El Síndic demana universalitzar el sistema de reemborsament en totes les operadores de ferrocarril

Les 75 propostes pretenen que els passatgers siguin considerats usuaris d’”un servei bàsic” i que es millori tot el funcionament del servei

Els horaris de la majoria de línies de Rodalies i Regionals s’ampliaran el 12 de juny.
Ara
19/10/2016
4 min

BarcelonaEl Síndic de Greuges ha presentat un document en què es recullen 75 propostes destinades a reformular el servei de Devolució Xpress dels bitllets de tren de Rodalies i Regionals i a garantir els drets dels passatgers. L’objectiu del Síndic, segons ha dit aquest dimecres Rafael Ribó, és múltiple: agilitzar el procediment de retorn, facilitar la sol·licitud en totes les línies i universalitzar el reemborsament perquè “no es puguin posar tantes excepcions” a l'hora de tramitar la petició. A més, Ribó també ha demanat que dins els criteris del dret a compensació s’incloguin els retards causats “per actes de vandalisme, incivisme, vagues i robatoris de coure o altres materials”. Totes les mesures busquen “superar la concepció del passatger com a simple usuari d’una empresa de transport i considerar-lo titular del dret a un servei bàsic”, ha afirmat.

En aquest sentit, el Síndic també ha instat a ampliar el termini de presentació de les reclamacions, que ara està estipulat en 24 hores, així com que se'n faciliti la presentació tant a través d’internet com del correu postal i a les estacions.

Durant la presentació d’un informe sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris, Ribó ha suggerit que s’aprovi un sistema de compensació comú a totes les empreses operadores de ferrocarril de Catalunya -Metro, Tramvia de Barcelona, Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat-.

Reformar el sistema

L’organisme pretén, d’aquesta manera, normalitzar un servei “amb moltes deficiències”, especialment a la xarxa de Rodalies i Regionals, “que es manté intacte des de fa gairebé 40 anys”, segons Ribó. Exigeix adoptar i calendaritzar mesures pel que fa al manteniment, la seguretat i l’accessibilitat de tota la infraestructura ferroviària. Per això, Ribó ha tornat a insistir en la necessitat que l’Estat traspassi totalment al Govern les competències i la inversió econòmica en infraestructures ferroviàries, i ha criticat la “falta de coordinació” entre ambdues administracions en tot allò que fa referència a la millora del servei.

Ribó considera que cal assegurar el manteniment adequat tant dels trens com de les estacions i dels elements que les conformen, com els vestíbuls, els lavabos o les escales mecàniques. A més, ha demanat que es garanteixi, amb caràcter general, l’existència de lavabos públics a les estacions de ferrocarril.

També ha assenyalat com a “urgent” l’adopció de mesures per a la millora de la seguretat en els passos a nivell i eliminar tots els que es pugui, sobretot si estan situats en carrers cèntrics de poblacions o zones d’alta afluència que, a més, dificulten l’accés a les persones amb mobilitat reduïda. Per exemplificar aquesta necessitat, Ribó ha citat els casos de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat, on “fa falta iniciar amb urgència les obres per soterrar les vies que travessen els nuclis urbans, en compliment dels acords amb l’Estat”, ha reivindicat.

L’informe també ha posat de manifest la necessitat de garantir l’accessibilitat de les estacions, els trens i els vagons, així com buscar solucions tècniques per eliminar l’espai vertical (a Rodalies) i horitzontal (a les estacions en corba d’FGC i Metro) entre les andanes i els vagons. En la presentació, Ribó ha recordat de nou que cal “iniciar la planificació” de l’adaptació de les estacions de la xarxa de metro de Barcelona que encara no ho estan, i en especial les més freqüentades, com Espanya i Urquinaona.

L’informe se suma als altres que ha publicat l’ens els últims anys: almenys des del 2007, el Síndic ha rebut nombroses queixes sobre el servei públic del transport ferroviari.

A més, el Síndic de Greuges també ha proposat la creació de les autoritats territorials de la mobilitat de les Terres de l’Ebre i de les comarques centrals, així com el desenvolupament total de la integració tarifària en aquestes zones i a Lleida.

Rafael Ribó ha reclamat la màxima celeritat en la implementació d’aquestes mesures, que poden pal·liar parcialment els problemes actuals, malgrat que les considera insuficients per solucionar-los definitivament i exigeix mesures estructurals profundes en aquestes quatre línies de Rodalies.

Actuar a les Terres de l’Ebre i a Lleida

En el marc d’una reunió amb els representants de les plataformes Trens Dignes, Trens Dignes a Lleida i Perquè no ens Fotin el Tren, el Síndic va analitzar al setembre la manca d’inversions en la xarxa ferroviària catalana. La reunió va servir per avançar als seus interlocutors, que són alguns dels principals afectats, la informació que ha recollit sobre les mesures adoptades i les previstes pel ministeri de Foment i el departament de Territori i Sostenibilitat amb relació a l’estat de les línies R3, R12, R15 i R16 de Rodalies Renfe.

Segons les informacions obtingudes, de la R16 (Barcelona-Tortosa) ha destacat la modificació provisional dels horaris (malgrat l’increment del temps del trajecte 8 minuts de mitjana sobre els horaris anteriors) o l’entrada en vigor d’un règim especial de la Devolució Xpress per als usuaris, que podran demanar-la a partir de retards superiors a 7 minuts en comptes dels 15 habituals. Quant a la R3, es redactarà un nou estudi informatiu dels trams Montcada-Parets del Vallès i la Garriga-Vic, i es farà la tramitació ambiental i la informació pública del tram Parets del Vallès-la Garriga que sigui necessària i la redacció dels projectes constructius corresponents, prioritzant els trams Parets del Vallès-Granollers-Canovelles i les Franqueses del Vallès-la Garriga.

Segons la Plataforma Trens Dignes Terres de l’Ebre-Priorat, “a la R15, a la franja del matí no hi ha cap tren entre les 8.26 hores i les 12.15 hores, un marge de tres hores i mitja que s’hauria de resoldre amb alguna mena de transport públic, ja fos tren o autobús”. A més, recorda les nombroses limitacions temporals de velocitat que afecten tota la línia, la que en té més de tot Catalunya. Finalment, pel que fa a la R12 (l'Hospitalet de Llobregat- Lleida), ha destacat que recentment s’ha restablert el servei entre Tàrrega i Cervera, que aquest estiu es feia en autocar.

stats