Successos

Un mort i un ferit crític en una explosió al port de Barcelona

La deflagració s'ha desencadenat durant unes tasques de manteniment en un tanc amb material molt inflamable

This video file cannot be played.(Error Code: 102630)
0:21
3 min
3
Regala aquest article

BarcelonaAlmenys una persona ha mort i una altra ha quedat en estat crític per cremades arran de l'explosió d'un tanc amb una substància molt inflamable al port de Barcelona. La deflagració s'ha produït aquest dimarts poc després de les deu del matí al moll de l'Energia, a les instal·lacions de l'empresa especialitzada en l'emmagatzematge de productes químics i biocombustibles Tepsa. Segons han confirmat fonts de Protecció Civil a l'ARA, tant la víctima mortal de 41 anys com el ferit són dos treballadors que feien tasques de manteniment i participaven en la soldadura d'un tanc d'acetat de metil, un líquid combustible.

"Ha semblat un terratrèmol, el terra ha tremolat", explica un operari que treballa a tocar del dipòsit afectat, ubicat al número cinc del carrer Port de Gènova. En el moment de l'explosió, diversos operaris d'una segona empresa subcontractada feien tasques de manteniment i soldadura en un tanc d'acetat de metil. "Primer hem sentit una forta explosió, com si fos una bomba", explica un altre operari. Després, han vist una "gran flamarada". Els treballadors consultats apunten que el dipòsit estava buit, ja que la flama no s'ha escampat.

Fins a catorze dotacions dels Bombers de l'Ajuntament de Barcelona i diverses més del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) s'han desplaçat fins al moll per donar resposta a l'incendi i atendre els ferits. Els bombers han apagat les flames i el personal del SEM ha traslladat el ferit crític fins a l'Hospital Vall d'Hebron. Inicialment, la Guàrdia Civil ha assegurat que hi havia tres persones més ferides, però poc després els portaveus del SEM han aclarit que només n'han atès dues més, que han patit ferides lleus i han estat donades d'alta allà mateix.

"Es podria haver creat un efecte cadena"

El Govern ha hagut d'activar la fase d'emergència del pla d'autoprotecció de la infraestructura i l'alerta del Plaseqcat. Protecció Civil també ha explicat a aquest diari que tot i que el producte que ha provocat l'explosió és molt inflamable, no és tòxic i, per tant, no ha calgut activar cap pla de contenció de fuita perillosa. Més enllà de la zona afectada, el port de Barcelona ha tornat ràpidament a la normalitat.

Els treballadors expliquen que no els han confinat i, per tant, han descartat ràpidament que s'hagués pogut crear un núvol tòxic. Sí que expliquen que han tingut sort, ja que el dipòsit afectat està enmig d'un mar de més dipòsits de productes inflamables. "Es podria haver creat un efecte cadena", afirma un treballador. Aquest era una de les frases més repetides als bars de l'interior del port, on la conversa aviat ha virat cap al partit de tenis que es retransmetia a la televisió.

El moll de l'Energia és el lloc on es concentren la majoria d'instal·lacions de líquids que es manipulen dins el port de Barcelona, des de productes químics, a refinats del petroli o gas natural. La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha explicat aquest dimarts que s'ha obert una investigació sobre els treballs de manteniment que es feien sobre el dipòsit que ha provocat l'explosió per part de l'empresa subcontractada.

Per la seva banda, el Port de Barcelona ha detallat que Tepsa (la companyia propietària de les instal·lacions on hi ha hagut l'accident) està especialitzada en l'emmagatzematge de productes químics, biocombustibles, agroaliments i reserves estratègiques, i que opera al port des de l'any 1964.

stats