Solucions a la N-340: després del 20-D
L’Estat accepta prohibir el pas de camions i bonificar-los el 50% de l’AP-7 però els alcaldes en recelen
TarragonaDesviament de camions de la N-340 sí, però no abans de les eleccions generals del 20 de desembre. Aquesta és la resposta que van obtenir ahir els alcaldes de les Terres de l’Ebre i el delegat de la Generalitat en la seva visita al ministeri de Foment per trobar solucions a l’elevada sinistralitat que des de fa anys pateix aquesta saturada via. En la reunió mantinguda a Madrid amb el secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño, Foment va acceptar la proposta dels alcaldes i la Generalitat de desviar el trànsit de camions de la N-340 fins a l’AP-7 mitjançant el mateix sistema de bonificacions implantat a la N-II al seu pas per les comarques gironines -cosa que no acceptaven fins ara-. Des del ministeri van puntualitzar, però, que aquestes solucions no arribarien fins que no hi hagi un nou govern a l’Estat.
La resposta de Foment no va agradar als representants del territori, perquè suposa un nou ajornament, que esperen que no es tradueixi en més accidents, i per la incertesa que generen els temps de constitució del nou govern, amb un escenari polític que s’ha de veure quin serà. Tot plegat fa que sembli inviable que el nou executiu resultant de les eleccions espanyoles del 20 de desembre estigui en disposició d’adoptar mesures com aquesta a començaments d’any. L’alcalde de Tortosa, Ferran Bel, retreia a l’executiu central: “Les intencions i les paraules són bones, però ja portem massa temps amb només això”. En canvi, l’alcalde del Perelló, Ferran Cid, reconeixia que no està sorprès, ja que “ara la seva prioritat són les eleccions de desembre”. Per la seva banda, el delegat de la Generalitat a les Terres de l’Ebre, Xavier Pallarès, mirava de ser optimista: “Vull pensar que el desviament de camions s’aplicarà el mes de gener; cal fer-ho ràpid, com s’ha fet en altres llocs”.
La gratuïtat total de l’AP-7
La notícia que l’Estat, els alcaldes i la Generalitat estan d’acord a prohibir la circulació de camions a la N-340, amb un sistema que preveu bonificacions només parcials a l’autopista AP-7 va tornar a provocar la reacció dels transportistes. La Federació d’Autotransport de Tarragona (FEAT) va emetre un comunicat en què anunciaven que se sumaran als talls de circulació setmanals que les associacions de veïns d’Amposta i Tortosa han dut a terme en les últimes setmanes per demanar la gratuïtat total a l’autopista, seguint el model que s’aplica al Camp de Tarragona, entre Cambrils i Torredembarra. Aquesta mateixa mesura també la demanen els alcaldes del Pacte de Berà entre Torredembarra i Vilafranca.
Els transportistes insisteixen que fer-los circular obligatòriament per l’autopista, encara que sigui amb bonificacions, els perjudica econòmicament. Per això el director de la FEAT, Josep Lluís Aymat, insisteix: “L’única solució de consens és la gratuïtat de l’AP-7; donarem suport als alcaldes i al territori per aconseguir-ho”.
Oposició a les rotondes
Fonts de la Generalitat no s’oposaven a aquest objectiu de màxims, però es mostraven partidàries d’assegurar, de moment, les bonificacions: “Necessitem solucions assolibles a curt termini”. Els transportistes també rebutgen la introducció de rotondes -que va començar aquesta setmana- o la instal·lació de cons -que posa des de fa mesos el Servei Català de Trànsit- per evitar els avançaments, iniciatives per persuadir-los d’utilitzar l’autopista en lloc de la carretera nacional. Des de la FEAT remarquen que són mesures ineficients que no compten amb el suport del territori.
On sí que hi ha consens entre alcaldes, Generalitat i transportistes és en la necessitat de construir els 50 quilòmetres d’autovia A-7, que suposarien una alternativa gratuïta a la N-340. En la reunió d’ahir, el secretari general d’infraestructures, Manuel Niño, va dir als alcaldes que la intenció del govern era licitar aquest tram l’any que ve.