri de Sant Antoni de Barcelona està de festa major. I, aquests dies, la programació festiva coincideix amb l'inici de les obres que serviran per expandir, en vertical i horitzontal, la superilla que ha nascut al voltant del nou mercat. La insistència dels veïns ha introduït canvis en el programa d'obres per pacificar la zona: si havien de començar al carrer Tamarit –és a dir, en horitzontal– i instal·lar la plataforma única entre Viladomat i Calàbria, les obres ja han començat al carrer Borrell, entre Floridablanca i la Gran Via, per no entorpir els actes de la festa major. Les obres a Tamarit començaran previsiblement la setmana que ve, amb l’objectiu de culminar la que és la segona superilla del govern d'Ada Colau, la que va néixer després de la polèmica de la del Poblenou. En aquest àmbit, on els veïns parlen de 'supercruïlla' i no de 'superilla' –a conseqüència de la polèmica inicial–, també està previst allargar la reforma del carrer Borrell fins al Paral·lel –aquí l'objectiu és reduir la circulació a un sol carril, amb una velocitat limitada a 10 km/hora.

La superilla de Sant Antoni s’expandeix

D'aquesta manera, Borrell es convertirà, un cop acabades les obres, en el gran eix pacificat del barri, i la idea del govern municipal és ampliar, a posteriori, aquesta pacificació cap a la part alta de l'Eixample: seria en el marc del projecte de superilla de Consell de Cent, a l’Esquerra de l’Eixample, que tot just es debat ara amb els veïns. La fase inicial de la infraestructura de Sant Antoni es va tancar amb la inauguració del mercat al maig, i va afectar el tram del carrer Borrell que va de Floridablanca a Manso i el de Tamarit que connecta Viladomat i Urgell. Fonts municipals asseguren que les obres de la segona fase van començar el 7 de gener al carrer Borrell –on ja es desvia el trànsit des de la Gran Via– i que es manté el calendari d'obres. Inicialment, però, s'havia anunciat que aquests treballs començarien la tardor del 2018.

L'ampliació de la superilla de Sant Antoni, que es fa sense implicar canvis de sentit o bucles de trànsit com al Poblenou, té un pressupost total de 3,5 milions d'euros, i la previsió és tenir la segona fase desplegada al maig. Quedarà pendent la transformació del carrer Tamarit entre Urgell i Villarroel (1,3 milions d'euros). Els nous espais guanyats amb aquesta transformació ja han tingut un paper destacat aquestes festes de Nadal, amb propostes infantils a la llosa que encara es manté a la ronda Sant Antoni en l'espai que, durant nou anys, va ocupar el mercat provisional.

Tot i que el govern d'Ada Colau va presentar un projecte de reforma per a aquesta artèria pensat per quan ja no hi hagués les carpes del mercat, al novembre va anunciar que la transformació es deixava en suspens a l'espera d'obrir un procés participatiu amb els veïns per avaluar quin paper havia de tenir la ronda ara que ja funciona la superilla. Sí que s'ha fet una urbanització provisional, que manté la llosa, amb jocs infantils pintats a terra i la futura incorporació d'elements d'arbres i bancs. El projecte inicial preveia reobrir un carril de circulació per sentit i situar un carril bici a la part central.

Els veïns, tot i celebrar que ara la zona on hi havia hagut el mercat provisional sigui una mena de plaça sense trànsit, assumeixen que per millorar la connexió de l'Eixample i Ciutat Vella, i per fer un projecte global de transformació de les rondes –Sant Pere, Universitat, Sant Antoni i Sant Pau–, és probable que l'espai guanyat hagi d'acabar permetent, de nou, la circulació de vehicles –en un carril per cada sentit–. Així ho exposen tant Vicenç Gasca, de Sant Antoni Comerç, com Pep Sala, de l'associació de veïns del barri. "Potser hem d'acabar assumint que perdrem un espai que ja havíem guanyat tenint en compte el bé conjunt de la ciutat", resumeix Sala. De moment, tot està subjecte al que es decideixi en el procés participatiu que ha de començar aquests dies. Els comerciants agraeixen que les obres no els hagin torpedinat la campanya de Nadal, i pressionen ara per fer com més agradable millor l'espai de la llosa.

Cinc superilles

El compromís del govern de Colau és posar en marxa, durant aquest mandat, fins a cinc superilles. El conillet d’Índies del projecte va ser la del Poblenou i la segona, la de Sant Antoni, que s'està desplegant en dues fases, ja ha introduït canvis importants en el model per adaptar-se millor al territori. També està en marxa el desplegament de les estructures de les Corts –heretada del govern de Xavier Trias– i Horta, i el govern municipal confia en poder presentar, també, el projecte d'Hostafrancs abans de les eleccions municipals. En estudi n’hi ha més, com la que es vol dibuixar al voltant del carrer Consell de Cent.

stats