S'estavellen dos ultralleugers a Moià i moren quatre persones
Els Mossos investiguen si els aparells, on viatjaven dos instructors de vol, han xocat a l'aire abans de caure a poca distància l'un de l'altre
Barcelona / MoiàBalanç tràgic aquest diumenge als voltants de l'aeròdrom de Moià, on s'han estavellat dos ultralleugers i han mort els quatre ocupants que hi viatjaven, segons han confirmat a l'ARA fonts amb accés a dades del cas. Tot i que les causes s'estan investigant, pren força la hipòtesi d'un xoc en ple vol que ha fet que els dos aparells, amb dos ocupants cadascun, hagin caigut a només 300 metres de distància l'un de l'altre.
Les dues avionetes eren calcades: una Tecnam P-92, un model d'avió lleuger d'ala alta que es fabrica a Itàlia. I, també, tots dos ultralleugers havien sortit aquest matí del Camp de Vol Prat de la Plana, a tocar de Moià. Segons ha pogut saber l'ARA, en cada avioneta hi viatjava un instructor de vol, dos homes amb molta experiència i moltes hores a l'aire. Un tercer passatger seria una persona també coneguda a l'aeròdrom amb carnet d'avioneta. Des del camp de vol només hi veuen una explicació: un accident que és gairebé impossible que passi. El cotxe d'un dels instructors encara està aparcat davant del garatge de l'ultralleuger.
La majoria dels passatgers eren persones molt conegudes al camp de vol, que aquesta tarda ha tancat. Les avionetes les han trobat en una zona boscosa a uns quatre quilòmetres de l'aeròdrom. Tot apunta que el xoc s'ha produït quan un dels ultralleugers s'enlairava i l'altre ja estava en descens per aterrar. En un primer moment, els Bombers de la Generalitat han informat que un avió ultralleuger havia caigut en una zona de vegetació i havien mort les dues persones que hi viatjaven. L'avís l'ha donat un testimoni cap a les 10.40 hores, quan ha vist com l'aparell perdia alçada i es precipitava cap a terra. El sinistre, avançat per la periodista Anna Punsí, ha provocat que el primer aparell s'incendiés i es propagués un foc que ha estat extingit ràpidament pels Bombers quan han arribat a la zona.
Un testimoni explica a l'ARA que hi ha arribat abans que els Bombers. Ell viu en una casa propera, ha vist una columna de fum i s'hi ha acostat amb el cotxe. En una zona plena d'arbres, ha observat l'avioneta esmicolada i en flames. S'hi ha apropat una mica més i ha vist el cos d'una de les víctimes. En aquell moment ha arribat l'helicòpter dels Bombers. No ha estat fins hores més tard, cap a les 14 h, que s'ha confirmat que hi havia una segona nau implicada en l'accident i dues víctimes més que viatjaven a dins. Haurien estat fonts del mateix aeròdrom que han alertat els Mossos que un altre aparell encara no havia tornat i no el podien localitzar. S'ha enlairat una tercera avioneta per sobrevolar la zona i ha pogut detectar-lo no gaire lluny d'on s'havia produït l'accident, però mig amagat per l'orografia de la zona.
"Feia un matí esplèndid per volar", explica a l'ARA una font de l'aeròdrom. En el de Moià, no hi ha torre de control pel poc trànsit que hi ha i tot funciona amb el que anomenen "autoinformació". Les avionetes no tenen un radar per detectar-ne d'altres al seu voltant, i el pilot va comunicant per ràdio els moviments que va fer perquè les altres ho sàpiguen. Afegeixen que des de l'aire es veu tot i que és molt difícil que dos avions xoquin: "Ho vols fer expressament i no ho aconsegueixes", apunten. I encara estan més sorpresos que hagi passat amb dos instructors molt experimentats a bord.
Al matí el cel era clar i no hi havia gaires núvols. Al migdia, però, s'ha tapat ràpidament i ha caigut un fort xàfec. Els camins de terra per on havien de passar els camions de Bombers, les patrulles de Mossos i també la comitiva judicial s'han enfangat, dificultant encara més l'accés. Cap a les 17 hores, una furgoneta d'Altima s'ha emportat els cadàvers i un cordó policial encara impedeix accedir al lloc de l'accident. Fins a la zona s'han desplaçat l'helicòpter del GRAE i quatre unitats terrestres dels Bombers, així com efectius del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) i dues patrulles dels Mossos d'Esquadra. La Unitat Tècnica de Seguretat Aèria dels Mossos, especialitzada en la investigació d'accidents aeris i normativa aeronàutica, s'ha fet càrrec de la investigació.