La meitat dels conductors morts en accidents de trànsit havien pres drogues o psicofàrmacs
Els Mossos despleguen controls simultanis a les carreteres amb més sinistralitat a l'estiu
BarcelonaMés de la meitat dels conductors que van morir l’any passat en accidents de trànsit a Espanya van donar positiu en drogues. La memòria anual de l’Institut Nacional de Toxicologia (que penja del ministeri de Justícia) constata que el 53,6% de les 862 víctimes a les quals se’ls va fer l'autòpsia i una anàlisi toxicològica van donar positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs.
De nou, l’alcohol va ser la substància més detectada –fins a un terç dels conductors havien begut–, si bé la presència d’alcohol en sang va ser un 2,8% menor respecte a les dades de l’any 2022. No obstant això, entre els positius, la majoria (gairebé un 70%) tenien una taxa molt alta, igual o superior a 1,2 g/l i, per tant, graus d’intoxicació molt greu. En canvi, la resta de substàncies estupefaents van augmentar: un 2,3% en el cas de drogues com el cànnabis o la cocaïna –que apareixen en un 22,7% dels casos–, i un 1,1% en el dels psicofàrmacs, detectats en un 15,7% dels morts.
L’informe assenyala que es manté la tendència que la majoria dels conductors morts amb resultats toxicològics positius (90%) van ser homes. Per edats, la franja en què més conductors van donar positiu va tornar a ser dels 25 als 54 anys. A més, la memòria constata també que dels 200 vianants morts per atropellament, un 41,5% van donar positiu en alcohol, drogues d’abús i psicofàrmacs, aïlladament o en combinació.
Un miler de denúncies en una tarda
Més enllà del consum de tòxics, dos altres grans factors de risc a la carretera són les distraccions i l’excés de velocitat. Aquest dijous, els Mossos d’Esquadra han començat a desplegar una trentena de controls simultanis a les carreteres i autopistes de Catalunya per vigilar aquestes conductes. És el primer macrooperatiu simultani de seguretat viària que fa la policia catalana, amb 80 agents activats per fixar-se en les infraccions que provoquen més accidents, i la intervenció d'aquest dijous s'ha saldat amb la identificació de 17.407 vehicles, 1.100 dels quals han estat denunciats per infraccions de velocitat. També s'han sancionat 105 vehicles per distraccions al volant (com ara fer servir el mòbil mentre es condueix) i 19 en el marc del control de transports pesants i de transport de persones.
La intenció dels Mossos és mantenir aquest tipus de controls durant tot l'estiu a causa de l’augment de les morts a les carreteres els últims mesos. Una pujada que la policia atribueix al fet que els mesos de calor concentren més desplaçaments d’oci i, per tant, més risc. Els controls d'aquest dijous s’han fet, entre altres vies, a la C-25, la C-37, la C-15, l’AP-7, la C-17, la C-58 i la C-32. Totes aquestes carreteres es consideren punts calents perquè concentren molts sinistres. A més d’aquests controls dinàmics, a tot Catalunya s’han instal·lat caixes de radars en línia del Servei Català de Trànsit (SCT), i s’ha fet vigilància aèria amb drons i un helicòpter.
Enguany, els Mossos han posat un 9,47% més de denúncies de trànsit que en el mateix període del 2023. Fins al 17 de juliol, han fet 115.162 denúncies i han instruït 4.795 atestats, un 5,87% més que l’any passat, per delictes contra la seguretat viària. La gran majoria han estat per conduir begut o sense haver tingut mai carnet.