L'Hospitalet no aconsegueix contactar amb les empreses implicades en l'autobús accidentat a la Cerdanya
Les autoritats franceses investiguen el sinistre, la majoria de les víctimes del qual tenen nacionalitat colombiana
BarcelonaDues empreses centren tota l'atenció mediàtica arran de l'accident d'autobús d'aquest diumenge a la Catalunya Nord, que ha deixat almenys dos morts i una trentena de ferits. Són Hispa Travi, propietària del vehicle sinistrat, i Chavi Tours, la companyia que va organitzar el desplaçament d'anada i tornada de 47 persones entre l'Hospitalet de Llobregat i Andorra. L'ajuntament hospitalenc ha intentat contactar amb les dues empreses per via telefònica, però fonts del consistori asseguren que encara no ho han aconseguit. Tampoc l'ARA ha pogut posar-s'hi en contacte. Se sap, però, que Chavi Tours s'havia declarat recentment en concurs de creditors pels deutes que acumulava.
L'ambaixada de Colòmbia a Espanya ha explicat aquest dilluns que la gran majoria d'ocupants de l'autobús sinistrat eren persones d'origen colombià residents a l'Estat. "En el bus viatjaven 30 persones de nacionalitat colombiana", ha concretat en un comunicat, en què adjunta una llista amb la identitat de les persones ferides i els hospitals on han estat traslladades. Hi consten també una persona de nacionalitat espanyola i una altra de nacionalitat equatoriana. Per facilitar informació a les famílies afectades, el consolat colombià a Espanya ha habilitat el telèfon 673 540 622.
L'accident va tenir lloc a la carretera N-320, que comença a la frontera entre Andorra i la Catalunya Nord (una mica més amunt del Pas de la Casa) i més endavant s'acaba unint amb l'N-20, que va fins a Puigcerdà passant pel Tour de Carol. És una via sinuosa, de moltes corbes, que passa per sobre del Coll de Pimorent. De fet, per evitar-la, es pot passar per un túnel que travessa aquest pont, però s'ha de pagar un peatge. Fonts policials apunten que l'autocar accidentat oferia un viatge llampec a Andorra per aprofitar el cap de setmana de Black Friday a un preu molt reduït, de menys de 30 euros. Precisament per adequar-se a aquest preu, el conductor va passar per la collada de corbes i va evitar el túnel per no pagar el peatge.
A hores d'ara, la principal hipòtesi és que l'autocar va perdre els frens (ara s'està investigant com) i el conductor no trobava la manera de frenar, ja que la carretera feia baixada. Finalment, hauria optat per fer frenar el vehicle fregant-lo contra una paret que delimitava la via, a l'esquerra del conductor, que feia forma de penya-segat. Amb el fregament, l'autocar es va frenar, però també va quedar molt malmès. El conductor i l'organitzadora del viatge estarien entre els ferits per aquest accident.
La consellera d'Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha explicat que la investigació del sinistre es portarà des de França, si bé els Mossos d'Esquadra estaran "a disposició" de la Gendarmeria per si requereixen "alguna informació complementària", especialment pel que fa a les dues empreses vinculades a l'organització del viatge. La que es té al respecte, de moment, és molt limitada. En declaracions als mitjans, l'alcalde de l'Hospitalet, David Quirós, només ha afirmat que és un tipus de viatge "que algú coordina" i s'encarrega de contractar els serveis de transport per passar el dia a Andorra i després tornar. "Una cosa bastant típica a molts llocs de Catalunya", ha assegurat. També ha remarcat que no tenen confirmació de qui era el xofer de l'autocar i ha apuntat a la possibilitat que el vehicle hagués fet parada a Barcelona abans d'emprendre el viatge cap a Andorra.
Des de la Federació Empresarial Catalana d'Autotransport de Viatgers (Fecav), la patronal del transport de viatgers per carretera, subratllen que aquesta modalitat de servei rep el nom de transport discrecional, ja que transporta grups per encàrrec d'un client o a iniciativa del mateix transportista sense estar subjecte a itineraris, horaris, calendari ni rutes preestablertes, alhora que ha indicat que és habitual la subcontractació i el lloguer de vehicles per diversos actors. Això vol dir que qui ofereix el servei, qui posa el vehicle i qui el condueix poden ser de diferents companyies o treballar a títol personal.
Aquest servei és legal. Segons fonts del departament de Territori, una persona física pot oferir un transport per carretera, com a xofer amb un vehicle de lloguer o treballant per a altri, amb un únic requisit: disposar d'un gestor de transport. Aquest gestor pot ser ell mateix si està donat d'alta com a tal, una persona externa o un autònom col·laborador. A Catalunya, segons la Fecav, operen unes 300 empreses de transport per carretera, 200 de les quals associades. Però no hi ha estimacions de les que treballen pel seu compte. De fet, no tenen constància de l'existència de Chavi Tours i Hispa Travi, ja que no són empreses associades.
En fallida, però legalment operatiu
Chavi Tours s'havia declarat en concurs de creditors pels deutes que acumulava, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). El procediment es va fer al jutjat mercantil número 9 de Barcelona, que el setembre passat va donar-lo per conclòs un cop constatat que l’empresa no tenia propietats amb les quals fer front als seus deutes. A partir d'aquest moment, fixava un termini d’un any per donar de baixa l’empresa del Registre Mercantil si no hi havia canvis que fessin reobrir el concurs. Fonts judicials aclareixen que Chavi Tours podia continuar operant durant aquest any, com es fa habitualment amb les empreses que es veuen en aquesta situació perquè puguin complir amb els contractes que ja tenien acordats abans de caure en liquidació.
També des de l'Ajuntament expliquen que la Guàrdia Urbana va estar diumenge a la nit al domicili social de Chavi Tours, i també aquest dilluns al matí, i que ha comprovat que no hi havia vehicles aparcats al recinte. Segons ha revelat l'alcalde, aquesta empresa no té llicència de garatge a la ciutat, necessària en l'àmbit municipal per aparcar-hi autocars però sense relació amb el fet de poder organitzar viatges o fer d'intermediari per contractar serveis d'autobús. Fonts del consistori assenyalen que l'any 2016 l'empresa va fer l'intent d'obtenir aquesta llicència, però no va aportar la documentació necessària per obtenir el permís.
"Una operadora associada que tingui una flota àmplia pot subcontractar per un vehicle o un xòfer, però el marc normatiu el tenen molt clar: no es treballa sense assegurances ben fetes, permisos o llicències de transport (que és un tràmit de Territori i el ministeri de Transport), així com tacògrafs [que permeten comptabilitzar-ne els temps de marxa i els d’aturada i la seva naturalesa, com ara si posen benzina, pateixen avaries o el conductor està descansant]", expliquen fonts de la patronal.
Quirós també ha explicat que a l'Hospitalet tenen preparat un punt d'atenció per als afectats de l'accident, però que encara no l'han engegat a l'espera de confirmar que els afectats siguin, efectivament, veïns de la ciutat. Sobre les causes de l'accident, ha apuntat que les autoritats franceses tenen en marxa la investigació i que seran les autoritats competents les que hagin de decidir, arribat el cas, si cal obrir algun tipus d'expedient a les empreses implicades.
La consellera Parlon també ha assegurat que tant des de l'Ajuntament com des de la Guàrdia Urbana de l'Hospitalet estan recopilant diverses dades. Altres requeriments que habitualment es fan en una investigació d'aquest tipus tindrien a veure amb les condicions en què es trobava l'autocar o amb si els passatgers viatjaven segons la normativa. Ho ha explicat després de desplaçar-se a l'hospital transfronterer de la Cerdanya, situat a Puigcerdà, on s'han atès 32 ferits, dels quals només en queden quatre que han de ser traslladats als seus domicilis.