L'incendi de Rubí destapa avaries habituals als camions més nous de Bombers
Més d'una desena de parcs denuncien problemes en uns vehicles que no tenen més de dos anys
BarcelonaDimecres a les 6.57 h va arribar al parc de bombers de Rubí l’avís de l'incendi en un bloc de la ciutat en què van morir tres persones. Els cinc bombers que treballaven estaven amb dos camions d’aigua en un accident a Castellbisbal. Al parc, però, n’hi havia cinc més que entraven a treballar a les 7 h i que ja estaven preparats. No van poder anar a l’incendi perquè el camió d’aigua que quedava estava avariat i hi van acudir uns efectius de Cerdanyola del Vallès. El vehicle, segons fonts del cos, feia dos mesos que estava fora de servei per problemes amb la bomba d'aigua. Tot i això, és pràcticament nou i forma part de la flota de 92 camions que el 2021 es van començar a repartir pels diferents parcs. De moment, però, aquests nous camions no estan aconseguint jubilar els més antics, sinó que en diversos punts de Catalunya, no només a Rubí, estan donant més problemes que els que tenen 20 anys. Com pot ser, això?
Fonts del parc de Sant Feliu de Llobregat apunten que, si poden triar, agafen un camió que té 20 anys abans que el nou model. Han pres aquesta decisió després de diverses avaries de la bomba d'aigua. Des del parc de Granollers també assenyalen la bomba i afegeixen que els neumàtics s’han de canviar al cap d'un mes perquè no estan preparats per entrar a la muntanya. A les Terres de l’Ebre diversos parcs comenten que si han d’anar a un incendi forestal hi van amb els vells. A Cassà de la Selva o a Ulldecona també han detectat problemes fora de l’habitual. A Amposta un camió va estar els primers quatre mesos fora de servei per avaries. A Balaguer i a alguns parcs més, com el de Cornellà de Llobregat, no funciona l’estació meteorològica. També hi ha queixes que cauen cargols, es desmunten barres de protecció i escales o no funcionen els graons automàtics per baixar, entre altres incidències.
El gener del 2020 la conselleria d’Interior, llavors liderada per Miquel Buch, va signar un contracte amb l’empresa Iturri per al subministrament de 92 nous camions de Bombers amb un cost de 39,8 milions d’euros. Aproximadament uns 430.000 euros per camió. El fabricant suec de vehicles pesants Scania hi va posar el camió i el motor, mentre que Iturri va fabricar la carrosseta. És a dir, la part de darrere d’un vehicle de bombers, amb totes les eines necessàries per a la seva tasca. El febrer del 2021 es van començar a distribuir els primers i ara en queden només uns pocs per arribar. Abans d’això, una trentena de bombers van rebre dos prototips per testar-los i estudiar possibles aspectes a millorar. S’ha de tenir en compte que era un model completament nou: un camió tipus bomba rural pesant que busca adaptar-se tant als boscos com a les ciutats.
Tot i aquest testeig, fonts del cos apunten que el camió té errors de base. Detallen que els materials utilitzats no estaven prou contrastats i que ara no són prou resistents. També en critiquen la mida: pesen tres tones més que els antics i són més amples. Això, expliquen alguns bombers, provoca que es quedin encallats en els barris vells d’algunes ciutats i també en alguns boscos. A més, es va canviar el sistema de la bomba d'aigua, que va passar a ser hidràulic i a donar més complicacions. “Vol fer-ho tot i no aconsegueix res”, apunta una veu del cos. D’aquí la recomanació de més d’un parc d’anar a un incendi forestal abans amb el camió vell que amb el nou. No a tots els complexos dels Bombers els ha passat el mateix. Més d’una desena dels consultats per l’ARA sí que assenyalen aquests problemes, però n’hi ha d’altres, com Berga, Tarragona o Vic, que diuen que els van bé. Sigui com sigui, cap d’aquests camions que fallen té més de dos anys.
Situació actual
A principis de setmana, segons fonts dels Bombers, hi havia vuit d'aquest model avariats, la meitat dels quals ja s'han arreglat. La majoria tenen problemes amb les bombes d’aigua, un element fonamental en un incendi. Segons fonts sindicals, aquests camions acumulen més de 600 incidències des que van començar a arribar. D'altra banda, fonts del cos apunten que les incidències no s'han notat a nivell general. En aquest sentit, alguns bombers apunten que la problemàtica encara serà més greu quan s'acabin de jubilar els vehicles vells i hagin d'anar als incendis forestals d'estiu amb aquests camions, que consideren poc fiables. Els que van arribant nous han solucionat algunes incidències, però continuen sent del mateix model i tenen, segons fonts del cos, el mateix problema estructural, per exemple el de la mida o la bomba d'aigua.
I hi ha un altre problema afegit: tot i que el contracte, tal com ha pogut comprovar aquest diari, marca que els vehicles tenen dos anys de garantia, hi està havent problemes amb Iturri perquè assumeixi les reparacions, ja que la gran majoria són de la carrosseta. No és el primer cop que Iturri és al centre de la polèmica, ja que és l’empresa que, juntament amb l’excúpula dels Bombers, es troba sota lupa judicial per presumptes irregularitats. Tot es basa, de fet, en el manteniment dels vehicles dels Bombers. La investigació intenta aclarir si es van inflar factures i posposar pagaments per afavorir l’empresa adjudicadora durant anys. L’exconseller d’Interior Miquel Sàmper va decidir portar el cas a la Fiscalia, i el seu successor, Joan Ignasi Elena, es va comprometre a trencar amb Iturri. Això, d'alguna manera, també ha provocat que el manteniment dels vehicles, que feia anys que portava aquesta empresa, s’estigui adaptant a la nova situació.
Aquest dimecres els sindicats dels Bombers s’han reunit amb el cap del cos, David Borrell, i el director general dels Bombers, Joan Delort, per tractar la problemàtica dels vehicles. Fonts sindicals, però, insisteixen que els camions només són la punta de l’iceberg d’una situació de falta d’efectius i d’infraestructures que fa anys que s'allarga.