Set universitats catalanes faran cursos de seguretat viària
L'assignatura combina classes a distància amb pràctiques presencials que fan viure als alumnes "situacions de risc". Fins ara només en feia la UPC, i ara s'hi afegeixen la UAB, la UPF, la UVic, la URV, la UOC i l'Abat Oliba
BarcelonaEl Servei Català de Trànsit (SCT) amplia a set universitats els cursos de seguretat viària. L'assignatura combina classes a distància amb pràctiques presencials que fan viure als alumnes "situacions de risc", ha detallat el gerent de Formació de l'Automòbil i Serveis Tècnics (FAST), Jordi Casals.
El director de l'SCT, Joan Josep Isern, ha subratllat la importància de la formació en la lluita contra els accidents en un any que es preveu "difícil", sobretot a causa de l'"envelliment del parc mòbil i l'augment de la densitat de vehicles a la carretera".
Els cursos, que per primer cop també s'imparteixen per a conductors de motocicletes, donen als alumnes 2 o 3 crèdits ETCS per als seus graus. Isern ha agraït l'esforç del sector universitari i empresarial per treballar conjuntament en una formació que seguirà sent decisiva per plantar cara a aquesta "pandèmia" que són els morts a la carretera. L'educació proporcionada als conductors "s'ha d'ampliar al llarg de tota la vida".
El 'Programa universitari per a la prevenció d'accidents de trànsit: conducció segura i seguretat viària', impulsat per l'empresa Formació de l'Automòbil i Serveis Tècnics (FAST MOTOR), permet actuar preventivament sobre una franja d'edat menor de 25 anys. En els darrers 10 anys, aquest grup de població ha passat de concentrar el major nombre d'accidents a acumular-ne el menor.
El secretari general del consell interuniversitari, Claudi Alsina, per la seva banda, ha destacat d'aquesta formació que s'acosta a la voluntat cada cop més evident "de preparar les persones en un sentit transversal". Cal que "coneguin idiomes", que sàpiguen " treballar en equip" i, evidentment, també "conduir de manera segura".
Manel Moreno, responsable de formació de Seat, ha destacat que es tracta d'un tema social amb el qual l'empres automobilístic a ha decidit cooperar per dos motius: "seguretat viària i formació."
El Programa, nascut a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), també es podrà cursar a partir d'ara a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat de Vic, Universitat Rovira i Virgili, Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Universitat Abat Oliba.
Els cursos comprenen un apartat teòric i un altre de pràctic. El primer és a distància però el segon obligatòriament és presencial. S'intenta que els estudiants visquin situacions de risc com les que poden trobar-se a la vida real. "Volem que siguin conscients de les seves limitacions i de les del seu vehicle", ha subratllat Jordi Casals.
Per primer cop s'incorporen també els cursos de motocicletes i els alumnes podran escollir. L'apartat pràctic d'aquest segon consisteix, per exemple, en intentar fer frenades d'emergència sobre paviment mullat perquè els conductors sàpiguen decidir quan poden confiar en els sistemes de frens d'aquests vehicles de dues rodes.