Es disparen els robatoris a les carreteres: gairebé es dupliquen en un any
Els Mossos apunten a dues possibles causes del fenomen i han identificat la zona on se'n cometen més
BarcelonaL'excusa varia, però l'objectiu sempre és distreure't. Fer-te centrar tota l'atenció en una falsa avaria al tub d'escapament, en una roda punxada o en un mapa difícil d'interpretar. Mentre un lladre fa que surtis del vehicle fent veure que t'ajuda o que necessita la teva assistència, l'altre, dissimuladament, entra a dins del cotxe i roba tot el que pot. Aquesta escena cada vegada és més freqüent a les carreteres catalanes, fins al punt que els robatoris a la xarxa viària del país, sobretot furts sense violència ni intimidació, gairebé s'han duplicat en un any, segons les dades a què ha tingut accés l'ARA.
Durant el 2023 els Mossos van rebre 9.167 avisos de robatori a les carreteres catalanes, almenys un cada hora. És la xifra més elevada com a mínim dels últims vuit anys i gairebé duplica la de l'any anterior, quan se'n van denunciar 5.011. Aquest ràpid creixement de robatoris a les vies en tan sols dotze mesos fa preveure que el balanç d'enguany serà encara superior. Segons fonts policials, la xifra actual ja ha igualat la de 2023.
Encara que ara s'han disparat, els robatoris a les carreteres no són un fenomen nou: ja el 2016 se'n van cometre uns 3.500 i, des de llavors, la tendència va anar a l'alça, fins que el coronavirus, que va aturar el gran gruix de la mobilitat, va fer caure la xifra al mínim. Amb la recuperació de la normalitat i en poc temps els casos s'han disparat, tal com es pot veure en el gràfic.
La majoria dels delictes contra el patrimoni a les carreteres (73%) són furts. "En principi, no són delictes violents", afirma el sergent Raül Oliva, cap de la Unitat Operativa de Mobilitat de la Comissaria General de Mobilitat de Mossos d'Esquadra. Només el 4% dels robatoris són amb violència i intimidació. El sergent explica que bona part dels furts es cometen a les autopistes, especialment a l'AP-7, i que els lladres sobretot aprofiten les àrees de servei.
Oliva, que lidera la unitat encarregada d'investigar aquests robatoris, apunta dos detonants d'aquest augment. Primer, l'alliberament dels peatges de l'any 2021, que fa que circulin més vehicles per l'AP-7 i també elimina el risc que els lladres es quedin "aturats o atrapats" en un peatge. Ara els és més fàcil fugir. El segon detonant és la guerra: la invasió russa a Ucraïna va provocar un gran èxode de ciutadans d'aquest país i molts van refugiar-se a Catalunya. El 2023 eren 21.500. Aquestes persones venien amb cotxes i a dins dels vehicles hi portaven tota una vida. Segons explica el comandament dels Mossos, els lladres de carretera van aprofitar-se d'aquesta situació i llavors van cometre molts robatoris.
Després de detectar aquest augment de casos, la policia està incrementant els controls i les investigacions contra els petits grups de multireincidents que els han convertit en el seu modus vivendi. L'any 2023 van fer 169 detencions. També han començat a fer campanyes de prevenció, avisant dels robatoris amb cartells a les vies de circulació.
La zona amb més robatoris a les carreteres
Segons Oliva, l'objectiu principal dels lladres de carretera són els estrangers, especialment turistes, i les dades quadren a la perfecció amb la tesi del sergent. La majoria dels robatoris es perpetren en sentit sud i a la part nord de Catalunya. Per exemple, la regió policial amb més denúncies és Girona, amb 2.990 robatoris, i la segueix la regió metropolitana nord, que inclou el Maresme, amb 2.468. "Aprofiten la primera parada que fan els turistes", afirma Oliva. És a dir, quan s'aturen per fer un descans carregats fins a dalt. Per això, diu, els robatoris són en sentit sud. Si no, els turistes estarien marxant i ja no portarien tants diners en efectiu.
Els principals punts calents són la Jonquera, el Gironès, la Selva i el Maresme, tot i que també hi ha alguns punts crítics com la Porta de Barcelona o algunes àrees de servei del Penedès. En general, aquestes zones coincideixen amb grans àrees de descans.
Normalment, els lladres busquen gent gran, ja que acostumen a portar més diners en efectiu, i també busquen turistes de països on tinguin una altra moneda: els detecten fàcilment a partir de la matrícula del vehicle. Així, és més probable que hagin hagut de fer un canvi de divisa i vagin carregats d'efectiu. Busquen sobretot diners i joies. També descarten els cotxes que vagin molt plens de gent, ja que després és molt difícil fer sortir tots els passatgers de l'interior del vehicle.
Tècniques dels lladres
La majoria dels lladres estan establerts a Catalunya, tot i que també roben en altres punts, com a França. Acostumen a ser homes d'edats diverses i multireincidents. El seu principal mètode és el furt al descuit. "Imaginació al poder", comenta Oliva. Primer, hi ha el furt al voral: en moviment, t'avisen que tens una roda punxada o que surt fum del tub. "Van fent senyals fins que aconsegueixen que s'aturi en un voral", descriu Oliva. Després, fan veure que ajuden i que revisen alguna part del tub, o del motor, o del que sigui. Mentrestant, el segon lladre entra al cotxe i roba el que pot.
La tècnica a les àrees de descans és pràcticament la mateixa: fan sortir els viatgers del cotxe i els distreuen amb un mapa, per exemple, i el segon lladre entra al vehicle. També n'hi ha que es fan passar per policies, però, segons Oliva, aquest mètode cada cop és més residual. Per acabar, també hi ha els grups de teloners, els que roben (normalment de nit) els carregaments dels camions mentre els conductors descansen. Són grups molt més ben preparats i especialitzats, que fins i tot fan forats als remolcs per veure quina càrrega duen i decidir si els interessa robar-la i que van equipats amb furgonetes. Per cometre el robatori, necessiten unes cinc persones i més d'un vehicle, que solen ser d'alta gamma per fugir més ràpidament.
Recomanacions per evitar robatoris a les carreteres
A part d'augmentar els patrullatges i fer campanyes de prevenció amb els senyals de Trànsit, els Mossos també han augmentat la presència d'agents de paisà a les àrees de servei. Per prevenir robatoris, Oliva cita diverses recomanacions. La primera és intentar no caure en el parany d'aturar-te, però, si t'acabes aturant, aturar-se en una àrea de servei i no en una àrea de descans, ja que aquestes segones no tenen càmeres de seguretat. Els lladres sempre eviten les càmeres, per això no hi ha gaires robatoris a dins dels restaurants. La segona recomanació és tancar sempre el cotxe amb clau quan se'n surti, encara que sigui un moment per revisar el tub o el motor. Així ningú hi podrà entrar. De la mateixa manera, els Mossos aconsellen tancar el cotxe quan s'està posant benzina.