Seguretat

El Govern començarà a fer macrocontrols a autocars per primera vegada

Aquestes són les carreteres més perilloses de Catalunya

Un control de Trànsit dels Mossos en una imatge d'arxiu.
11/12/2024
3 min

BarcelonaLa consellera d'Interior, Núria Parlon, va anunciar aquest dilluns una campanya de control i prevenció dirigida als conductors d'autocars després de l'accident d'un vehicle d'aquestes característiques fa dues setmanes a la Catalunya Nord, un sinistre en el qual van morir dues persones. Parlon va afirmar que l'objectiu serà detectar i evitar “subterfugis”. Segons ha pogut saber l'ARA, fa mesos que el Servei Català de Trànsit treballa per implementar macrocontrols d'autocars a les principals carreteres catalanes. Aquesta tasca d'estudi, sobretot, va començar després de l'accident d'un autocar el maig passat a la C-32, a l'altura de Pineda de Mar, un sinistre en el qual 47 persones van resultar ferides. Segons fonts consultades per aquest diari, Trànsit i els Mossos d'Esquadra ja estan estudiant en quins punts instal·laran aquests primers macrocontrols, que no tardaran a arribar.

Seran els primers perquè, fins ara, no se n'ha fet cap dirigit exclusivament als autocars. Sí que se n'estan fent dirigits als camions, i se solen utilitzar els antics peatges per revisar tant la mercaderia com tota la informació del conductor i el vehicle, des del tacògraf fins a la ITV. Ara, s'està ultimant fer exactament el mateix amb els autocars. Des d'Interior ja han revisat en les últimes setmanes alguns punts que podrien valdre per fer aquests controls. Per exemple, s'han valorat algunes zones de la C-32 i la C-33, segons ha pogut saber aquest diari. La intenció és que, amb les ubicacions escollides, més d'hora que tard ja debuti el primer macrocrontrol d'autocars.

Com en el cas dels camions, la tasca es basarà en anar desviant tots els autocars cap al control, que haurà d'estar ubicat en una zona àmplia, i revisar tota la paperassa, tant la del vehicle com la del conductor. En el cas de l'autocar accidentat a la Catalunya Nord, el vehicle no tenia la ITV en regla i el conductor va donar positiu en cocaïna. En el sinistre van perdre la vida dos veïns de l'Hospitalet de Llobregat i van resultar ferides una quarantena de persones. Actualment el conductor es troba en presó provisional i la investigació l'està portant la Gendarmeria francesa.

En paral·lel a l'aplicació dels macrocontrols en l'àmbit dels autobusos, fonts consultades per l'ARA apunten que també s'intensificaran els controls per revisar la ITV dels vehicles i que també s'intentarà posar més èmfasi amb els autocars. En aquests casos, són controls aleatoris que se solen fer a les rotondes o en determinats accessos, no com en el cas dels macrocontrols, que es fan a les autopistes i requereixen una desviació dels vehicles. Tant els macrocontrols com la intensificació de les proves d'ITV són dues carpetes amb les quals ja estan treballant coordinadament Trànsit i els Mossos d'Esquadra.

Les carreteres més perilloses

Paral·lelament, aquest dimecres el RACC ha presentat el 23è estudi IRAP, que analitza la sinistralitat a les carreteres catalanes durant el trienni 2021-2023. La via més perillosa del país continua sent l'Arrabassada, la sinuosa carretera que uneix Barcelona i Sant Cugat del Vallès per la muntanya de Collserola. Per determinar-ho, es calcula el risc de patir accidents mortals i greus, i en el cas de l'Arrabassada una gran part s'explica per les motocicletes: en el 100% dels accidents amb morts i ferits greus n'hi participa com a mínim una. El segon lloc del rànquing l'ocupa la T-314, que uneix Cambrils i Reus, i el podi en negatiu el tanca la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona. En canvi, el tram més segur és el de la C-25 que uneix Calldetenes i Gurb.

El president del RACC, Josep Mateu, ha avisat aquest dimecres que els accidents mortals han augmentat un 14,1% entre el 2021 i el 2023, i que el risc de patir un sinistre ha pujat un 5,7%, després d'11 anys en què aquest indicador “anava a la baixa”. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat que el 2019 hi havia 15 víctimes mortals registrades a l'AP-7, mentre que el 2024 –segons dades provisionals– n'hi ha 6. D'on ve l'augment, doncs? Ha assegurat que les víctimes mortals han disminuït, però les víctimes greus han augmentat: “Això reflecteix que l'índex de perillositat hagi repuntat”. Lamiel ha afegit que actualment la sinistralitat a Catalunya és entre un 20 i un 25% més baixa que el 2019 i un 10% menys que el 2023.

stats