Successos

L'autocar accidentat a la Cerdanya tenia la ITV caducada des de feia més d'un any

El vehicle estava obligat a passar aquesta inspecció cada sis mesos i se n'havia saltat dues

BarcelonaL'autocar que diumenge a la tarda es va accidentar a l'N-320 a la Cerdanya no tenia la ITV en vigor des de l'octubre del 2023, segons confirmen fonts governamentals a l'ARA. El vehicle estava obligat a passar aquesta inspecció cada sis mesos, per tant, se n'havia saltat dos procediments. El sinistre va deixar dues víctimes mortals, tots dos veïns de l'Hospitalet de Llobregat, i una quarantena de ferits, dels quals almenys tres continuen hospitalitzats. La Gendarmeria francesa investiga les circumstàncies de l'accident i, d'entrada, la principal hipòtesi és que l’autocar va quedar-se sense frens i el conductor va intentar aturar el vehicle fregant-lo contra una paret que delimitava la via i que feia forma de penya-segat.

A l'autocar hi anaven 47 passatgers i feia una ruta organitzada entre l'Hospitalet de Llobregat i Andorra, un viatge llampec que era una oferta pel cap de setmana de Black Friday. Dilluns ja va transcendir que la companyia que va organitzar el desplaçament, Chavi Tours, s'havia declarat en concurs de creditors fa uns mesos pels deutes que acumulava, si bé això no li impedia continuar operant de forma legal.

Cargando
No hay anuncios

El vehicle era propietat de l'empresa Hispa Travi i el conductor l'havia llogat fa quatre anys, tal com han confirmat fonts de l'empresa arrendatària. Es tracta d'un autocar de la marca Volvo fabricat l'any 2007 i Hispa Travi afirma que quan el va llogar tenia totes les autoritzacions en regla. Ara, aquesta empresa no pot contactar amb el propietari de Chavi Tours, que estaria entre els ferits en el sinistre. L'empresa, però, ha seguit pagant l'assegurança de l'autocar.

El Govern valora personar-se a la causa judicial

Aquest dimarts, la Generalitat ha anunciat que obrirà un expedient d'investigació sobre l'accident que se centrarà en les dues companyies implicades en l'excursió. En la roda de premsa després de la reunió del consell executiu de cada dimarts, la portaveu del Govern i consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha explicat que s'investigarà tant l'empresa que oferia aquest servei de transport com la subcontractació d'una segona companyia, que podria estar en una "situació d'irregularitat" després de declarar-se en suspensió de pagaments l'estiu passat i sense la ITV del vehicle. Paneque ha demanat prudència fins que no acabi la investigació, i ha avançat que l'executiu estudia la possibilitat de personar-se en la causa judicial que s'obri a França pel sinistre.

Cargando
No hay anuncios

A més, dilluns també va transcendir que Chavi Tours no tenia des de fa anys llicències municipals de garatge a l'Hospitalet de Llobregat. Aquest permís, tal com va explicar l'Ajuntament, és necessari en l’àmbit municipal per aparcar-hi autocars, però no està relacionat amb el fet de poder organitzar viatges o fer d’intermediari per contractar serveis d’autobús. De fet, des de la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (Fecav) neguen que aquest sigui un requisit per operar un autocar.

Cargando
No hay anuncios

La majoria d'afectats viuen a l'Hospitalet

L'alcalde de l'Hospitalet de Llobregat, David Quirós, ha explicat aquest dimarts que, a falta de confirmació definitiva, tant les dues víctimes mortals com la majoria de ferits a l'accident eren veïns de la ciutat. Per això, el consistori ha convocat un minut de silenci aquest migdia en memòria d'ells. La majoria dels afectats en el sinistre eren de nacionalitat colombiana, tal com va explicar l'ambaixada de Colòmbia a Espanya en un comunicat.

Cargando
No hay anuncios

Quirós ha afegit que el consistori ha posat en marxa els mecanismes per contactar amb les famílies afectades "per acompanyar-les en allò que necessitin", encara que les autoritats franceses ja s'estan fent càrrec. L'ajuntament hospitalenc també ha posat a disposició dels afectats els serveis d'atenció jurídica. "Estarem al costat de les víctimes en allò que necessitin. A partir d'aquí, són moments complicats, difícils", ha subratllat Quirós.