Xarxes socials

Escàndol a TikTok: la xarxa sabia de menors que es despullaven davant d'adults per diners

Uns documents interns de la companyia revelen converses entre els responsables i detalls del seu addictiu algoritme

Les oficines de TikTok a Califòrnia.
N.V.
15/10/2024
2 min

BarcelonaEscàndol a TikTok. La direcció de la companyia sabia, com a mínim des del 2022, que hi havia un "elevat" nombre de menors de 13, 14 i 15 anys que es despullaven en aquesta xarxa social davant de persones adultes a canvi de monedes virtuals, unes recompenses que els usuaris poden destinar als creadors de contingut que els agraden. Així ho revelen uns documents interns de la companyia que ha publicat la ràdio pública nord-americana NPR.

El material, segons els mitjans americans, forma part d'una investigació de més de dos anys sobre la companyia per part de 14 fiscals generals, que finalment han demandat la xarxa social. Al·leguen que TikTok es va dissenyar amb la intenció expressa de generar addicció entre els joves i argumenten que aquesta empresa multimilionària va enganyar el públic sobre els riscos.

Els documents interns, fins a 30 pàgines que contenien comunicacions entre els responsables de la companyia i també detalls de l'algoritme, es van filtrar per l'error d'un jutjat de Kentucky. La justícia nord-americana es va afanyar a tornar a classificar el cas com a confidencial "per assegurar-se que qualsevol document, acord, informació relacionada comercial, confidencial, secreta, o qualsevol altra informació protegida no fos difosa indegudament".

Per la seva banda, TikTok nega rotundament les acusacions i manté que la informació s'ha tret de context. De fet, segons la ràdio pública americana, als documents filtrats també hi ha informes de la companyia on es mostra preocupació pels hàbits de consum dels menors en aquesta xarxa de vídeos i es proposen algunes mesures correctores –"Tot i que poc efectives", apunten–, com ara reduir el temps en pantalla.

Addictes en 35 minuts i rostres "bonics"

La filtració també ha tret a la llum detalls fins ara desconeguts del funcionament de l'algoritme que utilitza la companyia. Segons els documents del jutjat de Kentucky, la rapidesa amb la qual passen els vídeos i el tipus de contingut "altíssimament personalitzat" fan que es faci difícil tancar l'aplicació i no tornar-la a obrir després de veure uns 260 vídeos. Com que els vídeos són de molt curta durada, el temps equivalent per tornar-se "addicte" a l'aplicació és de 35 minuts.

Altres comunicacions internes exposen com la companyia també intentava millorar la seva fórmula informàtica després que un informe detectés "un gran volum de... subjectes no atractius". Segons els jutges de Kentucky citats per NPR, per solucionar aquest aspecte –que la companyia considerava un problema–, TikTok va reformular l'algoritme per "mostrar menys aquests subjectes". També va promoure els rostres i els cossos considerats més atractius o "bonics", amb filtres basats fins i tot en la intel·ligència artificial (IA) per refer la fesomia dels usuaris i fer-los els ulls més grossos, els llavis més molsuts o la mandíbula més marcada.

En resposta a totes aquestes informacions, TikTok manté que és "una gran irresponsabilitat de NPR haver publicat informació que està sota secret de sumari". “Malauradament, aquesta filtració treu de context frases concretes i documents ja obsolets per tergiversar el compromís de la companyia amb la seguretat de la nostra comunitat", apunta la direcció d'aquesta xarxa social. La companyia de vídeos manté que tenen "fortes mesures de seguretat", que inclouen "l'eliminació proactiva de comptes", i altres funcions com ara "la limitació del temps de pantalla o la sincronització familiar i els límits de privacitat, activats per defecte als menors de 16 anys".

stats