Successos

L'Hospitalet no aconsegueix contactar amb les empreses implicades en l'autobús accidentat a la Cerdanya

Les autoritats franceses investiguen el sinistre, la majoria de les víctimes del qual tenen nacionalitat colombiana

Imatge de l'autobús accidentat

BarcelonaDues empreses centren tota l'atenció mediàtica arran l'accident d'autobús d'aquest diumenge a la Catalunya Nord, que ha deixat almenys dues persones mortes i una trentena de ferides. Són Hispa Travi, propietària del vehicle sinistrat, i Chavi Tours, la companyia que va organitzar el desplaçament d'anada i tornada de 47 persones entre l'Hospitalet de Llobregat i Andorra. L'Ajuntament hospitalenc ha intentat contactar amb elles per via telefònica, però fonts del consistori asseguren que encara no ho han aconseguit. Tampoc l'ARA ha pogut posar-s'hi en contacte. Se sap, però, que Chavi Tours s'havia declarat recentment en concurs de creditors pels deutes que acumulava.

L'ambaixada de Colòmbia a Espanya ha explicat aquest dilluns que la gran majoria d'ocupants de l'autobús sinistrat eren persones d'origen colombià residents a l'Estat. "En el bus viatjaven 30 persones de nacionalitat colombiana", ha concretat en un comunicat, on adjunta una llista amb la identitat de les persones ferides i els hospitals on han estat traslladades. Hi consten també una persona de nacionalitat espanyola i una altra de nacionalitat equatoriana.

La consellera d'Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha explicat aquest dilluns que la investigació del sinistre es portarà des de França, si bé els Mossos d'Esquadra estaran "a disposició" de la Gendarmerie per si requereixen "alguna informació complementària", especialment pel que fa a les dues empreses vinculades a l'organització del viatge. La que es té al respecte, de moment, és molt limitada. En declaracions als mitjans, l'alcalde de l'Hospitalet, David Quirós, només ha dit que és un tipus de viatge "que algú coordina" i s'encarrega de contractar els serveis de transport per passar el dia a Andorra i després tornar. "Una cosa bastant típica a molts llocs de Catalunya", ha assegurat. També ha remarcat que no tenen confirmació de qui era el xofer de l'autocar i ha apuntat a la possibilitat que el vehicle hagués fet parada a Barcelona abans d'emprendre el viatge cap a Andorra.

Des de la Federació Empresarial Catalana d'Autotransport de Viatgers (Fecav), la patronal del transport de viatgers per carretera, subratllen que aquesta modalitat de servei rep el nom de transport discrecional, ja que transporta grups per encàrrec d'un client o a iniciativa del mateix transportista sense estar subjecte a itineraris, horaris, calendari ni rutes preestablertes, i és habitual la subcontractació i el lloguer de vehicles per diversos actors. Això vol dir que qui ofereix el servei, qui posa el vehicle i qui el condueix poden ser de diferents companyies o treballar a títol personal.

Aquest servei és legal. Segons fonts del departament de Territori, una persona física pot oferir un transport per carretera, com a xofer amb un vehicle de lloguer o treballant per a altri, amb un únic requisit: disposar d'un gestor de transport. Aquest pot ser ell mateix si està donat d'alta com a tal, una persona externa o un autònom col·laborador. A Catalunya, segons la Fecav, operen unes 300 empreses de transport per carretera, 200 de les quals associades. De les que treballen pel seu compte, però, no hi ha estimacions. De fet, no tenen constància de l'existència de Chavi Tours i Hispa Travi, ja que no són empreses associades.

En fallida, però legalment operatiu

Chavi Tours s'havia declarat en concurs de creditors pels deutes que acumulava, segons ha informat aquest dilluns el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). El procediment es va fer al jutjat mercantil 9 de Barcelona, que aquest mes de setembre va donar-lo per conclòs un cop constatat que l’empresa no tenia propietats amb què fer front als seus deutes. A partir d'aquest moment, fixava un termini d’un any per donar de baixa l’empresa del registre mercantil si no hi havia canvis que fessin reobrir el concurs. Fonts judicials aclareixen que Chavi Tours podia continuar operant durant aquest any, com es fa habitualment amb les empreses que es veuen en aquesta situació perquè puguin complir amb els contractes que ja tenien acordats abans de caure en liquidació.

També des de l'ajuntament expliquen que la Guàrdia Urbana va estar la nit de diumenge al domicili social de Chavi Tours, i també aquest dilluns al matí, i que han comprovat que no hi havia vehicles aparcats al recinte. Segons ha revelat el batlle, aquesta empresa no té llicència de garatge a la ciutat, necessària en l'àmbit municipal per aparcar-hi autocars, però sense relació amb poder organitzar viatges o fer d'intermediari per contractar serveis d'autobús. Fonts del consistori assenyalen que l'any 2016 l'empresa va fer l'intent d'obtenir aquesta llicència, però no va aportar la documentació necessària per obtenir el permís.

"Una operadora associada que tingui una flota àmplia pot subcontractar per un vehicle o un xòfer, però el marc normatiu el tenen molt clar: no es treballa sense assegurances ben fetes, permisos o llicències de transport (que és un tràmit de Territori i el ministeri de Transport), així com tacògrafs [que permeten comptabilitzar-ne els temps de marxa i els d’aturada i la seva naturalesa, com ara si posen benzina, pateixen avaries o el conductor està descansant]", expliquen fonts de la patronal.

Quirós també ha explicat que a l'Hospitalet tenen preparat un punt d'atenció per als afectats de l'accident, encara no l'han engegat a l'espera de confirmar que els afectats siguin, efectivament, veïns de la ciutat. Sobre les causes de l'accident, ha apuntat que les autoritats franceses tenen en marxa la investigació i que seran les autoritats competents les que hagi de decidir, arribat el cas, si cal obrir algun tipus d'expedient a les empreses implicades.

La consellera Parlon també ha assegurat que tant des de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat com la Guàrdia Urbana d'aquesta localitat estan recopilant diverses dades. Altres possibles requeriments en el marc dels quals habitualment es realitzen en una investigació d'aquest tipus tindrien a veure amb les condicions en què es trobava l'autocar o si els passatgers viatjaven conforme a la normativa. Ho ha explicat després de desplaçar-se a l'hospital transfronterer de Cerdanya, situat a Puigcerdà, on s'ha atès un total de 32 ferits, encara que aquest dilluns només en quedaven quatre que havien de ser derivats aquest mateix dilluns als seus domicilis.

stats