La Sindicatura de Comptes revela múltiples irregularitats en el Fòrum de Barcelona 2004
L'esdeveniment hauria costat més de 240 milions d'euros, enfront els càlculs oficials del 215, i s'hauria incomplert la normativa en àmbits com la contractació de personal, el pagament de sous i la selecció de patrocinadors
BarcelonaLa Sindicatura de Comptes de la Generalitat ha revelat aquest dimecres l'existència de múltiples irregularitats en el Fòrum Universal de les Cultures Barcelona 2004, en àmbits com la contractació de personal, el pagament de sous i gratificacions i la selecció de patrocinadors, a més de subratllar errors de planificació.
Aquestes irregularitats apareixen descrites en els dos informes de fiscalització elaborats per la Sindicatura en relació amb aquest esdeveniment, que va tenir lloc a Barcelona del 9 de maig al 26 de setembre del 2004, i que van ser sol·licitats pel Parlament. La Sindicatura conclou que la selecció dels patrocinadors de l'esdeveniment "no es va ajustar al procediment públic establert per la normativa" i que, en algun cas, "se'ls va atorgar certs privilegis pel que fa a la prestació de serveis".
A més, la societat Fòrum Universal va establir procediments de contractació que no garantien els principis de publicitat i concurrència que s'exigien, ja que el personal es va contractar moltes vegades a través d'ETT (empreses de treball temporal), a més de produir-se "incompliments de la legislació" sobre increments retributius i gratificacions pagades al personal.
Els informes, que se centren en els comptes del consorci organitzador del Fòrum –en el qual participaven a parts iguals l'Estat, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona– i de la societat anònima Fòrum Universal de les Cultures Barcelona 2004, apunten que l'esdeveniment va tenir un cost de fons públics de més de 240 milions d'euros, enfront els càlculs oficials de 215.
Beneficis fiscals
La Sindicatura també ha fet una estimació dels beneficis fiscals que es van atorgar a proveïdors, socis i patrocinadors de l'esdeveniment: van obtenir drets de deducció en la quota de l'impost de societats per 165,4 milions. En l'apartat d'ingressos, els socis i patrocinadors van contribuir amb 88,8 milions a l'esdeveniment, amb la qual cosa van ser la segona font de finançament del Fòrum després de les administracions.
La venda d'entrades va suposar uns ingressos de 26,6 milions, molt per sota dels 61,9 previstos en el pressupost, a causa de la menor afluència de públic respecte l'estimada (3,32 milions de visites enfront els 5 milions esperats).
La Sindicatura ha assenyalat que la data d'inici dels treballs de fiscalització va començar el juliol del 2011, set anys després del Fòrum de les Cultures i tretze des que es va començar a preparar el 1998, fet que ha suposat "limitacions" per la falta d'interlocutors i de documentació.