Multat per pilotar des del balcó un dron que anava de Sants al Tibidabo
Els Mossos avisen que es pot cometre un homicidi si l’aparell cau o xoca amb un helicòpter
BarcelonaPilotar un dron és com conduir un cotxe: si incompleixes les normes, et poden multar. I els Mossos d’Esquadra tenen uns agents que controlen el trànsit a les carreteres i també uns altres que supervisen la circulació dels drons en l’aire. És per això que fa un mes van alertar-se quan van detectar un dron que s’havia enlairat a la plaça Cerdà de Barcelona –a tocar de la Ciutat de la Justícia–, al districte de Sants, i havia anat fins al Tibidabo: un trajecte de sis quilòmetres i mig. L’aparell va recórrer més d’un quilòmetre al voltant del Tibidabo i després va repetir els sis quilòmetres i mig per tornar al punt de sortida. En total el dron va fer uns 15 quilòmetres a una alçada d’entre 120 i 200 metres, i algú l’havia dirigit a molta distància i sense veure’l. La policia va obrir una investigació per trobar el pilot.
Els Mossos tenen un sistema anomenat Kuppel, que són unes antenes i unes càmeres que controlen els drons que volen a Catalunya –encara que la cobertura no arriba a tot el país–. Amb aquest sistema, la policia pot identificar els aparells gràcies al senyal que deixa el comandament amb el qual els dirigeixen. Més que una matrícula del dron, s’obté un número de bastidor, explica el cap de la unitat tècnica de seguretat aèria dels Mossos, el sergent Xavi Moya. Així van poder comprovar que el pilot que buscaven feia tres vols més amb el mateix aparell: l’últim, el 28 de gener, va servir per localitzar-lo. Quan el dron es va enlairar, els agents es van desplaçar a la zona d’on havia sortit i van descobrir el pilot, que el dirigia des del balcó i que va baixar al carrer per recollir l’aparell.
Aleshores els Mossos van identificar i denunciar el pilot: un home de 36 anys que va assegurar que feia els vols “per simple hobby”. La policia veu creïble aquest relat perquè “li agraden els drons i obtenia imatges de llocs emblemàtics” com el Tibidabo. Segons Moya, “no estava fent cap activitat professional”. Els Mossos han portat el cas a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), que és l’autoritat que pot imposar la multa corresponent, que pot arribar a ser de 220.000 euros. Però Moya avisa del risc que l’home hauria pogut cometre un delicte d’homicidi imprudent si el dron –que pesa uns 200 grams– hagués caigut al cap d’algú i l’hagués matat, perquè adverteix que la connexió amb l’aparell, a tants quilòmetres de distància, hauria pogut quedar interferida pels senyals radioelèctrics que té Barcelona.
El sergent també alerta que hauria pogut passar un homicidi si el dron, que el pilot no sempre veia des del balcó, hagués xocat amb l’hèlix de la cua d’un helicòpter, tenint en compte que l’aparell havia travessat tres heliports hospitalaris, dos dels quals amb un trànsit “molt alt”: el de la Vall d’Hebron i el de Sant Joan de Déu. Malgrat això, Moya admet que el 95% de les infraccions per pilotar drons són sancions econòmiques. La investigació continua oberta, perquè els Mossos havien detectat més vols perillosos que sospiten que hauria fet el mateix pilot amb un altre aparell.
245 denúncies en els últims tres anys
Moya recorda que Barcelona i les ciutats del voltant formen l’espai aeri de l’aeroport del Prat i que només hi poden volar drons de pilots professionals, que han d’estar coordinats amb la torre de control. El sergent explica que el sistema Kuppel detecta uns 75 vols de drons cada dia a Catalunya i argumenta que la intenció dels Mossos no és multar tothom que n’enlaira un, sinó els més arriscats. Segons Moya, durant el confinament del 2020 pel covid van investigar un dron que va anar de la Barceloneta a la Sagrada Família i va arribar als 500 metres d’altura, cosa que el feia encara més perillós pel risc de topar amb un helicòpter o fins i tot un avió. Els Mossos han posat 245 denúncies els últimes tres anys per vols de drons: 150 el 2019, 55 el 2020 i 40 el 2021.