Successos

Un miler de robatoris de coure a la xarxa de tren de Catalunya en 15 anys

Entre el gener i el maig del 2024 ja hi ha hagut més casos que en qualsevol any sencer des del 2016 fins al 2022

BarcelonaEls robatoris de coure formen part del dia a dia de Catalunya. La mobilitat arreu del país és la gran damnificada d'aquests saquejos i ara s'ha pogut conèixer que les sostraccions a les vies del tren s'eleven fins a gairebé un miler des de l'any 2010, segons dades dels Mossos d'Esquadra sol·licitades per l'ACN. Entre el gener i maig d'aquest 2024 ja s'han comptabilitzat més casos (52) que en qualsevol any sencer des del 2016 fins al 2022. L'únic any que el supera va ser el 2023, que va registrar un repunt de 92 fets delictius. Segons Adif, la majoria s'expliquen per les moltes obres que s'estan duent a terme a la xarxa catalana, ja que la major part de robatoris tenen lloc en punts que són més accessibles. A més, aquest increment de casos també s'atribueix a l'encariment del preu del cablejat, que el converteix en un material més valuós per als lladres.

Robatoris de cable de coure a la xarxa ferroviària
Furts i robatoris registrats pels Mossos
Cargando
No hay anuncios

Aquest tipus de saquejos són una realitat a l’alça que va molt més enllà del sistema ferroviari, i afecta empreses i obres, majoritàriament. De fet, entre l'abril del 2023 i el març del 2024 hi va haver 5.511 incidents relacionats amb robatoris de coure, un 3,61% més que el mateix període de l'any passat, segons dades dels Mossos d'Esquadra que va poder obtenir l'ARA després del robatori de cable durant les eleccions catalanes que va paralitzar Catalunya. Si bé és cert que només el 3% dels robatoris d'aquest període s'han comès a les vies d'un tren, el 41% dels incidents que hi ha hagut entre l'abril del 2023 i el març del 2024 a Rodalies i a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) han afectat directament la mobilitat.

Aquests nivells no es veien des del trienni 2013-2015, en què es va arribar als 200 robatoris anuals en algun cas. Des del 2016 fins al 2022 no es va superar mai la quarantena de robatoris, però el 2023 es van disparar fins a 92, el triple. Les dades facilitades a l'ACN arriben fins al mes de maig d'aquest 2024, i mostren que en els primers cinc mesos de l'any ja s'havien produït 52 sostraccions d'aquest material ferroviari i s'havien practicat set detencions.

Cargando
No hay anuncios

Barcelona, l'àrea amb més robatoris

Pel que fa a les zones on s'han registrat més casos en el període analitzat per l'ACN (2010-2024), Lleida és el municipi que ha patit més robatoris de cable de coure: 69 en total. Són més que els que es comptabilitzen en entorns amb més densitat d'infraestructura ferroviària com poden ser Barcelona (53 incidents) o l'Hospitalet de Llobregat (51). A escala comarcal, el Barcelonès, el Baix Llobregat i el Segrià són les tres comarques que més pateixen aquest tipus de delictes, un centenar cada una.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, l'àrea de Barcelona concentra la majoria de robatoris, ja que també consten 96 casos al Vallès Occidental, 84 al Vallès Oriental, 53 al Baix Penedès i 41 a l'Alt Penedès. I a la demarcació de Tarragona se'n registren 89 al Tarragonès, 63 al Baix Camp i 28 a la Conca de Barberà. En canvi, tant a la Catalunya Central (on només destaca el Bages, amb 20) com a l'àrea de Girona n'hi ha pocs casos, i encara se'n veuen menys a l'Alt Pirineu i l'Aran, on la xarxa ferroviària és escassa.

Cargando
No hay anuncios

Només un 3,7% als FGC

El 96,1% dels delictes s'han produït a les línies de la xarxa ferroviària de Renfe, la infraestructura que depèn d'Adif; i només el 3,7%, a la de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), segons les dades obtingudes per l'ACN a través d'una petició d'informació pública. De fet, no en consta cap cas a la xarxa de FGC abans del 2015 i, des d'aleshores, el nombre d'incidents registrat és de 36, segons la mateixa font. En aquest mateix període (2015-2024), a Adif n'han sigut 522, i si es va fins al 2010, 935.

Cargando
No hay anuncios

Entre aquests delictes la majoria (80%) són furts, és a dir, robatoris sense violència, i es produeixen al llarg de la infraestructura de la xarxa ferroviària, principalment al cablejat de la catenària. Un 7,5% de casos són robatoris amb força i, segons la mateixa font, el 2023 aquest percentatge va créixer fins al 13% dels casos. En tots aquests anys els Mossos han practicat 123 detencions relacionades amb el robatori de coure a la xarxa ferroviària, la majoria els anys àlgids del 2013 al 2015, i concretament el 2014 en van ser 75. Tant el 2023 com els primers cinc mesos del 2024 se n'han dut a terme 7, respectivament.