Successos

Els Mossos reforçaran l’aeroport del Prat amb un centenar més d’agents

És la resposta a l'augment de robatoris, que s'han multiplicat per deu en una dècada

Vehicles dels Mossos d Esquadra a l'aeroport de Barcelona, Terminal 1, El Prat de Llobregat.
04/10/2024
3 min

BarcelonaLa dada publicada fa un mes per aquest diari parlava per si sola: en una dècada els robatoris a l'aeroport del Prat s'han multiplicat per deu. I en només sis mesos del 2024 (del gener al juny) ja s'havien registrat més delictes contra el patrimoni que en tot el 2013, el 2014 i el 2015 junts. Detectada la complicada situació en una de les principals infraestructures del país, els Mossos d'Esquadra s'estan posant les piles a l'aeroport i en les pròximes setmanes, si res no es torça, hi haurà un augment del 50% dels efectius destinats a l'aeròdrom, segons ha pogut saber l'ARA.

A hores d'ara hi ha uns 200 efectius de la policia catalana adscrits a l'aeroport, tot i que aquesta dada no té en compte els agents d'altres especialitats que també tenen seu al Prat. És el cas de les unitats d'ordre públic, que sempre hi són presents però no es comptabilitzen com a efectius destinats permanentment a l'aeroport. Si comptéssim totes les unitats, la xifra d'efectius ascendiria a 300, segons fonts dels Mossos. L'objectiu, doncs, és que en les pròximes setmanes acabin arribant un centenar d'agents més a l'aeroport. És la intenció de la direcció dels Mossos i, si res no canvia, serà una realitat a mitjan novembre. Una data clau serà la finalització de la Copa Amèrica de vela, ja que destensarà el cos policial i permetrà que una gran part d'aquesta bossa d'agents arribin al Prat, fins a la meitat de tots els agents previstos. Es preveu que abans que comenci el desembre tots els nous efectius ja estiguin al Prat.

Segons fonts policials, el principal problema de l'aeroport són els furts que intenten fer cada dia diversos carteristes multireincidents. S'hi cometen 16 robatoris al dia. Molts dels autors són coneguts per la policia, però des dels Mossos admeten que amb la gran quantitat de passatgers que passen cada dia per les instal·lacions és molt difícil detectar quan arriben i quan marxen. Amb més agents, fonts del cos consideren que es podrà fer més ampli el patrullatge per detectar carteristes i també es podrà oferir una reacció més ràpida. Ara, segons ha pogut saber l'ARA, ja han arribat una trentena d'agents en pràctiques a l'aeroport, que representen un primer reforç. A mesura que passin les setmanes, aniran arribant nous agents destinats al Prat i també la bossa que vindrà de la Copa Amèrica.

Punts calents

Segons fonts policials, el Prat és un escenari ideal per als lladres, ja que hi ha moltes aglomeracions de persones que porten equipatge i, per tant, que tenen més possibilitat de portar a sobre objectes de valor. Un dels punts més calents és a la Plaça, a la zona d'arribades, i els lladres utilitzen sobretot les escales mecàniques per furtar. Fins i tot les arriben a aturar prement el botó vermell d'emergència per posar les mans a les butxaques mentre els passatgers intenten saber què ha passat. Fonts policials admeten que durant un dia identifiquen carteristes i els fan fora de les instal·lacions. Alhora, però, accepten que n'hi ha molts i que van tornant, fet que complica molt la tasca policial. Els lladres solen ser delinqüents multireincidents, i entre els grups més coneguts també n'hi ha de dones.

Aparcament de la T1 de l'aeroport de Barcelona.

L'aeroport té més de 3.000 càmeres i des de la petita comissaria que tenen a la terminal T1 els Mossos poden observar tots els racons de la instal·lació. Això facilita les investigacions per identificar lladres, però no sempre s'arriba a temps a l'hora de frenar un robatori. N'hi ha que utilitzen tècniques més elaborades, com comprar un bitllet barat per poder passar el control de seguretat. Després es dirigeixen a la sala on surten les maletes facturades, agafen la primera que troben i marxen tranquil·lament.

El primer delicte més registrat al Prat és el furt normal i corrent, com ara robar una bossa de mà, seguit dels que es cometen a l'interior dels vehicles. D'aquests n'hi ha hagut fins a 600 en l'últim any i mig: tenen lloc tant en els vehicles que deixen o venen a buscar passatgers com en els que estan estacionats al pàrquing d'Aena del mateix aeroport. En tota la instal·lació hi ha més de 7.000 places d'aparcament.

Per això les mateixes fonts destaquen que la seguretat de l'aeroport va molt més enllà de buscar i perseguir lladres. El reforç també servirà per millorar altres àmbits de seguretat pública i també l'oficina d'atenció al ciutadà. Amb tot, fonts policials adverteixen que la problemàtica del Prat va més enllà de la tasca estrictament dels Mossos. Per exemple, apunten, Aena també podria augmentar les mesures de seguretat al seu pàrquing.

stats