L'autocar accidentat a la Cerdanya hauria perdut els frens en una collada que va agafar per evitar un peatge
Les autoritats franceses investiguen el sinistre, la majoria de les víctimes del qual tenen nacionalitat colombiana
BarcelonaLa Gendarmeria francesa ja està investigant les circumstàncies del fatal accident d’autocar a la Cerdanya que va deixar almenys dues víctimes mortals i una trentena de ferits. El sinistre va tenir lloc diumenge a la tarda a la carretera N-320, que comença a la frontera entre Andorra i la Catalunya Nord (una mica més amunt del Pas de la Casa) i més endavant s’acaba unint amb la N-20, que va fins a Puigcerdà passant per la Tor de Querol. És una via sinuosa, de molts revolts, que passa per sobre del Coll de Pimorent. De fet, per evitar-la, es pot passar per un túnel que travessa aquest pont, però s’ha de pagar un peatge. Fonts policials apunten que l’autocar accidentat oferia un viatge llampec a Andorra per aprofitar el cap de setmana de Black Friday a un preu molt reduït, de menys de trenta euros. Precisament per adequar-se a aquest preu, el conductor va passar per la collada de revolts i va evitar el túnel per no pagar el peatge.
A hores d’ara la principal hipòtesi és que l’autocar va perdre els frens (ara s’està investigant com) i el conductor no trobava la manera de frenar, ja que la carretera feia baixada. Finalment, hauria optat per intentar fer frenar el vehicle fregant-lo contra una paret que delimitava la via, a l’esquerra del conductor, que feia forma de penya-segat. Amb el fregament, l’autocar es va frenar, però també va quedar molt malmès. El conductor i l’organitzadora del viatge també van resultar ferits per l'accident. Ho ha confirmat el delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto, després de reunir-se amb les autoritats franceses a Perpinyà. El conductor, tot i estar ferit, ja ha pogut declarar davant de la Gendarmeria. Prieto ha explicat que hi ha dotze persones ingressades als hospitals francesos i una tretzena persona pendent d’una possible hospitalització. Pel que fa a les nacionalitats, ha detallat que hi ha set persones de nacionalitat colombiana, dues de nacionalitat espanyola, una equatoriana (que s’està acabant de confirmar) i dues més pendents de confirmar.
La filla de l’organitzadora del viatge, que estava a l’autocar en el moment de l’accident, ha apuntat en declaracions a Televisió de l’Hospitalet que, en un moment donat, el vehicle es va quedar sense frens: “La palanca dels canvis anava malament, no sé què passava, però el senyor encara la seguia manegant”. Després, assegura que va començar a dir: “No frena, no frena”, i es va decidir llençar “cap a un costat”. La filla reitera que va ser un accident.
A hores d’ara dues empreses centren tota l’atenció mediàtica arran del tràgic accident. Són Hispa Travi, propietària del vehicle sinistrat, i Chavi Tours, la companyia que va organitzar el desplaçament d’anada i tornada de 47 persones entre l’Hospitalet de Llobregat i Andorra. L’ajuntament hospitalenc ha intentat contactar amb les dues empreses per via telefònica, però fonts del consistori asseguren que encara no ho han aconseguit. Tampoc l’ARA ha pogut posar-s’hi en contacte. En el cas de Chavi Tours , el seu administrador constaria entre els ferits. Se sap, però, que Chavi Tours s’havia declarat recentment en concurs de creditors pels deutes que acumulava, però que podia seguir operant de manera legal.
L’ambaixada de Colòmbia a Espanya ha explicat aquest dilluns que la gran majoria d’ocupants de l’autobús sinistrat eren persones d’origen colombià residents a l’Estat. Hi consten també una persona de nacionalitat espanyola i una altra de nacionalitat equatoriana.
Aquest dilluns la consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha explicat que els Mossos d’Esquadra estaran “a disposició” de la Gendarmeria per si requereixen “alguna informació complementària”, especialment pel que fa a les dues empreses vinculades a l’organització del viatge. La que es té al respecte, de moment, és molt limitada. En declaracions als mitjans, l’alcalde de l’Hospitalet, David Quirós, només ha afirmat que és un tipus de viatge “que algú coordina” i s’encarrega de contractar els serveis de transport per passar el dia a Andorra i després tornar. “Una cosa bastant típica a molts llocs de Catalunya”, ha assegurat. També ha remarcat que no tenen confirmació de qui era el xofer de l’autocar.
Des de la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (Fecav), la patronal del transport de viatgers per carretera, subratllen que aquesta modalitat de servei rep el nom de transport discrecional, ja que transporta grups per encàrrec d’un client o a iniciativa del mateix transportista sense estar subjecte a itineraris, horaris, calendari ni rutes preestablertes, alhora que ha indicat que és habitual la subcontractació. Això vol dir que qui ofereix el servei, qui posa el vehicle i qui el condueix poden ser de diferents companyies o treballar a títol personal.
Aquest tipus de servei és legal. Segons fonts del departament de Territori, una persona física pot oferir un transport per carretera, com a xofer amb un vehicle de lloguer o treballant per a altri, amb un únic requisit: disposar d’un gestor de transport. A Catalunya, segons la Fecav, operen unes 300 empreses de transport per carretera, 200 de les quals associades. Però no hi ha estimacions de les que treballen pel seu compte. De fet, no tenen constància de l’existència de Chavi Tours i Hispa Travi, ja que no són empreses associades.
En fallida, però amb permís legal per operar
Chavi Tours s’havia declarat en concurs de creditors pels deutes que acumulava, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). El procediment es va fer al jutjat mercantil número 9 de Barcelona, que el setembre passat va donar-lo per conclòs un cop constatat que l’empresa no tenia propietats amb les quals fer front als seus deutes. A partir d’aquest moment, fixava un termini d’un any per donar de baixa l’empresa del Registre Mercantil si no hi havia canvis que fessin reobrir el concurs. Així Chavi Tours podia continuar operant durant aquest any, com es fa habitualment amb les empreses que es veuen en aquesta situació perquè puguin complir amb els contractes que ja tenien acordats.
També des de l’Ajuntament expliquen que l’empresa no té llicència de garatge a la ciutat, necessària en l’àmbit municipal per aparcar-hi autocars però sense relació amb el fet de poder organitzar viatges o fer d’intermediari per contractar serveis d’autobús.