Successos

Fins a 200 patinets elèctrics trucats estan retinguts a la comissaria de Santa Coloma de Gramenet

Un home mor a la mateixa ciutat mentre circulava per sobre de la velocitat permesa i sense casc

BarcelonaUn home d'uns 30 anys encara sense identificar ha mort aquest dilluns a la matinada després de caure del seu patinet elèctric, que estava trucat, a Santa Coloma de Gramenet. Els fets han tingut lloc a les 02.41 hores a l'avinguda dels Banús i fonts del consistori confirmen que el patinet estava fora de la normativa. Concretament, estava manipulat perquè arribés a més velocitat. Segons testimonis citats per l'Ajuntament, el conductor estava circulant per sobre dels 25 km/h (la velocitat màxima permesa, segons la direcció general de Trànsit) per la vorera. Al cap de pocs segons, ha perdut el control del patinet i ha caigut a terra. La caiguda li ha causat lesions greus i els serveis d'emergència no han pogut fer res per reanimar-lo.

En el moment dels fets, l'home no portava a sobre la documentació i, de moment, no se sap qui és. La Policia Local de la ciutat, que instrueix el cas, ha sol·licitat la realització d'una necroressenya, procediment per escanejar les empremtes del cadàver, que fa l'Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya. Si l'home té antecedents policials i ja ha estat fitxat, serà molt més fàcil identificar-lo.

Cargando
No hay anuncios

Segons fonts de l'Ajuntament, la problemàtica dels patinets trucats és habitual a la ciutat i la policia fa controls regulars per detectar-los. A la comissaria, de fet, s'hi concentren desenes de patinets requisats perquè estan manipulats: ara mateix, segons ha pogut saber l'ARA, n'hi ha uns 200 de trucats que estan emmagatzemats a les dependències policials. Els Bombers de la Generalitat adverteixen que trucar un patinet no només és un risc a l'hora de circular (es pot anar més de pressa), sinó que també es poden incendiar amb més facilitat. L'any passat, cada deu dies es va cremar un patinet elèctric a Catalunya.

Cal carnet?

Hi insisteix Cristian Bardají, director de l'Àrea de Mobilitat del RACC: "Quan modifiques la bateria és més vulnerable a incendis, i això ha portat a prohibir-los al transport públic", avisa, i recorda que no hi ha una ITV dels patinets. Bardají afegeix que també és un risc per al conductor, ja que les vies estan configurades per anar a una certa velocitat. I no és qualsevol via, ja que els patinets elèctrics tenen un recorregut limitat: només poden anar en entorns urbans i en carrils bici o en carreteres limitades a 30 km/h. És a dir, una bicicleta pot anar per moltes més vies que un patinet. Bardají fa notar, a més, que el patinet sol crear problemàtiques tant amb els vianants com amb els ciclistes per la velocitat a la qual poden arribar.

Cargando
No hay anuncios

Amb tot això sobre la taula, cal una formació? Bardají hi està a favor: "Falta pedagogia", diu. Aposta per una formació que pot ser gratuïta, si cal online, i també perquè l'assegurança sigui obligatòria, una mesura que ja s'està tramitant en forma de llei al Congrés dels Diputats, segons explica. "Si l'accident d'avui hagués afectat un tercer, qui hauria pagat els danys?", es pregunta. El dels patinets és un fenomen nou, i per això admet que encara hi ha "buits legals".

El casc n'és un. A l'espera d'una regulació estatal, depèn de cada municipi. A Barcelona, per exemple, està prohibit anar sense protecció des del 2023. A Santa Coloma de Gramenet, segons fonts municipals, es recomana portar-lo, però no és obligatori. "És confús", admet Bardají. En el moment de l'accident la víctima de Santa Coloma no portava casc.

Cargando
No hay anuncios

Radiografia dels patinets

Des de fa tres anys, el RACC fa un baròmetre anual dels usuaris de patinets elèctrics. El darrer va ser l'octubre del 2023, i el 83% dels enquestats va criticar l'accessibilitat a la xarxa viària per la qual han de circular. En la mateixa enquesta, un de cada set usuaris va assegurar haver patit un accident amb danys personals a Barcelona, el 54% va acceptar que se saltava semàfors i el 40% que circulava més de pressa del permès.

Cargando
No hay anuncios

Els resultats d'aquesta enquesta justifiquen, a parer de Bardají, la necessitat d'una formació: el 23% dels enquestats afirma no conèixer la normativa de circulació, tot i que el 2021 aquesta xifra arribava al 51%. Al mateix temps, un 55% afirma que se sent insegur conduint amb patinet.