Successos

S'estavellen dos ultralleugers a Moià i moren quatre persones

Els Mossos investiguen si els aparells, on viatjaven dos instructors de vol, han xocat a l'aire abans de caure a poca distància l'un de l'altre

L'aeròdrom de Moià, des d'on han sortit les dues avionetes, fotografiat aquest diumenge.
3 min

Barcelona / MoiàBalanç tràgic aquest diumenge als voltants de l'aeròdrom de Moià, on s'han estavellat dos ultralleugers i han mort els quatre ocupants que hi viatjaven, segons han confirmat a l'ARA fonts amb accés a dades del cas. Tot i que les causes s'estan investigant, pren força la hipòtesi d'un xoc en ple vol que ha fet que els dos aparells, amb dos ocupants cadascun, hagin caigut a només 300 metres de distància l'un de l'altre.

Les dues avionetes eren calcades: una Tecnam P-92, un model d'avió lleuger d'ala alta que es fabrica a Itàlia. I, també, tots dos ultralleugers havien sortit aquest matí del Camp de Vol Prat de la Plana, a tocar de Moià. Segons ha pogut saber l'ARA, en cada avioneta hi viatjava un instructor de vol, dos homes amb molta experiència i moltes hores a l'aire. Un tercer passatger seria una persona també coneguda a l'aeròdrom amb carnet d'avioneta. Des del camp de vol només hi veuen una explicació: un accident que és gairebé impossible que passi. El cotxe d'un dels instructors encara està aparcat davant del garatge de l'ultralleuger.

Una avioneta Tecnam P-92 en una imatge d'arxiu

La majoria dels passatgers eren persones molt conegudes al camp de vol, que aquesta tarda ha tancat. Les avionetes les han trobat en una zona boscosa a uns quatre quilòmetres de l'aeròdrom. Tot apunta que el xoc s'ha produït quan un dels ultralleugers s'enlairava i l'altre ja estava en descens per aterrar. En un primer moment, els Bombers de la Generalitat han informat que un avió ultralleuger havia caigut en una zona de vegetació i havien mort les dues persones que hi viatjaven. L'avís l'ha donat un testimoni cap a les 10.40 hores, quan ha vist com l'aparell perdia alçada i es precipitava cap a terra. El sinistre, avançat per la periodista Anna Punsí, ha provocat que el primer aparell s'incendiés i es propagués un foc que ha estat extingit ràpidament pels Bombers quan han arribat a la zona.

Un testimoni explica a l'ARA que hi ha arribat abans que els Bombers. Ell viu en una casa propera, ha vist una columna de fum i s'hi ha acostat amb el cotxe. En una zona plena d'arbres, ha observat l'avioneta esmicolada i en flames. S'hi ha apropat una mica més i ha vist el cos d'una de les víctimes. En aquell moment ha arribat l'helicòpter dels Bombers. No ha estat fins hores més tard, cap a les 14 h, que s'ha confirmat que hi havia una segona nau implicada en l'accident i dues víctimes més que viatjaven a dins. Haurien estat fonts del mateix aeròdrom que han alertat els Mossos que un altre aparell encara no havia tornat i no el podien localitzar. S'ha enlairat una tercera avioneta per sobrevolar la zona i ha pogut detectar-lo no gaire lluny d'on s'havia produït l'accident, però mig amagat per l'orografia de la zona.

Punt aproximat on han trobat les restes dels avions

"Feia un matí esplèndid per volar", explica a l'ARA una font de l'aeròdrom. En el de Moià, no hi ha torre de control pel poc trànsit que hi ha i tot funciona amb el que anomenen "autoinformació". Les avionetes no tenen un radar per detectar-ne d'altres al seu voltant, i el pilot va comunicant per ràdio els moviments que va fer perquè les altres ho sàpiguen. Afegeixen que des de l'aire es veu tot i que és molt difícil que dos avions xoquin: "Ho vols fer expressament i no ho aconsegueixes", apunten. I encara estan més sorpresos que hagi passat amb dos instructors molt experimentats a bord.

Un vehicle dels Mossos al lloc dels fets.

Al matí el cel era clar i no hi havia gaires núvols. Al migdia, però, s'ha tapat ràpidament i ha caigut un fort xàfec. Els camins de terra per on havien de passar els camions de Bombers, les patrulles de Mossos i també la comitiva judicial s'han enfangat, dificultant encara més l'accés. Cap a les 17 hores, una furgoneta d'Altima s'ha emportat els cadàvers i un cordó policial encara impedeix accedir al lloc de l'accident. Fins a la zona s'han desplaçat l'helicòpter del GRAE i quatre unitats terrestres dels Bombers, així com efectius del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) i dues patrulles dels Mossos d'Esquadra. La Unitat Tècnica de Seguretat Aèria dels Mossos, especialitzada en la investigació d'accidents aeris i normativa aeronàutica, s'ha fet càrrec de la investigació.

stats