De qui són els peatges catalans?
Els peatges són elements ben coneguts pels usuaris de les carreteres catalanes, ¿però els conductors saben qui en són els titulars en cada cas? Qui els gestiona? Aquests dies de campanya d'insubmissió se n'han evidenciat les diferències. A Catalunya hi ha dues administracions titulars de vies de peatge: l'Estat i la Generalitat.
I la gestió es reparteix entre tres operadors: Abertis, Autema i empreses públiques dependents del govern català.
Abertis, l'actor dominant
El grup controla les societats Acesa, Invicat i Aucat
Abertis, el grup d'infraestructures participat per La Caixa, és el primer operador d'autopistes d'Espanya i també de Catalunya, el seu mercat natural. Controla les concessionàries Acesa (autopistes AP-7 i AP-2), Invicat (C-31, C-32, C-33) i Aucat (túnels del Garraf), que sumen 591 quilòmetres a Catalunya i uns ingressos de 699 milions d'euros. Les concessions expiren el 2021 (Acesa i Invicat) i el 2039 (Aucat).
A més, Abertis participa en un 23,7% a Autema, una altra de les concessionàries catalanes, i acaba de vendre el 37% de Túnel del Cadí, pas previ per optar a la privatització de Cadí i Tabasa, concessionària de Túnels de Vallvidrera.
Autema
L'autopista de Ferrovial a Catalunya
La concessionària està participada en un 76,28% per Ferrovial, la constructora de la família Del Pino, i la resta de les accions està en mans d'Abertis. La companyia gestiona la via de peatge de 48,3 quilòmetres que uneix Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Manresa. La concessió expira l'any 2036 i els ingressos obtinguts l'any passat van ascendir a 81,7 milions d'euros.
Tabasa i Túnel del Cadí
Els peatges de la Generalitat
Tabasa és la concessionària de Túnels de Vallvidrera i està participada en un 96% per la Generalitat. Va facturar 40,33 milions el 2010 (últim exercici amb dades disponibles). Túnel del Cadí (amb uns ingressos de 23,3 milions el 2010) és l'altra via de peatge gestionada pel Govern, que fins fa poc era propietari del 52% de les accions.
Abertis en tenia un 37%, però igual que la resta de socis privats va desprendre's dels seus títols en favor de la Generalitat. Per què? La Generalitat vol fusionar Cadí i Tabasa per després privatitzar la companyia i així obtenir uns preuats ingressos en aquests temps de penúries econòmiques (es calcula que aquest procés podria reportar al Govern entre 400 i 500 milions d'euros).
El peatge a l'ombra
La barrera que el contribuent no veu (però paga)
Al marge de les vies de peatge explícit a Catalunya, hi ha vies de peatge a l'ombra (com l'Eix Transversal), en què el Govern paga al seu concessionari (privat) segons el número de vehicles que utilitzen la via. Aquests sistemes de pagaments diferits d'obra hipotequen actualment el 40% del pressupost del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat.